خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل فعالان دانشجویی از چهل سالگی انقلاب

شفقنا نوشت: دانشجویان را می توان یکی از گروه هایی دانست که به دلیل آشنایی و آگاهی بیشتر از جریانات سیاسی و اجتماعی، حضور آنان در تمامی صحنه‌های انقلاب ملموس، محسوس و پررنگ است.

حمزه دستیار، عضو شورای مرکزی و دبیر کمیته اتحادیه انجمن اسلامی در گفت وگو با شفقنا اظهار کرد: به تعبیر امام (ره) انقلاب ما یک انقلاب زمینه ساز است و اگر این زمینه سازی را در مقیاس بین المللی نداشته باشد، انقلاب امام نیست و هرگز نمی تواند یک انقلاب مورد قبول امام باشد؛ تنها تبدیل به یک انقلاب عادی همانند سایر انقلاب های جهان همانند فرانسه و .. می شود. شعیه چرخش تاریخی از امامت به ولایت داشته و از حضور به غیبت چرخش پیدا کرد و شیعه برای آمدن امام باید زمینه را آماده کند.

امام(ره) ثابت کرد که انقلاب ما تنها به یک منطقه خاص تعلق ندارد

او افزود: انقلاب امام یک انقلاب در خود مفهوم انقلاب بود، امام ثابت کرد که انقلاب ما تنها به یک منطقه خاص تعلق ندارد و در تمام جهان می توان آن را صادر کرد. برخی هنوز اندیشه انقلاب را در زمین غرب بازی می کنند؛ باید به همه نشان دهیم که انقلاب امام این نیست و اندیشه واقعی انقلاب را باید به جهانیان معرفی کرد. انقلابی در نگاه امام با مفهوم غربی آن کاملاً متفاوت است و باید انقلابی و انقلابی گری را به دنیا معرفی کنیم.

انقلاب و انقلابی گری گاهی اوقات باید به ایران نیز صادر شود

حمزه دستیار با بیان اینکه انقلابی گری امروزه با یک چالش مفهومی مواجهه است که در مفهوم آن انقلاب وابسته به یک منطقه خاص است، اما در اندیشه امام انقلابی علاوه بر اینکه به یک قشر و منطقه وابسته نیست بلکه به هیچ دین و مذهبی هم وابسته نیست انقلابی در اندیشه امام فراتر از همه اینهاست، گفت: انقلاب و انقلابی گری گاهی اوقات باید به ایران نیز صادر شود در اندیشه امام انقلاب یعنی اینکه ما با نظام سلطه، فساد و ظلم سیستماتیک مبارزه کنیم امروز به بهانه حقوق بشر و جهانی سازی زبان خود را جایگزین زبان کشور های دیگر می کنند این یعنی ظلم سیستماتیک و باید با آن مبارزه کرد. انقلاب از ایران شروع شده و ما نباید از محل پیدایش انقلاب غفلت کنیم باید از سرزمین خود به انقلاب توجه کنیم. ما باید این اندیشه که هرعرب مسلمان و هر مسلمان عرب است همچون اینکه هر ایرانی انقلابی و هر انقلابی ایرانی است، اصلاح کنیم ما برای انتشار انقلاب به جهان باید در هرکجا و هر زمان با زبان و اندیشه خودشان برخورد و انقلاب را صادر کرد.

پویا سلیمانی مسول سیاسی بسیج دانشجویی شریف در گفت وگو با شفقنا اظهار کرد:آنچه میان تشکل‌های دانشجویی با توجه به شرایط اقتصادی کشور مطرح است، موضوع عدالت‌خواهی است؛ بازار عدالت‌خواهی همچنان داغ است اما در اینکه چه نوع کنش‌هایی باید صورت گیرد، محل اختلاف سلیقه فعالان دانشجویی است که ماجرای ده‌ونک یکی از مصادیق این موضوع بود.

نباید در پدیده های ضد عدالت تمام داشته‌های نظام را به‌خاطر یک مساله به آتش کشید

او ادامه داد: به‌نظر من برای ورود به پدیده‌هایی که با عیار عدالت سنجیده می‌شود قبل از اینکه جنجال ایجاد شود و بازاری را داغ کنیم یا یک‌طرفه به قاضی برویم، باید با منطق و تحلیل وارد مسائل شویم. بسیج دانشجویی دانشگاه شریف در ماجرای ده‌ونک بی‌آنکه حاشیه‌سازی کرده یا خوراک سیاسی برای آنهایی که رابطه خوبی با نظام ندارند تهیه کند، هم با حضور در منطقه حرف‌های مردم را شنید و هم با دعوت از نمایندگان مجلس این موضوع را پیگیری کرد. از سوی دیگر نباید در پدیده‌های ضدعدالت دچار محافظه‌کاری شد و هم نباید تمام داشته‌های نظام را به‌خاطر یک مساله به آتش کشید یا با ایجاد فضای بی‌اعتمادی، تمام مسئولان را خطاکار تلقی کرد؛ لذا قبل از اقدام رسانه‌ای باید مقدمات را فراهم کرد، اما اگر عدالت‌خواهی به شیوه صحیح خود اجرا نشود یا اگر عدالت‌خواهی پارتیزانی باشد، قبل از آنکه کسانی که پدیده‌های ضدعدالت را شکل داده‌اند مورد بازخواست قرار گیرند، حق مستضعفان از بین می‌رود و جریان‌هایی که باید در مقام پاسخگویی باشند، در مقام مدعی قرار می‌گیرند؛ از این جهت اولین قربانی عدالت‌خواهی کاریکاتوری مستضعفان هستند.

اکنون زمان پاسخگویی دولت به کارنامه پنج‌ساله خود است

او گفت: حالا قریب پنج‌سال از ظهور دولت روحانی می‌گذرد، دولتی که برای اجرای ایده‌هایش هیچ منعی نداشته؛ هم مجلس همسو با آن بوده، هم قوه قضائیه تعامل خوبی داشته و هم اینکه رهبری اجازه‌های خوبی به آن داده‌اند و الان زنگ پاسخگویی دولت است تا بگوید پس از پنج‌سال اجرای ایده‌هایش در زمینه توسعه از محل تعامل خارجی چه دستاوردهایی داشته است؟

اما اگر به دقایق عدالت‌خواهی توجه نکنیم کسانی که مسبب این وضع اقتصادی نامطلوب هستند به حاشیه رانده شده و مسائل فرعی مطرح می‌شوند؛ اینکه ما به‌جای آنکه فلش پاسخگویی را به سمت کسانی ببریم که با اجرای ایده‌های خود مسئول وضع فعلی هستند، موضوع را در جای دیگری تعریف کنیم که اتفاقا در این چند سال نقطه اتکا و ثبات کشور بوده‌اند، این نوعی بازارگرمی و عدالت‌خواهی معکوس است. اکنون زمان پاسخگویی دولت به کارنامه پنج‌ساله خود است. ما در جریان دانشجویی گاهی مشاهده می‌کنیم در اثر تحلیل‌های سطحی یا جوزدگی رسانه‌ای برخی بدون ملاحظه‌های عمیق دست به اقداماتی می‌زنند که بعد خودشان نیز پشیمان می‌شوند. هیچ‌کس مخالف پاسخگویی نیست اما با توجه به وضع موجود و اینکه مشخص است چه کسانی ایجادکننده این وضع هستند، باید جهت مطالبه‌گری از دولتی باشد که برای اجرای منویات خود هیچ منعی نداشته است.

هر کسی ادعای عدالت‌خواهی واقعی و نه پفکی دارد، باید بحث شفافیت را مدنظر قرار دهد

پویا سلیمانی در پایان گفت: بسیج دانشجویی دانشگاه شریف کار ویژه خود را در بحث شفافیت قرار داده است؛ به‌نظر من هر کسی ادعای عدالت‌خواهی واقعی و نه پفکی دارد، باید بحث شفافیت را مدنظر قرار دهد؛ چراکه خیلی از مشکلات ایجادشده از بی‌توجهی و کم‌کاری در این زمینه است. ذکر این نکته نیز مهم است که در بحث شفافیت نباید جناحی عمل کنیم چراکه در آن صورت شفافیت نیز مانند عدالت‌خواهی کاریکاتوری به محاق می‌رود.

سارا عاقلی دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت در گفت وگو با شفقنا اظهار کرد: جنبش دانشجویی نقطه اتصال بین مردم و حاکمیت است. نهادهای مردمی یا تشکل های مردم نهاد، مثل جنبش دانشجویی پیوند‌ دهنده بین حاکمیت و مردم هستند که تعادل را بین مردم و نظام به وجود می‌آورند.

او ادامه داد: اگر یک اتفاق صلاح جامعه نیست، جریان دانشجویی باید آن را خیلی زود و صریح اعلام کند، ناظر بر همین فضاست که شهید بهشتی دانشجو را موذن جامعه می داند. جنبش دانشجویی باید فضای دانشگاه را نیز مورد رصد قرار دهد و این گونه نباشد که دانشگاه را رها کرده و به کلیات فضای جامعه بپردازد.

جریان دانشجویی نباید خود را یک قشر جدا از جامعه نام گذاری کند

و با بیان اینکه جنبش دانشجویی باید فضای دانشگاهی را مورد توجه قرار دهد؛ چراکه جامعه جدا از فضای دانشگاه نیست و دانشگاه هم ذیل فضای جامعه تعیین می شود، گفت: باید این نکته را در نظر داشته باشیم که جریان دانشجویی نباید از مردم فاصله بگیرد و خود را یک قشر جدا از جامعه نام گذاری کند. جریان دانشجو به اسم قشر نخبگانی نباید خود را از مردم جدا کند بلکه باید بین مردم آگاهی سازی انجام دهد.

او افزود: زمانی‌که از چهل سالگی صحبت می کنیم در واقع از مفهوم عمیقی به عنوان جمهوری اسلامی سخن می گویم که دو رکن جمهوریت و اسلامیت را به همراه دارد. بعثت انقلاب بهترین فرصت است تا اگر در برخی از موضوعات غفلت صورت گرفته و نیازمند نوسازی و ترمیم، به بازسازی بپردازیم. همان گونه که در اوایل انقلاب نقش و حضور مردم در عرصه های مختلف اهمیت داشت، حال نیز با گذشت چهل سال از انقلاب باید به نظرات سیاسی و غیر سیاسی مردم بها داده شود تا جمهوری اسلامی به معنای واقعی به عرصه ظهور برسد.

او نسبت به تحقق فضای باز آزاد اندیشی تأکید و خاطرنشان کرد: اگر قصد داریم جمهوری اسلامی کارآمدتر شود باید مردم در حاکمیت نقش داشته باشند. مردم سالاری مورد تاکید مقام معظم رهبری ضامن تداوم انقلاب است. ایجاد فضای باز آزاداندیشی، رفع تک صدایی از دانشگاه ها و دخیل دانستن نظرات جریان دانشجویی در تصمیمات مهم کشور، از دستاوردهای انقلاب برای دانشجویان است.

جریان دانشجویی بعد از انقلاب ساختارمند، هدفمند و اصولی تر به فعالیت خود می پردازند

او گفت: جریان دانشجویی از قبل انقلاب نیز وجود داشته است اما بعد از انقلاب ساختارمند، هدفمند و اصولی تر به فعالیت خود می پردازند و در چارچوب این ساختار مطالبه گری درست و صحیح از مسئولین را انجام می دهد.

آروین فرشی نعیم فعال دانشجویی در گفت وگو با شفقنا اظهار کرد: امروزه شبهه فراگیر شده در میان برخی از مردم شبهه «ناکارآمدی» است. گرچه این شبهه حاصل وهم و خلط و بی اطلاعی است اما مهمتر آن است که عامل فراگیری چنین وهمی دقیقا چه کسانی هستند؟ اساسا مدعیان انقلابی گری و مدافعان آن چه قصوری مرتکب شده اند تا دشمن، انقلابی را که برخی از آرزوهای انبیا (ع) در طول تاریخ را محقق نموده است در میان مردم در مظان اتهام قرار می گیرد؟ دقیقا چه کسانی باید حمله می کردند و فتح قله ها را به رخ می کشیدند اما امروز زیر بار دفاع آن هم کم آورده اند؟ پاسخ روشن است؛ نخبگان انقلابی!

او ادامه داد: به عنوان مثال یکی از ارکان مهمی که باید در این زمینه حداقل در آستانه چله انقلاب در کف میدان مبارزه باشد و نیست، همین “جنبش دانشجویی است”؛ دانشجویی که به قول شهیدِ انقلاب باید موذن جامعه می بود تا نماز امت قضا نشود اما امروز خود بیش از همه کس نیازمند مؤذن شده است.

وی به رسالت جنبش دانشجویی در چهل سالگی انقلاب اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: امروز و در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی بزرگترین رسالت و شاید امتحان جنبش دانشجویی تبیین «حقانیت، کارآمدی و دستاوردهای انقلاب است» که باید در کنار کاستی ها در نقشه ای جامع و با استفاده از شاخصه های کارآمدی نظام اسلامی تحلیل، ارائه و برای عموم مردم تبیین شود. حال و در این میان اگر کسی به ضرورت این امر پی برد و برای انجام این واجب کفائی کمر همت بست، مهمترین امر در قدم بعدی کیفیت انجام این کار است.

او افزود: کیفیت تحلیل و ارائه نقشه جامعی از دستاوردها و کاستی های جمهوری اسلامی آنقدر اهمیت دارد که در صورت عدم توجه به آن همانند بسیاری از کارهای سطحی انجام شده در گوشه و کنار به ضد خود تبدیل خواهد شد و خروجی تمامی تلاش ها به انحراف کشاندن اذهان مخاطبان نسبت به آن تحلیل جامع کارآمد خواهد بود.

وی با بیان اینکه قدم اول در این مسیر که شاید اصلی ترین وجه تمایز یک تحلیل جامع صحیح با برخی تحلیل های علیل و انحرافی است اولا استخراج مؤلفه ها و شاخصه های کارآمدی در «نظام اسلامی» و اعلام برائت از تحلیل های مبتنی بر شاخص های توسعه غربی و نظام های لیبرال است و ثانیا تعیین ترتیب و اولویتِ اهمیت برای آن شاخص هاست، اظهار کرد: عدم توجه به این اصل مبنایی ترین علت ارائه تحلیل های علیل و انحرافی است که به ظاهر در حال ارائه آمار و ارقامی برای اثبات دستاوردهای انقلاب است اما در باطن در حال نابود کردن روش تحلیل صحیح و جامع در موضوع «کارآمدی» است.

او گفت: وقتی نظامی که بر مبنای اسلام پایه گذاری شده است با شاخص های توسعه غربی با مبنای لیبرالیسم و اولویت های آن فرهنگ سنجیده شود، نتیجه اش دقیقا همان چیزی می شود که دشمنان برای القائش خواب ندارند. گرچه جمهوری اسلامی با همان شاخص های انحرافی هم حرف برای گفتن کم ندارد اما نکته بسیار مهم اینجاست که اینگونه سنجش از اساس به لحاظ روشی باطل و خطاست چرا که سنجش دو فضای متفاوت که به لحاظ مبانی مقابل هم قرار دارند با یک رشته شاخص های ثابت و بدون توجه به اولویت های مبتنی بر مبانی هر کدام از آنها قطعا محکوم به خروجی غیر واقعی خواهد بود و ضمن آن اصرار بر این خطا توسط برخی نخبگان و رسانه ها اذهان عموم مردم را از رسیدن به روش تحلیل صحیح و جامع منحرف خواهد کرد.

او با اشاره به اینکه وقتی بناست کارآمدی یک نظامی مبتنی بر آموزه ی اسلام سنجیده شود باید به سراغ شاخص های کارآمدی برآمده از همان مبانی اسلامی و با رعایت ترتیب و اولویت برگرفته شده از همان مبانی رفت، تصریح کرد: امروزه بسیاری از کارهایی که در زمینه کارآمدی صورت گرفته است همان شاخص های توسعه غربی است که باتوجه به مبنای لیبرال آنها بر اساس اصل انتفاع مادی و به دور از دخالت دین و معنویت بنا شده است حال آنکه اصل این مولفه ها و ترتیب اهمیت و اولویت آنها در نظام مبتنی بر اسلام کاملا متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: فرض کنیم امروز در اواخر عمر مبارک حضرت رسول اکرم (ص) قرار داریم و رسانه ها مصاحبه ای با موضوع بررسی دستاوردهای حکومت رسول گرامی اسلام (ص) ترتیب داده اند، پیامبر اکرم (ص) در پاسخ به سوال خبرنگاران دقیقا چه پاسخی خواهند داد؟ آیا صرفا از اقتصاد مردم مدینه، وضعیت منازل و شهرسازی، راه های مواصلاتی و امثال این مسائل سخن خواهند گفت یا در کنار این ها از شاخص هایی چون توحید، ولایت، مشروعیت، ایمان، مبارزه با طاغوت، شعائر اسلامی، علم، معرفت دینی، تعقل متصل به وحی، اخلاق، شهادت طلبی، عدل، انصاف و صدها مسئله اینچنینی دیگر سخن خواهند گفت؟اگر سخن خواهند گفت دقیقا با چه ترتیب و اولویتی؟ این ها تنها چند نمونه از شاخص های کارآمدی مبتنی بر اسلامی است که شاخص های غربی بویی از آنها نبرده اند و قطعا تحلیل جامع و صحیح زمانی رقم خواهد خورد که شاخص های آن مبتنی بر تمام ابعاد نیازهای بشر از جمله ابعاد مادی و معنوی توأمان، آن هم برآمده از متن اسلام باشد.

اگر چنین شد ده ها شاخص غربی که با مبانی نظام اسلامی مغایرت دارد حذف خواهد شد، ده ها شاخص دیگر تغییر مفهوم پیدا خواهد کرد، ده ها شاخص دیگر به آن اضافه خواهد شد که اتفاقا انقلاب اسلامی در آن اعجاز انگیز عمل کرده و حتی برخی از آرزوهای انبیا و اولیا (ع) در طول تاریخ را محقق کرده است؛ لذا تحلیل ما در این صورت یک تحلیل جامع و صحیح از شرایط و جایگاه انقلاب و جمهوری اسلامی خواهد بود. زمین بازی تغییر کرده و جایگاه، دستاوردها و کاستی های جمهوری اسلامی به طور صحیح، منطقی و به دور از بزرگنمایی و کوچک انگاری تحلیل می شود.

انجام رسالتی بزرگ بر عهده نخبگان انقلابی، به خصوص جنبش دانشجویی و رسانه هاست

او گفت: در این صورت دیگر فهم فرمایش رهبر انقلاب مبنی بر کارآمدی و جایگاه بسیار خوب انقلاب اسلامی علی رغم وجود ضعف ها و کاستی هایی که برآمده از طبیعت حرکت به سمت قله است برای کسی سخت نخواهد بود. انجام این رسالت بزرگ و تبیین آن در میان عموم مردم در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی بر عهده نخبگان انقلابی، به خصوص جنبش دانشجویی و رسانه ها خواهد بود.

انقلابیون پس از مدتی آرمان های انقلاب را به فراموشی می سپارند

امیرمحمدرضایی فعال دانشجو و عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه در گفت وگو با شفقنا، اظهار کرد: در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی هستیم و ذکر چند نکته اساسی خالی از لطف نیست، انقلاب اسلامی ایران مانند هر انقلاب دیگری در مرحله ی نخست خود با این چالش مواجه است که انقلابیون پس از مدتی آرمان های انقلاب را به فراموشی بسپارند.

او بیان کرد: همواره در مورد انقلاب ها این ترس وجود دارد که با پیروزی آنها و تثبیت شدن انقلاب و تبدیل انقلاب به حکومت و نظام حکومتی روح انقلابی بودن و آرمانهای آن که قرار است جهان را به جهانی متعالی و آرمانی تبدیل کند به بروکراسی و سیستم اداری و نهادگرایی فلج کننده و خواب آور برای متصدیان امروز یا همان انقلابی های دیروز تبدیل شود. رجوع مکرر به آرمان های الهی انقلاب و سنجش رفتار جمهوری اسلامی عزیز با اسلام و تشیع انقلابی که اساس همه رفتارهای ماست می تواند راهگشا باشد. مردم هرگز نباید در یک حکومت بر آمده از چنین انقلاب مقدسی در راهروهای پیچ در پیچ ادارات و شوراهای دست و پاگیر و ضد انقلابی بدون یار و یاور بمانند. اینجاست که روحیه و مدیریت بسیجی به مدد و همراهی می آید و مشکلات را اگر به او اطمینان شود از دست و پا باز می کند.

او ادامه داد: همانگونه که پیر و رهبرمان فرمودند: «اگر روحیه بسیجی را از دست دادیم چه؟ اگر به جای توجه به تکلیف و وظیفه و آرمان الهی، به فکر تجملات شخصی افتادیم چه؟ اگر جوان بسیجی را، جوان مومن را، جوان با اخلاص را،که هیچ چیز نمی خواهد جز اینکه میدانی باشد که در راه خدا مجاهدت کند در انزوا انداختیم و آن آدم پرروی افزون خواه پر توقع را مسلط کردیم چه؟آن وقت همه چیز دگرگون خواهد شد.) همانطور که ایشان فرمودند از دست دادن روحیه بسیجی یعنی همان روحیه ی انقلابی بودن برای نظام و انقلاب یک آفت و چالش اساسی است.

نفوذ برخی افراد کم سواد در ارگان های معمولی کشور در آینده قطعاً باعث زحمات فراوان برای نظام خواهد شد

وی گفت: نگاهی به شعارها و آرمان های انقلاب اسلامی بهمن ۵۷ بیندازینم. معروف است که شعار اصلی انقلاب ما (استقلال –آزادی –جمهوری اسلامی) بوده و هست؛ این شعارها بدون تردید نشان دهنده روح اصیل دینی انقلاب ماست. همه این شعارها همانطور که همه می دانیم وسیله ای بود و هست برای آن که انقلاب زمینه ساز رسیدن انسان به کمال خود یعنی همان قرب الهی شود. امری که بارها و بارها مورد تاکیدات امام خمینی (ره) نیز قرار گرفته است. حال اگر هر یک از این شعارها به جای وسیله تبدیل به هدف شود. و در نهایت کلید واژه آخرین تهدید (نفوذ) است. نفوذ برخی افراد کم سواد یا معاند در مراکز حساس و حتی ارگانهای معمولی کشور در آینده قطعاً باعث زحمات فراوان برای نظام خواهد شد. حضور برخی افراد غیر متعهد در نهادهای انقلابی نمونه چنین رویدادی است که می توان با تنظیم برنامه های درست از آن جلو گیری کرد.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی با همه چالش های پیش رو دارای دو مولفه ی اساسی است که با رجوع به آنها هرگز هیچ کدام از این چالشها نمی تواند به آن خدشه ای وارد کند، اظهار کرد: مولفه اول دینی بودن است که با اصل مترقی ولایت فقیه به ظهور هر چه بیشتر رسیده است. همانطور که فرانسیس فوکویاما در کنفرانس شیعه شناسی در دانشگاه اورشلیم  بیان می کند تفکر شیعی پرنده ای است با دو بال سرخ عاشورا و سبز مهدویت و مغز گرداننده ای به نام ولایت فقیه. تا عاشورا و مهدویت در کنار ولایت فقیه با ماست؛ اگر بخواهیم و همت کنیم در همه چالش ها پیروز خواهیم شد.

او مولفه دوم در انفلاب ایران را مردم و ملت غیور ایران با فرهنگ و تمدن خدا گرا یانه ی هفت هزار ساله دانست و تصریح کرد: مردمی که در این چهل سال نشان داده اند که هرگاه نیاز باشد در صحنه اند و از ولایت و امامت و هویت خود حفاظت می کنند. مردمی که همواره خواص بی بصیرت و دنیا پرست را درس بصیرت داده اند. در این سالها مردم نشان دادند که بر تردیدها پیروز می شوند چون مقدادوار چشم در چشم ولی خود دارند نه در رسانه های تزویرگری که بودجه از خزانه خداگریزان و شیطان صفتان و تزویر گران دارند.

هیچ انقلابی در تاریخ نمی توان یافت که از چنین حمایت مردمی برخوردار باشد

او گفت: هیچ انقلابی در تاریخ نمی توان یافت که از چنین حمایت مردمی برخوردار باشد و این نکته اساسی است. باید در بر این نکته تاکید کرد تا امت(مردم) و امامت(ولایت ) در کنار هم باشند می توان به راحتی بر چالش ها هر چه که باشند فائق آمد البته به شرط بیداری در مسیر حقیقت.

 

محمد شهریاری، فعال دانشجویی، عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی و مسئول روابط عمومی اتحادیه در گفت وگو با شفقنا اظهار کرد: ما اکنون در نقطه عطف انقلاب قرار داریم چون مدیریت کشور آرام آرام باید تغییر نسل دهد و نسلی روی کار بیاید که انقلاب را ندیده است. از سوی دیگر انقلاب به بلوغ خود رسیده و از سختی ها و فشار های که دشمن روز به روز بیشتر کرده، عبور نموده و همچنان عبور خواهد کرد.

او ادامه داد: وقتی رهبری برای تبیین الگوی پیشرفت ایرانی سلامی برای ۵۰ سال آینده از نخبگان کشور، مخصوصاً جوانان دعوت می کند، نشان دهنده این است که برنامه ریزی و مدیریت آینده این کشور باید به دست جوانان سپرده شود. پیش بینی می شود که در آینده ای نه چندان دور شاهد تحولاتی بزرگ در کشور و در منطقه باشیم.

محمد شهریاری گفت: از همان ابتدای انقلاب وقتی که امام خمینی(ره) فرمودند: انقلاب ما شروع انقلاب بزرگ  جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت است، دشمنی کشورهای ابرقدرت با جمهوری اسلامی آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد و تمام تلاش خود را بکار گرفت تا این نظام که صدها هزار شهید به پایش خون ریخته ند را سرنگون سازد. دشمن پس از جنگ ۸ ساله با ایران به این نتیجه رسید که نمی توان با سلاح با مردم ایران جنگ کرد و تنها راه آن کاهش بصیرت و تخریب نظام از دید مردم هست.

اگر پهلوی ادامه پیدا می کرد وضعیت کشور بهتر بود؟

او با اشاره به اینکه دشمنان در سال های اخیر سعی داشتند تا با حالت قیاس قرار دادن زمان پهلوی و زمان فعلی، حکومت پهلوی را موفق ترین حکومت تاریخ نشان دهد و حکومت جمهوری اسلامی را ناموفق، تصریح کرد: سوالی که باید از مردم کرد این است که آیا اگر پهلوی ادامه پیدا می کرد وضعیت کشور بهتر بود؟ آیا مردم فراموش کرده اند که شاه با فشار انگلیس و آمریکا بحرین را از خاک ایران جدا کرد! کشوری که موقعیت استراتژیک بسیار حساسی دارد! شکی در این نیست که ما در بساری از علوم و فناوری در منطقه حرف اول را می زنیم و در جهان صاحب نظر هستیم‌. اما بحث این است که چرا ما دستاوردهای انقلاب(مهم ترین آن استقلال و عزت) را نمی بینیم و در عوض کارهای کوچک پهلوی را که آن هم با حمایت کشور های بزرگ جهت آرام کردن مردم بود را می بینیم و خیانت های آن را فراموش کرده ایم. پیدا کردن جواب این سوال در سال های گذشته کمی دشوار بود، اما این روزها کمتر کسی پیدا می شود که تاثیر فضای مجازی بر فکر مردم را انکار کند.

او افزود: با نگاهی به اغتشاشات بزرگی که در طول این ۴۰ سال اتفاق افتاده می توان دید که اغتشاشات سال گذشته با سال های ۷۸ و ۸۸ کمی تفاوت دارد.آن هم این است که چطور آن اغتشاشات از یک تجمع کوچک در مشهد که صرفا جنبه اقتصادی داشت به موضوع امنیتی تبدیل شد؟ شلوغی های کوچکی که در شهرهای اطراف تهران در تابستان امسال به وجود آمده بود هم تحت تاثیر همان اغتشاشات دی ماه بود. دشمن نمی خواست از فضای به وجود آمده فاصله بگیرد و جو متشنج شده آرام شود و به وسیله همان می خواست تا جمهوری اسلامی ایران ۴۰ سالگی خود را جشن نگیرد.

محمد شهریاری گفت: یک گریز کوتاهی دارم به حوادثی که در کشور ونزوئلا در حال رقم خوردن است. این کشور از وقتی قدرت دست چاوز افتاد، با اخراج کردن مهندسان آمریکایی که بر مدیریت استخراج نفت آن کشور مسلط شده بودند، با آمریکا وارد جدال شد و آمریکا آن کشور را تحریم کرد و باعث شد نرخ تورم در ونزئولا چندصد برابر شود! اما در این سالها آمریکا فقط به تحریم دل نبسته و با هزینه های گزاف و حمایت از مخالفین چاوز(پس از ان مادورو) و از آن مهم تر ایجاد زمینه کودتا با حمایت مردم، سعی بر تسلط دوباره بر این کشور را داشت. تاثیر فضای مجازی را به این دلیل نمی توان انکار کرد که در روز های اخیر شبکه اجتماعی فیسبوک و اینستاگرام از دسترس مردم خارج شده و اینستاگرام در اقدامی قابل تامل با حذف تیک آبی صفحه مادورو آن را دیگر به رسمیت نشناخت!

چرا آمریکا در این ۴۰ سال به هدف خود در ایران نرسیده است؟

او خاطرنشان کرد: سیاست های کلی که دولت آمریکا برای تسلط به ونزوئلا پیاده کرد، تا حدودی شبیه به سیاست های آن بر ایران بوده است. اما چرا آمریکا در این ۴۰ سال به هدف خود در ایران نرسیده است؟ آمریکا فرض می کند که مردم ایران مانند سایر مردم‌ جهان حاضر به پذیرش استبداد آن هستند! شاید علت اینکه رهبری فرمودند دشمن های این نظام، احمق های درجه یکی هستند هم همین باشد که آنها هنوز نمی دانند این ملت با جان و دل برای استقلال این کشور خون می ریزند. در زمان فعلی نمی توان مردم را از فضای مجازی دور کرد تا تحت تاثیر قرار نگیرند، باید وارد زمین بازی که دشمن طراحی کرده شویم و مردم رو به زمین خودمان برگردانیم.

در زمان فعلی نیاز به نهضت سواد رسانه ای داریم

محمد شهریاری گفت: پس از انقلاب امام خمینی(ره) ضعف مردم کشور را در عدم آگاهی می دیدند و برای افزایش آگاهی مردم طرح نهضت سواد آموزی را در سرتاسر کشور پیاده کردند. ما هم در زمان فعلی نیاز به نهضت سواد رسانه ای داریم تا با افزایش آگاهی مردم از رسانه و فضای مجازی، بتوانیم آن را به ابزاری برای زدن به دهان دشمنان(طبق فرمایشات رهبری) تبدیل کنیم.

پیام مرادی دبیر کل اتحادیه انجمن اسلامی مستقل در گفت وگو با شفقنا، اظهار کرد: ما در آستانه چهل سالگی انقلاب نیاز به یک نظام تحلیلی داریم که در این نظام تحلیلی بتوانیم جمهوری اسلامی را ارزیابی کنیم چون برای اینکه نسبت به آینده یعنی دهه پنجم برنامه ریزی، تصمیم گیری و جهت دهی شود حتماً به یک ارزیابی از وضعیت کنونی و عملکرد گذشته نیاز داریم. ما طبیعتاً در این چهل سال یکسری دستاوردهایی داشتیم؛ در مواردی توانستیم خوب عمل کنیم و در مواردی نتوانستیم خوب عمل کنیم و دچار ضعف بودیم که باید عوامل و ریشه های آن مشخص شود. و سپس نقاط مثبت را به همه حوزه ها تعمیم دهیم و نقاط ضعف را رفع کنیم.

او ادامه داد: یک نظام تحلیلی و یک چارچوب تحلیلی که می توان با آن نظام و جمهوری اسلامی را ارزیابی کرد، ارزیابی عملکرد نظام سیاسی در مولفه های اساسی انقلاب است یعنی آزادی، استقلال، عدالت، معنویت، پیشرفت و کارآمدی اقتصادی. از این جهت می توان گفت در حقیقت لازم است که در هر حوزه چه اتفاقی بیفتد. در حوزه  تأمین امنیت و استقلال سیاسی و ثبات سیاسی و اجتماعی، جمهوری اسلامی رشد بسیار قابل قبولی داشته، انقلاب کاملاً به منصه ظهور رسیده و نسبت به دوره ی پهلوی رشد قابل قبولی حاصل شده است و هویت و عزت یک ملت در جمهوری اسلامی احیاء شده این یک موضوعی است که فکر می کنم برای همه روشن است.

او گفت: در حوزه آزادی های سیاسی و اجتماعی قطعاً نسبت به دوره ی پهلوی رشد بسیار قابل قبولی حاصل شده است؛ این موارد یکسری شاخصه هایی دارد مثلاً در بحث مطبوعات، انتشارات، دانشگاه ها، تشکل های مردمی، احزاب و تکثر بین فعالان سیاسی و اجتماعی روشن و مشخص است که نسبت به دوره ی پهلوی رشد داشته ایم البته در مقوله آزادی های سیاسی و اجتماعی لازم است یک تغییر رویکردهایی در بین نیروهای انقلابی حاصل شود و یک نگرش و رویکرد فعالانه ای در مقوله آزادی داشته باشند.

در تحقق عدالت دچار درجا زدن هستیم

او عدالت را یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران دانست و خاطرنشان کرد: انقلاب ایران در مقوله عدالت آموزشی، عدالت اجتماعی، عدالت جنسیتی و همچنین در حوزه های مختلف، دستاوردهای متعددی داشته است. خدمات عمرانی گسترده در قالب یک جدول قابل طرح است که بالاخره در این مدت چه میزان خدمات عمرانی، جاده سازی و سد سازی و گسترش خدمات بهداشت و درمان و افزایش سلامت و امید به زندگی مردم بوده است. پیشرفت در این عرصه ها نشان می دهد که جمهوری اسلامی در این حوزه عملکرد خوبی داشته است منتهی مقوله عدالت جزو مواردی است که نیاز به بازنگری اساسی دارد یعنی بایستی یک بازسازی و بازتعریفی در نهادهایی که وظیفه دارند در مقوله عدالت صورت بگیرد یک نوگرایی اتفاق بیفتد چون به نظر می رسد ما در تحقق عدالت دچار درجا زدن هستیم.

هنوز با آنچه شایسته این نظام است فاصله داریم

او گفت: در بحث کارآیی اقتصادی فکر می کنم با آنچه بایستی تحقق پیدا می کرد، هنوز فاصله بسیاری داریم. بخشی از این عقب ماندگی به این دلیل است که اقتصاد کشور تحت فشارها و تحریم های بی سابقه ی اقتصادی و همچنین جنگ نظامی و طراحی های پیچیده بوده است؛ دلیل دیگر این عقب ماندگی این است که ما هنوز در حوزه ی اقتصاد آن طور که باید و شاید تولید مدل های کارآمد نداشتیم و گویی یک دوگانگی وجود دارد یعنی یک دوگانگی در حوزه ی سیاست گذاران عرصه ی اقتصاد مشاهده می شود که دولت ها و تصمیم گیران برخلاف سیاست های کلی نظام حرکت می کنند. در حوزه ی اقتصاد آن چیزی که باید اتفاق می افتاده نیفتاده است گرچه باز هم در قالب برخی شاخص ها می شود با نظام پهلوی مقایسه کرد. این مسایل نشان می دهد که رشد حاصل شده است، اما آن چیزی که شایسته این نظام است هنوز با آن فاصله داریم و فکر می کنم علت این که مقام معظم رهبری در این چند سال اخیر تمرکزشان روی شعارهای اقتصادی بوده، همین بوده است.

او در ادامه به پیشرفت کشور نیز اشاره و خاطرنشان کرد: سنجش پیشرفت کشور خود یک نظام تحلیلی می خواهد یعنی خودش یک دستگاه محاسباتی لازم دارد، اما برخی از حوزه ها مانند رشد علمی و افزایش توانمندی ها و تولید فناوری در کشور، قطعاً با دوره پهلوی قابل قیاس نیست لذا من فکر می کنم از بین تمام مواردی که گفتیم بعضی از مسائل مثل استقلال، امنیت، ثبات سیاسی و اجتماعی مواردی هستند که رشد بسیار خوبی حاصل شده و نیازمند این است که تداوم داشته باشد.

پیام مرادی در پایان گفت: کشورمان در برخی از حوزه ها مانند عدالت و آزادی های اجتماعی سیاسی رشد داشته، اما فاصله ای تا آرمان ها وجود دارد و بایستی در حقیقت یک نوگرایی اتفاق بیفتد. تعریف بازسازی در این نهادها و آرمان های مسئول آنها اتفاق بیفتد؛ حوزه کارایی اقتصادی نیز به یک دگرگونی احتیاج دارد. به عبارت دیگر این موارد را به سه دسته می توانیم تقسیم کنیم؛ مولفه هایی که رشد در آن حاصل شده و بایستی حفظ شوند؛ مولفه هایی که رشد حاصل شده، اما نیاز به تغییر و بهبود دارند و مولفه هایی که فاصله بسیار زیادی با نقطه شایسته دارند و نیاز است یک دگرگونی اساسی در این زمینه ها رخ دهد.

محمد دلشگایی دبیرکل اتحادیه انجمن اسلامی اصفهان در گفت وگو با شفقنا اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران ۲۲ بهمن ماه در حالی به چهل سالگی خود می رسد که دشمنانش را از پیشگویی نا امید کرده و خود را وارد معادلات قدرت جهانی کرده که این خود نشانی از کارآمدی انقلاب اسلامی ایران می باشد. در کلام ائمه اطهار دشمن شناسی و تحویل حرکت دشمنان جایگاه ویژه ای داشته؛ امروز اگر تحرکات دشمنان بشریت، آمریکا، رژیم صهیونیستی و دیگر متحدانش را زیر نظر بگیریم و واضح صحیح خود را از آنجایی درمی یابیم که اظهارات خصمانه مقامات رسمی اینان نشان از خار در چشم استکبار بودن جمهوری اسلامی است، اما امروز در چهل سالگی انقلاب بعد از چشیدن فراز و نشیب های فراوان، بعد از چشیدن فراز و نشیب ها و تجربه پیروزی های شیرین و بحران های عبرت انگیز از لوازم این روزهای ماست.

او ادامه داد: یکی از درس هایی که تاریخ بر ما ثابت گردانیده این است که هیچ گاه مسلمانان از دشمن خارجی شکست نخورده و امت مسلمان است آنها را مغلوب ساخته؛ امروز اگر ما از این مهم درس نگیریم، از غافله یاران امام و امت جا می مانیم و حسرت ظهور صاحب الامر (عج) همچنان در سینه ی منتظرانش خواهد ماند.

محمد دلشگایی گفت: آیت الله صفایی حائری در بیانی شیوا عرضه داشتند که اگر جامعه اسلامی نباشد حکومت اسلامی سقف بزرگی است که بر سر طالبان و آن خراب خواهد شد جوانان و طالبان انقلاب اسلامی باید بدانند که اصلاح در جامعه اسلامی از تک تک آنان آن آغاز می شود و اگر همت ما امروز منجر به ساختن جامعه اسلامی نشود سقف بزرگ نظام اسلامی بر سر یکایک طالبان آن مخروب خواهد شد. امید است که تک تک ما دست به دست یکدیگر داده و برای ساختن فردایی بهتر، جامعه ای اسلامی تر و تمدن اسلامی که ان شاء الله منجر به ظهور آقا امام زمان (عج) تلاش کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا