خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نگاه یک حقوق‌دان به “قسم” محسن تنابنده

کامبیز نوروزی، حقوق‌دان درباره‌ی فیلم سینمایی “قسم” در یادداشتی تلگرامی نوشت: به خلاف آنچه در برنامه هفت در شبکۀ سه ، یا در نشست خبری فیلم “قسم ” ساختۀ محسن تنابنده که در جشنوارۀ فیلم فجر به نمایش درآمد بعضی ها گفتند ، اطلاعات حقوقی فیلم قسم در مورد “قَسّامه” در حقوق ایران درست بیان شده است . بعید نیست که اینها اصلاً از طرح انتقادی این سوژه ناراحت اند.

ساختار دراماتیکی که برای طرح و نقد مقررات قسامه در حقوق ایران و قانون مجازات اسلامی در این فیلم به کار گرفته شده است ، نیز بسیار موفق و جذاب است . تمام این مقررات در قالب گفتگوهای مسافران اتوبوس در فصل اول فیلم گفته می شود می شود .

ادامۀ فیلم در قالب داستان و روایت سینمایی ، عملاً نقدی است بر این نهاد حقوقی که حکایت از این دارد که قسامه چگونه چگونه خطر قلب حقیقت را با خود حمل می کند .

“قسم”محسن تنابنده ، یکی از بهترین فیلمهایی است که یک موضوع کاملاً تخصصی حقوقی را سوژۀ اصلی خود قرار داده است و بدون آنکه اطلاعات غلط به بیننده بدهد و بی آنکه به فیلمش به کلاس درس تبدیل شود و به دیالوگهای آموزشی مستقیم و غیرسینمایی متوسل شود ، در اثری دراماتیک و بازبان سینما حرف خودش را گفته و نقدش را ارائه داده است .

با دیدن قسم و بعضی فیلمهای دیگری که با زبان هنر به نقد مسائل یا نهادهای حقوقی کشور می پردازند ، به این می اندیشم که ممکن است هنرمند چقدر از اهل همین رشته یا جاهایی مثل کانون وکلا یا دانشکده های حقوق شجاعتر و متعهدتر و مسئول تر باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا