خرید تور تابستان ایران بوم گردی

“گاهی رهبری مطالبی را مطرح می‌کنند که آن لحظه متوجه اهمیت آن نمی‌شویم”

یک نماینده مجلس گفت: خیلی از مسائلی که مقام معظم رهبری به ما گوشزد می‌کنند شاید در آن لحظه متوجه نمی‌شویم ولی در آینده پی به فرمایش ایشان می رسیم. اما متاسفانه بعضی از مسئولین ما به این مسئله توجه نمی‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سید ناصر موسوی لارگانی در گفت و گو با  شفقنا اظهار کرد: روحانیتی که الان در ۳ قوه مسؤولیت دارند شاید ۱۰ درصد کل روحانیت هم نباشد؛ بنابراین ۹۰ درصد روحانیت ما شاغل نیستند. متاسفانه مردم به آنهایی هم که شاغل نیستند با این دید نگاه می کنند که آنها هم حقوق و مزایایی دارند. چون نظام ما، نظام جمهوری اسلامی است کمتر به این موضوع توجه می شود که روحانیونی فقط منبر می‌روند و یا در حوزه ها تدریس می کنند و مردم فکر می‌کنند که همه روحانیت حقوق و مزایا دریافت می‌کنند.

مردم فکر می کنند همه‌ی روحانیون حقوق و مزایا دریافت می‌کنند

او در رابطه با دستاورد ۴۰ ساله‌ی روحانیت بیان کرد: قطعاً دستاوردهای نظام به مجاهدت‌های روحانیت باز می‌گردد که در رأس آن امام خمینی(ره) که سال‌ها در داخل و خارج از کشور مبارزه کرد یا روحانیتی که در زندانهای ساواک زندانی بودند مثل آیت‌الله سعیدی، غفاری و طالقانی و هزاران مثال دیگر می توانیم بزنیم که رنج‌های فراوانی را تحمل کردند تا انقلاب به پیروزی برسد. امام خمینی(ره) وقتی که انقلاب پیروز شد دنبال این که بخواهد جایگاهی را به دست بگیرد، نبود حتی بعد از اینکه کمی آرامش ایجاد شد تهران را ترک کردند و به حوزه علمیه قم رفتند و در آنجا مشغول تدریس شدند ولی به علت کسالت به تهران بازگشتند.

قطعاً دستاوردهای نظام به مجاهدت‌های روحانیت باز می‌گردد

موسوی لارگانی ادامه داد: حتی امام(ره) وقتی که بنی صدر با رأی مردم به ریاست جمهوری رسید فرماندهی کل قوا را هم به بنی صدر واگذار کردند. یعنی سمتی را برای خودشان نخواستند و حتی اجازه نمی دادند فرزند خودشان هم مناصبی را بپذیرد. در حال حاضر هم در جایگاه هایی که روحانیت حضور دارد مشکلات کمتر دیده شده است البته من نمی‌گویم تخلف در بین روحانیت وجود نداشته است قطعاً تخلف وجود داشته ولی کمتر دیده شده است که روحانیت در جایگاه‌هایی که حضور داشتند بخواهند به ملت ایران خیانت کنند و تلاششان این بوده که چون با رأی مردم بر سر کار آمدند وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهند.

من نمی‌گویم تخلف در بین روحانیت وجود نداشته است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با انتقاداتی که به حوزه‌ی روحانیت وجود دارد گفت: بعضا مردم فکر می‌کنند که همه امور در اختیار روحانیت است در حالی که واقعاً اینطور نیست. البته در رأس حکومت مقام معظم رهبری، یک مجتهد جامع الشرایط و یک فرد شجاع و دلیری است که هوشیارانه، بیدار و آگاه برخورد می‌کنند و خیلی از مسائلی که مقام معظم رهبری به ما گوشزد می‌کنند شاید در آن لحظه متوجه نمی‌شویم ولی در آینده پی به فرمایش ایشان می رسیم. اما متاسفانه بعضی از مسئولین ما به این مسئله توجه نمی‌کنند.

گاهی اوقات مقام معظم رهبری مطالبی را مطرح می کنند که آن لحظه متوجه اهمیت آن نمی‌شویم

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر افراد غیر روحانی هم خلافی انجام دهند چون عنوان حکومت ما، جمهوری اسلامی هست مردم از روحانیت انتظار دارند که چرا روحانیت حرفی نمی زند یا مقابل فلان فساد و تخلف نمی ایستد و فکر می‌کنند همه مسؤولیت ها در اختیار روحانیت است که حقیقتاً اینگونه نیست. همانطور که اشاره کردم ۱۰ درصد روحانیت ما در قوه‌های مجریه، مقننه و قضائیه مسؤولیت دارند و بقیه مسؤولیتی ندارند و در حوزه‌های علمیه مشغول درس و بحث خودشان هستند.

موسوی لارگانی در خصوص ضرورت تحول در حوزه های علمیه گفت: نسبت به قبل از انقلاب تحولات زیادی در حوزه‌ی علمیه ایجاد شده است چون قبلاً بعضی از بزرگان حوزه‌های علمیه اعتقادی به فراگیری علوم جدید برای روحانیت نداشتند و حتی اگر متوجه می شدند با آن برخورد می کردند؛ اما الان در حوزه‌های علمیه عده‌ای به صورت تخصصی تحصیل می‌کنند. ما افراد زیادی را داریم که آشنایی کامل با زبان‌های خارجی دارند، مترجم هستند، کتاب ترجمه می‌کنند در کشورهای دیگر سخنرانی‌های بسیار خوبی با زبان انگلیسی و آلمانی انجام می‌دهند.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بر ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه تاکید کرد و ادامه داد: تحولات زیادی ایجاد شده است اما به نظر من وحدت حوزه و دانشگاه که مبدع آن شهید مفتح بود باید یک مقدار پررنگ‌تر شود و تلفیقی از مباحث علمی و مذهبی را هم در حوزه و هم در دانشگاه شاهد باشیم. این اتحاد و وحدت اگر بین حوزه و دانشگاه ایجاد ‌شود باعث می‌شود که یکسری ابهامات و اختلاف نظرهایی که وجود دارد بر طرف شود و بهتر بتوانند از نظر علمی آن جایگاه های بالاتر را کسب کنند.

وحدت حوزه و دانشگاه باید یک مقدارپررنگ‌تر شود

او در پایان خاطرنشان کرد: مرحوم آیت الله فلسفی فریاد می‌زد «آی بچه شیعه ها و مسلمانان در تورات سوره نور نیست، سوره قمر و شمس نیست غیرمسلمانان با استفاده از قرآن توانستند آپولو به کره ماه بفرستند ولی ما هنوز در پس اینکه اقتصاد را از کجا تلفظ کنیم و فلان حرف را از کجا تلفظ کنیم مانده ایم». باید از قرآن استفاده شود و چیزهایی را که واقعاً در قرآن نهفته است را کشف کنیم و دانشمندان حوزوی و دانشگاهی با یکدیگر بتوانند این کار را انجام دهند چون آنچه که انسان نیاز دارد در قرآن وجود دارد اما باید کارشناسان ورود کرده و از آن استفاده شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. دقیقا افرادی مثل شما که متاسفانه زر و زور شماها را از تدبر و اولویت دادن به منافع ملی دور نگه داشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا