خرید تور تابستان ایران بوم گردی

“اینستکس گشایشی برای ایران است”

محمدرضا تابش، نایب رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: ساز و کار مالی اروپا (اینستکس) فرصت و گشایشی برای ماست که باید از آن استقبال کنیم، البته نباید ذوق زده شویم و لازم است منتظر عملکرد واقعی آن بمانیم.

محمدرضا تابش روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا اظهار داشت: بعد از خروج آمریکا از برجام، یکی از خواسته‌هایمان از اتحادیه اروپا، ایجاد SPV یا کانال مالی با این اتحادیه بود، البته در ایجاد این کانال تاخیر صورت گرفت ولی الحمدالله مجموعه رایزنی‌ها به بار نشست و این کانال مالی ایجاد شد.

وی افزود: در این راستا وزیر امور خارجه انگلیس مصاحبه کرد و گفت این کانال مالی همه معاملات قانونی و مشروع را پوشش می‌دهد، این نشان می‌دهد که ما خیلی با تنگنا مواجه نیستیم، ولی باید صبر کنیم و در عمل ببینیم عملکرد این کانال مالی چگونه می‌شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با ایجاد این کانال، شاهد سنت‌شکنی خواهیم بود و قدرت یورو در مقابل دلار تقویت می‌شود، البته اگر بقیه کشورهای اروپایی به این عمل بپیوندند کار جدیدی است که معاملات ما با یورو انجام می‌شود که این برای اروپا و ما خوب است و ممکن است کشورهای دیگر از جمله روسیه و چین نیز به آن بپیوندند.

نماینده مردم اردکان در مجلس ادامه داد: ساز و کار مالی اروپا، فرصت و گشایشی برای ماست که باید از آن استقبال کنیم، البته نباید ذوق‌زده هم باشیم و باید منتظر عملکرد واقعی آن بمانیم.

به گزارش ایرنا، وزیران خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس روز پنجشنبه در حاشیه نشست اتحادیه اروپا اعلام کردند کانال ویژه پرداخت اروپا و ایران با عنوان «ابزار پشتیبان فعالیت‌های تجاری» INSTEX به ثبت رسمی رسیده است.

براساس گزارش رسانه‌های آلمان، مقر این گروه در پاریس فرانسه خواهد بود و مدیر این ساز وکار یکی از کارشناسان بانکی از فرانکفورت آلمان است، انگلیس هم ریاست کمیته نظارت را بر عهده خواهد داشت.

این گروه در آلمان نیز شعبه‌ای خواهد داشت و از این سه کشور، یک دیپلمات از وزارت امور خارجه در این کانال مالی حضور خواهد داشت.
این ساز و کار در گام نخست تجارت کالاهای انسانی (مواد غذایی و دارو) را زیر پوشش قرار می‌دهد، اما پس از آن دامنه‌اش گسترش خواهد یافت.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست با کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به خبرنگاران گفت: اقدامی که اروپائیان برای ایجاد یک ساز و کار با نام مخفف ساحات (ساز و کار حمایت از تبادلات تجاری) انجام دادند دیرهنگام بود و باید بسیار زودتر انجام می‌گرفت.

او گفت: ساز و کار برای شروع از ۲۸ عضو اتحادیه اروپا و اقلام غیر تحریمی شروع می‌شود، اما محدود به این تعداد از کشورها و به این اقلام نیست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا