خرید تور تابستان ایران بوم گردی

علت عزل مقامات ارشد نظامی عربستان چه بود؟

یک عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عزل مقامات ارشد نظامی عربستان را با هدف برداشتن موانع برای پادشاهی محمدبن سلمان دانست و گفت: اینگونه اقدامات برای تسویه حساب‌های داخلی عربستان است که در چنین شرایطی بروز جنگ‌های قبیله‌ای در این کشور دور از ذهن نخواهد بود.

محمدجواد جمالی در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به عزل برخی فرماندهان نظامی ارشد عربستان از سوی ملک سلمان گفت: فکر می کنم چند دلیل و هدف برای این اقدام وجود دارد که باعث برکناری جمع زیادی از مقامات عالیرتبه نظامی و جنگی عربستان شده است.

وی توضیح داد: این اقدام در راستای پاکسازی و رفع موانع جهت پادشاه شدن محمد بن سلمان انجام گرفته است. کمااینکه پیش از این نیز بسیاری از شاهزادگان به زندان افتادند و پول‌های آنها گرفته شد. این شاهزادگان به بهانه‌های واهی از پست‌های خود برکنار شدند.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به شکست عربستان در جنگ نابرابر علیه مردم یمن، گفت: در شرایطی که عربستان از تمامی سلاح‌ها و تانک‌های پیشرفته و پشتیبانی و حمایت انگلیس و آمریکا برای حمله نظامی و محاصره مردم بی‌پناه یمن استفاده کرد، اکنون در این جنگ نابرابر عملا شکست خورده و مستاصل شده. این خود یکی دیگر از دلایل چنین تغییراتی در سطح مقامات نظامی عربستان است.

جمالی در جمع‌بندی گفت: با توجه به اینکه سیستم حکومت عربستان قبیله‌ای و طایفه‌ای است، وقتی شاهزاده‌ای کنار گذاشته می شود، آتش زیر خاکستری برای تسویه حساب‌های آینده به وجود خواهد آمد لذا اینگونه اقدامات شاید در کوتاه مدت موفقیت‌آمیز باشد اما بروز جنگ‌های قبیله‌ای در میان و بلند مدت برای دست گرفتن قدرت در عربستان دور از ذهن نخواهد بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا