خرید تور تابستان ایران بوم گردی

موگرینی: قصدی برای تحمیل راه حل به ونزوئلا نداریم

‘فدریکا موگرینی’، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید: هدف گروه تماس تحمیل اقدام یا ارائه راه حل خاص به کاراکاس نیست چون ونزوئلایی‌ها خودشان تصمیم گیرنده هستند.

به گزارش ایسنا، اروگوئه و مکزیک ایجاد سازوکاری برای مذاکره بدون پیش‌شرط را به منظور تسهیل در دستیابی به راه حل مذاکرات برای بحران سیاسی ونزوئلا پیشنهاد کردند. این گروه تماس در نشست خود “برگزاری انتخاباتی جدید با ارائه تمامی تضمین‌های لازم برای برگزاری آزاد و عادلانه آن و تحت نظارت ناظران مستقل بین‌المللی” را خواستار شد.

این گروه تصمیم گفت تیمی را به کاراکاس اعزام می‌کند.

رودولفو نین نووآ،‌ وزیر خارجه اروگوئه و مارسلو ابرارد، وزیر خارجه مکزیک سازوکار مونته‌ویدئو را مطرح کردند که شامل مراحل عدیده و میانجی‌گری خواهد بود که از سوی شخصیت‌های معروف در سطح جهانی انجام خواهد گرفت.

این سازوکار پیشنهادی شامل برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری نیست و این پیشنهاد مشترک به شرکت کنندگان در نشست نخست مونته ویدیو ارائه شد.

وزیر خارجه مکزیک اظهار کرد، کشورش نگران امکان استفاده از زور یا مداخله نظامی آمریکا در ونزوئلاست.

فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مجددا خواستار حل سیاسی بحران ونزوئلا شد و تصریح کرد: ملت ونزوئلا برای حل بحران کشورشان تصمیم می‌گیرند.

موگرینی در جلسه گروه تماس گفت، هدف این گروه اقدام یا ارائه راه حل خاص به کاراکاس نیست چون ونزوئلایی‌ها خودشان تصمیم گیرنده هستند.

فدریکا موگرینی در این نشست اظهار کرد: وظیفه این گروه امری اضطراری است و این به دلیل وخیم‌تر شدن شرایط است که خطر بی‌ثباتی در منطقه و حتی فراتر از آن را افزایش می‌دهد.

این ابتکار عمل که کشورهای اروپا و آمریکای لاتین را گردهم‌آورده، مورد حمایت نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا است که در هفته‌های اخیر و در پی اعلام ریاست جمهوری خوآن گوآیدو، رهبر اپوزیسیون کشورش و به رسمیت شناختن او از سوی برخی کشورها، با چالش‌های سیاسی روبه‌رو شده است.

این گروه تماس که ریاست مشترک آن را اروگوئه و اتحادیه اروپا بر عهده دارند، نتیجه ابتکار عمل دیپلماتیک مکزیک و اروگوئه است که همسو بودن خود با کشورهایی که ریاست جمهوری گوآیدو را به رسمیت شناخته‌اند، تکذیب کرده‌ و به جای آن به دنبال آوردن طرف‌های بحران ونزوئلا پای میز مذاکره است.

به گزارش روزنامه آیریش تایمز، دیپلمات‌های مکزیک، اروگوئه و کشورهای حوزه کارائیب پیش از آغاز این نشست طرحی چهار مرحله‌ای به نام “سازوکار مونته‌ویدئو” معرفی کردند که خواستار برگزاری مذاکره فوری اولیه و پس از آن برگزاری مذاکراتی بر مبنای زمینه‌های مشترک میان طرف‌ها است که در گفت‌وگوهای اولیه حاصل شده‌اند.

در صورت پیشرفت مناسب در این دو مرحله، این اقدامات به تنظیم پیش‌نویس توافق‌نامه‌ای میان دو طرف حاضر در نزاع سیاسی ونزوئلا خواهد انجامید و گام نهایی اجرای این توافق‌نامه است.

خوآن گوآیدو اما شرکت در اقدام مونته‌ویدئو را نپذیرفته و دلیل خود را استفاده مادورو از مذاکرات پیشین برای سرپوش گذاشتن بر سرکوب‌های داخلی توصیف کرده است.

او در مصاحبه با یک روزنامه اروگوئه‌ای گفته است: پیامدهای اجتناب ناپذیر این روند همان چیزی است که پیش از این بوده؛ افزایش استبداد و سرکوب‌های این حکومت. در انتهای هر مذاکره‌ای که برگزار شده زندانیان سیاسی بیشتر و حقوق کمتر برای شهروندان ونزوئلا را شاهد بوده‌ایم.

مادورو اما با وجود رویارویی با انتقاد بسیاری بر سر اعتبار پیروزی‌اش در انتخابات ونزوئلا، درخواست‌های موجود برای برگزاری انتخاباتی جدید را رد کرده است.

مکزیک و اروگوئه به رغم درخواست طرف‌های این نشست برای برگزاری انتخابات مجدد، اقدامات خود را بر برگزاری مذاکرات متمرکز کرده‌اند.

اتحادیه اروپا نیز تاکید بیشتر خود را بر لزوم برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گذاشته است.

خوآن گوآیدو در همین حال گفته است، به ارتش ونزوئلا “دستور مستقیم” داده که اجازه دهند کمک‌های بشردوستانه از کلمبیا وارد ونزوئلا شوند.

دستور او اما با مسدود شدن پلی میان مکزیک و ونزوئلا همراه شد.

مادورو این کمک‌های بشر دوستانه را بهانه‌ای برای مداخله نظامی آمریکا در امور کشورش توصیف کرده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا