خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نشست خبری سه فیلم اکران شده در نهمین روز جشنواره

نشست پرسش و پاسخ فیلم “قسم” به کارگردانی محسن تنابنده که در  نهمین روز جشنواره فیلم فجر اکران شد با شوخی‌های این بازیگر – کارگردان و جدل‌های حقوقی درباره فیلمش برگزار شد.

به گزارش ایسنا، محسن تنابنده جدیدترین ساخته خود را با نام «قسم» در نهمین روز جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت، سینمای رسانه‌ها رونمایی کرد، داستان این فیلم با حضور تعداد زیادی همشهری در یک اتوبوس می‌گذرد که همه با هم فامیل هستند و برای کاری راهی سفر هستند.

قصه این فیلم براساس یک مسئله فقهی پیش می‌رود که نام فیلم هم از همان وام گرفته شده است ولی برخی اتفاقات در «قسم» به زعم یک حقوقدان در سالن نشست به چالش کشیده شد و پس از مدتی بحث و جدل و تاکید بر براینکه سه قاضی مشاور فیلمنامه بوده و ایرادی به لحاظ حقوقی به آن وارد نیست، تنابنده به این حقوقدان که مشخص هم نشد آیا نماینده یک رسانه بوده یا خیر، گفت: اگر شما از آن سه قاضی مشاور، گردن کلفت تر هستید، بروید این مساله را با انها در میان بگذارید، چون هر بند از قانون تفسیرهایی دارد که براساس آن قصه پیش رفت.‌

وی تاکید کرد: فیلم درباره مسئله فقهی قَسامه (قسم خوردن) است و هیچ قضاوتی درباره آن نمی شود، فقط موضوع مطرح می‌شود.
تنابنده همچنین درباره شباهت فیلم یا یک فیلم خارجی و نیز سریال “پایتخت” گفت: این قصه کاملاً ایرانی و بر مبنای فقه اسلامی است و بر اساس شکل و فرم، چنین فیلمی را خیلی به یاد ندارم. ضمن اینکه به “پایتخت” هم شباهت ندارد چون “پایتخت” تنها چیزی که ندارد، ریتم به این شکل است که در فیلم “قسم” هست. آنجا همیشه دوربین روی دست است و البته بگویم که “پایتخت” برای من پله بوده و خیلی از آن آموختم ولی “قسم” در شکل روایت قصه، داستان و قاب بندی ها هیچ شباهتی با آن ندارد.

او که به نظر می‌رسید انتظار دریافت جایزه از جشنواره را دارد، درباره اینکه دوست دارد برای چه بخشی فیلمش جایزه بگیرد؟ گفت: هر سمیرغی بدهند خوب است.‌

این کارگردان در پاسخ به سوالی درباره شترهایی که در بعضی سکانسها بود، با خنده و شوخی گفت: شترها بی خودی آنجا بود و استعاره از آن درنیاورید. درباره گاو ها هم همینطور! البته میدانم بعدها از آن خیلی حرفها در می آید که انگار ما خیلی باهوش هستیم. ولی واقعیت این است که صاحب شترها مرا به عنوان بازیگر «نقی» شناخت و همین شد که چند روزی از آن‌ها استفاده کردیم.‌
در این نشست مهناز افشار هم که نقش اصلی را بازی می‌کرد، با ابراز خوشحالی از بازی در این فیلم و اشاره به سختی ها و بداخلاقیهای تنابنده به عنوان کارگردان درباره برخی سوالات روزهای گذشته خبرنگاران از برخی سازندگان فیلمها درباره شفاف سازی مالی از بودجه فیلمها گفت: من نمی دانم بیشتر چرا درباره دیگران صحبت میکنم تا خودم! اینجا فقط به عنوان مهناز افشار میگویم که چرا جامعه به سمتی رفته که نمی‌بینیم چه حرفی زده میشود؟ چرا به خوب بودن یک کار توجه نمی‌شود؟ آیا تا به حال پرسیدید که حقوق شما خبرنگاران و خبرگزاری ها از کجا تامین می‌شود؟ هرچه باشد شرافت شما اهمیت دارد، پس اگر چیزی خوب است بگوییم دستشان درد نکند.
او درباره نقش خود هم گفت: خودم فکر می کردم، اگر یک نفر دیگر بود بهتر از من بازی می‌کرد ولی حس خواهری من خیلی کمک کرد، اما سعی کردم خودم تلاشم را بکنم.

الهام غفوری هم که به عنوان تهیه‌کننده معرفی شده ولی اسمش در تیتراژ نبود، در این باره توضیح داد: کارت تهیه کنندگی را گرفتم ولی باید شورای عالی تهیه کنندگان طبق نامه ای تایید کند و لازم هست با وجود سابقه در تلویزیون در سینما هم کاری داشته باشم و این فیلم برای من سابقه ای شد که احتیاج داشتم.‌به همین دلیل آقای جلیل شعبانی پروانه ساخت گرفت و اسم من در تیتراژ نیست.


بهرام رادان با اشاره به اینکه همواره در انتخاب نقش‌هایش سعی کرده به شعور مخاطب احترام بگذارد، گفت: با این حال هیچ گاه از خودم راضی نیستم و اگر چنین روزی برسد، روز مرگ هنری من است.

به گزارش ایسنا، اولین فیلم میلاد صدرعاملی با نام «سونامی» در نهمین روز جشنواره فیلم فجر (۱۸ بهمن ماه) در سینمای رسانه‌ها (پردیس ملت) به نمایش درآمد و یکی از معدود فیلم‌های ورزشی سینمای ایران است که به تکواندو و در داستانی جزئی به بسکتبال بانوان می‌پرداخت و در نهایت با رضایت نسبی مخاطبان در پردیس ملت همراه شد.

بهرام رادان و مهرداد صدیقیان دو بازیگر اصلی این فیلم هستند که نقش قهرمان و ضدقهرمان را ایفاء کردند.

این همبازی بودن میان رادان و صدیقیان که در فیلم‌های دیگری هم تکرار شده است موضوع یکی از سوالات در نشست خبری این فیلم بود که پرسیده شد آیا یکی از این دو، وقتی در فیلمی نقش قبول می‌کند دیگری را هم پیشنهاد می‌دهد؟ که این سوال با ناراحتی بهرام رادان روبرو شد و گفت: ما سالهاست با هم دوست هستیم و خیلی اتفاقی در کارهایی همبازی بودیم و شاید این اتفاق چند سال دیگر اصلاً رخ ندهد.

او که در جشنواره امسال سه فیلم دارد، درباره مولفه‌هایی که در تغییرات بازی‌اش دیده شده بیان کرد: هر بازیگری با افزایش تجربه به تدریج تصمیم‌هایش به تمایلات‌اش نزدیک می‌شود. من در این سالها سعی کردم به شعور مخاطب احترام بگذارم ولی بعضی وقت‌ها اشتباه در انتخاب موجب اشتباهاتی می‌شود، من امسال سه فیلم داشتم که هر سه فرمی متفاوت داشتند و تلاشم را برای آن‌ها انجام دادم. با این حال هیچ گاه از خودم راضی نیستم و اگر روزی از خودم راضی باشم، روز مرگ هنری من است.

بهرام رادان همچنین درباره مسیری که در بازیگری پیش گرفته بویژه آنکه برخی ستاره‌ها با دستمزدهای بالا رو به اجرای برنامه‌ی تلویزیونی آورده‌اند، گفت: هر بازیگری برای کار خودش استراتژی خاصی دارد و من هم امیدوارم بتوانم هر سال با کارهای نو تری در سینما حضور داشته باشم. اما درباره فیلم «سونامی» دوست دارم بگویم که معمولاً تکواندوکاران در سن ۲۳ یا ۲۴ سالگی بازنشسته می‌شوند و من اگر وقت بیشتری برای تمرین داشتم، می‌توانستم از خودم راضی تر باشم چون رویای بازی دریک فیلم ورزشی از المپیک آتن با ما بود.‌

در این نشست علیرضا شجاع نوری هم که نقش یک مربی را ایفا کرده بود، گفت: روزی که آقای صدرعاملی بزرگ (رسول صدرعاملی) به من گفتند پسرشان می‌خواهد فیلم بسازد، با خودم گفتم به هرحال دوست هستیم و اگر هم سوخت شد دیگر شده است، اما در حین کار متوجه فضای دیگری شدم و خوشحالم که شاهد تولد یک فیلمساز متفاوت خواهیم بود.

میلاد صدرعاملی هم درباره اشاراتی که به تقابل ورزشکاران ایرانی با رژیم صهیونسیتی در فیلم شد، بیان کرد: من در این فیلم خواستم از فاصله‌ای دورتر یک نگاه انسانی داشته باشم و رنج‌های قهرمانی در مسیر ورزشکاری را نشان دهم.

او درباره میزان حمایت پدرش از فیلم با توجه به حضورش در شورای حمایتی بنیاد سینمایی فارابی گفت: وقتی «سونامی» تصویب شد، پدرم در شورای حمایتی فارابی نبود. الان هم تا جایی که می‌دانم در شورا شرکت نمی‌کند و فقط یکی دو ماه حضور داشته است.‌

در این نشست، علاوه بر برخی دیگر از بازیگران فیلم مثل امیر مهدی ژوله، کریستف رضاعی (آهنگساز)، پیمان شادمانفر (مدیر فیلمبرداری) و نیز کورش رجلی مربی تکواندو حاضر بودند.‌


نشست فیلم سینمایی “جان‌دار” در حالی برگزار شد که عوامل فیلم با سوالات بسیاری درباره ابعاد حقوقی فیلم و همچنین منابع مالی و سرمایه‌گذار اثر مواجه شدند.

به گزارش ایسنا، حسین امیری دوماری یکی از کارگردانان فیلم “جان‌دار” که در ژانر اجتماعی ساخته شده و روایتی از یک قتل عمد را به تصویر کشیده است، بیان کرد در این اثر سعی نکرده‌اند بدبختی‌های مردم را نشان دهند.

پدرام امیری دوماری دیگر کارگردان این فیلم درباره وجه تسمیه این اثر گفت که “جان‌دار” از دو کلمه جان و دار تشکیل شده که نشان از زندگی و مرگ است.

این کارگردان درباره پایان بندی این فیلم هم که با سوالات و انتقادات زیادی مواجه شده بود، توضیح داد: کاراکتر “جمال” تصمیم خود را گرفته بود و حاضر نبود زیربار ناعدالتی برود. ادامه دادن فیلم کار سختی نبود و
اگر سکانس اعدام یا مُردن را نشان می‌دادیم، امیدی که در فیلم هست دیگر به وجود نمی‌آمد.

کامران مجیدی تهیه کننده این اثر در بخش دیگری از این نشست ضمن اشاره به اینکه با تهیه و سرمایه‌گذاری روی این اثر توانسته دو کارگردان خوب را به سینمای کشور معرفی کند، درباره منابع مالی این فیلم خاطر نشان کرد: ۵۰ درصد سرمایه این فیلم توسط خود بنده تامین شده و بقیه توسط علی اسدزاده بوده که در وزارت ارشاد فعال بودند.

در ادامه این نشست بحث زیادی بر روی ابعاد حقوقی و قاتونی این فیلم مطرح شد که با واکنشهایی هم از جانب عوامل فیلم و حاضران نشست مواجه شد.

حامد بهداد بازیگر این فیلم در پاسخ به سوالاتی درباره منابع مالی “جان‌دار” که در نشست به آنها اشاره شد بیان کرد: من از مسائل اقتصادی یا بوروکراسی و روابط پنهان بی خبر هستم و از خواندن فیلمنامه لذت می‌برم. من بعد از پیشنهاد این دو کارگردان جوان، سه دفعه فیلمنامه را روخوانی کردم و گفتم مبادا گوشه ذهن آنها سو تفاهم به وجود بیاید که من نگاه بالا به پایین دارم.

در ادامه این بحث احسان وحید مدیر تولید این اثر توضیح داد که آقای امامی که مشکلات مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان داشته رسماً از حضور در این پروژه کنار کشیده بود و حتی فاطمه معتمدآریا پیش از بستن قرار دادش از من قرارداد سرمایهگذار را خواست و مطمئن شد.

فاطمه معتمدآریا با وجود آنکه در این نشست حضور نداشت، پیام کوتاهی را به صورت صوتی ارسال کرده بود.

هومن بهمنش مدیر فیلمبرداری این اثر هم درباره حاشیه‌ای که درباره منابع مالی این اثر مطرح شد تاکید کرد که وزارت ارشاد در ابتدا قبل از دادن پروانه ساخت باید سرمایه گذار را تایید کند، بنابر این همه عوامل این فیلم به اسم آقای کامران مجیدی وارد شده‌اند.

او همچنین گفت: میگویند باید فارابی بسته شود و خصوصی سازی کنید و حالا که این موضوع مطرح شده به آنها هم حمله می کنند.

جواد عزتی از دیگر بازیگران این فیلم هم در سخنان کوتاهی گفت: ممکن است من منتقد پایان‌بندی فیلم باشم اما این انتخاب کارگردانان بود که سکانس را رقم میزد.

محمدرضا دلپاک طراح و ترکیب صدای این فیلم از پرسیده نشدن سوالات تخصصی در این نشست انتقاد کرد.

پدرام پور امیری، حسین امیری دوماری (نویسندگان و کارگرانان)، حامد بهداد، جواد عزتی، گیتی قاسمی، علی شادمان، امیر احمد قزوینی (بازیگران)،هانیه بساتینی (برنامه ریز و دستیار اول کارگردان)، احسان وحید (مدیر تولید)، حسین فرضی زاد (مجری طرح)، محمدرضا دلپاک (صداگذار)، هومن بهمنش (مدیر فیلمبرداری) کامران محمدی (تهیه کننده)، بابک کریمی طاری (طراح صحنه) در این نشست حضور داشتند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا