خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مطهرنیا: نگاه ایران به بازیگران نظام بین‌الملل در ۴۰سال گذشته “همه یا هیچ” است

‘مهدی مطهرنیا’ کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنچه در ارتباط با ایران و دیگر کنش‌گران و بازیگران نظام بین‌الملل در چهار دهه اخیر خود را نشان می‌دهد چیزی است که آن را می‌توان جهت‌گیری روح گفتمانی نامید، به این معنا که در ایران نوع نگاه به گفتمان‌های سیاسی نگاه صفر و یک یا نگاه سپید و سیاه است که در نهایت به مفهوم همه یا هیچ می‌رسد.

وی در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: از این رو تمام تحلیل‌ها در باب رفتار دیگران و کنش‌های سیاسی دیگر بازیگران متوجه مفهوم همه و هیچ می‌باشد، بر همین اساس روح جاری در گفتمان غرب به ویژه کشورهای اروپایی متکی بر نگاه نسبی و رویکرد تلفیقی است، نارنجی یا خاکستری نگاه می‌کنند و تلاش دارند در هر گامی بتوانند تا سر حد ممکن با تفکیک معنادار جهت‌گیری‌های خود به بیش‌ترین میزان برد ممکن دست یابند.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین اظهار کرد: از این رو جهت‌گیری گفتمانی آن‌ها یا جهت‌گیری روح گفتمانی آن‌ها متوجه موضع‌گیری متفاوت در باب موضوع‌های گوناگون است. در این بیانیه نیز آن‌ها از یک سو برجام را قدر می‌نهند زیرا برجام از دریچه نگاه اروپا یک دستاورد بزرگ دیپلماتیک برای اتحادیه اروپا محسوب می‌شود و اتحادیه اروپا در کنار سه کشور بزرگ اروپایی هماهنگ کننده اصلی مذاکرات ۵+۱ بوده و برجام را امضا کرده، در واقع به اصطلاح امضای اروپا پای برجام دو قبضه است. لذا برجام را می‌پذیرد، از آن حمایت می‌کند و نسبت به استمرار آن خود را متعهد می‌داند.

وی افزود: اما این موضوع دلیل نمی‌شود که از نگاه منافع اتحادیه اروپا با توجه به جهت‌گیری روح گفتمانی حاکم بر آن، اتحادیه اروپا بر مبنای معیارها و تراز رفتار سیاسی و کنش‌های خود، پرونده موسوم به پرونده موشکی یا ادعای حمایت از تروریسم و پرونده حقوق بشر در ایران را در نظر نگیرد یا شروطی مانند پذیرش FATF و لوایح مربوط به آن را نادیده انگارد.

مطهرنیا همچنین بیان کرد: زیرا جهت گیری روح گفتمانی ما یک سویه است و این نوع نگرش را داریم که باید همه چیز یا سپید سپید باشد یا سیاه سیاه. نمی‌خواهیم بپذیریم که اتحادیه اروپا به دنبال منافع خود است، از یک جهت منافعش تاکید بر برجام است و از جهت دیگر بر همین اصل بر شروط مورد نیاز خود در ارتباط با ایران پای می‌فشارد.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل اظهار کرد: بنابراین در مجموع اروپا به دنبال منافع خویش است و ما نیز باید در این موضع‌گیری در ارتباط با اروپا یا هر کنش‌گر و کنش‌ورز نظام بین‌الملل منافع و اهداف ملی خود را در نظر بگیریم و جهتگیری روحی گفتمانی خود را به سمت و سوی بهینه‌تری هدایت کنیم و چارچوب‌های واقع‌گرایی در شناخت محیط و آینده‌نگری آرمان‌گرایانه در هدف گذاری حرکت خود را توأمان ارج نهیم.

وی در پایان تاکید کرد: اروپا به منافع خود می‌اندیشد، بر مبنای منافع و اهداف خود در باب روابط با ایران موضع‌گیری می‌کند و ایران نیز باید با ادراک عمیق قواعد ناظر بر این رفتارها و کنش‌ها در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری با جدیتی بیش‌تر واقعیات موجود را پذیرا باشد و برای خروج از این غافل‌گیری استراتژیک، پیشروتر از حوادث و وقایع تصمیمات خود را اتخاذ کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا