خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کمک سه سازمان جاسوسی به گریختن یک “دانشمند هسته‌ای” ایران

رادیو فردا نوشت: دو روزنامه بریتانیایی روز یکشنبه ۲۱ بهمن مدعی شدند که سازمانهای جاسوسی اسرائیل، بریتانیا و آمریکا در عملیاتی مشترک یک «دانشمند هسته‌ای ایران» را با قایق بادی به بریتانیا بردند.

روزنامه‌های «دیلی میل» و «ساندی اکسپرس» نوشتند مقامات اطلاعاتی بریتانیا با بهره‌گیری از موج اخیر پناهجویانی که در جستجوی رسیدن به بریتانیا هستند، این ایرانی را وارد کشور کردند.

این روزنامه‌ها گزارش‌های خود را با استناد به یک «منبع اطلاعاتی بریتانیا» منتشر کرده‌اند اما نام او و نیز نام فرد ایرانی گریخته از ایران را ذکر نکرده‌اند.

این دو روزنامه در همین حال نوشته‌اند این فرد ۴۷ ساله گفته است که به کشتن مصطفی احمدی روشن «کمک کرده بود».

رسانه‌های بریتانیایی مدعی شده‌اند که این ایرانی دخیل در ترور مصطفی احمدی روشن، ابتدا به ترکیه رفت، سپس به فرانسه رسید و بعد همراه با شماری از پناهجویان در شب سال نو ۲۰۱۹ با قایق بادی وارد بریتانیا شد.

«منبع اطلاعاتی» بریتانیایی که دیلی میل و ساندی اکسپرس به او استناد کرده‌اند، گفته‌ است که نحوه انتقال این فرد به بریتانیا بعد از رسیدن او به فرانسه نیز «بدون چالش نبود» زیرا نمی‌شد او را به سادگی با هواپیما آورد و به خاطر این وضعیت غیرعادی تصمیم گرفته شد که او با گروه پناهجویانی که سوار بر قایق به بریتانیا می‌رسند، همراه شود.

در روزهای پایانی سال ۲۰۱۸ و شب آغاز سال ۲۰۱۹ موضوع ورود ده‌ها تن از پناهجویان ایرانی با قایق بادی از آبراه مانش به خاک بریتانیا در صدر گزارش‌های اروپا قرار گرفت و ساجد جاوید، وزیر کشور بریتانیا، نیز از رفتن به تعطیلات صرفنظر کرد تا خود شخصا از نزدیک این وضعیت را دنبال کند.

به گزارش رسانه‌های بریتانیا، رانندگان کامیون در روز آغاز سال نو به مقامات ساحلی در منطقه کنت خبر داده بودند که یک قایق را در حالی که وارد آب‌های منطقه دووِر شده بود، دیده‌اند.

آقای جاوید خود در بیانیه‌ای گفته بود که «شخصا» مسئولیت بررسی و رسیدگی به این امر را بر عهده گرفته و آخرین خبر را از نهادهای مربوطه دریافت می‌کند.

وزیر کشور بریتانیا افزوده بود که در این زمینه با همتای فرانسوی‌اش گفت‌وگو می‌کند.

ساندی اکسپرس نوشته است با رسیدن قایق حامل ۱۲ پناهجو به منطقه دووِر بود که مقامات اطلاعاتی بریتانیا به این فرد دسترسی یافتند.

این گزارش‌ها مدعی است که خارج کردن این فرد از ایران از ماه اکتبر، چهار ماه پیش، آغاز شد زیرا خود او بیم لو رفتن‌اش را داده بود.

ساندی اکسپرس به نقل از «منبع» خود مدعی شد که نهادهای ایرانی «متوجه غیبت این فرد شدند و واحدی از سپاه پاسداران را برای ردگیری او فعال کردند».

هر چند این گزارش‌ها نمی‌گوید که نیروهای اطلاعاتی ایران کجا بدنبال این فرد بوده‌اند اما این احتمال می‌تواند مطرح باشد که با گریز او به ترکیه، وی را در خاک این همسایه غربی ایران جستجو کرده‌اند.

به گزارش ساندی اکسپرس، بر خلاف آمریکا که از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده، بریتانیا هنوز بخشی از برجام است و لذا سران اطلاعاتی این کشور نمی‌خواستند به عنوان افرادی به تصویر کشیده شوند که به یک فرد برنامه اتمی ایران کمک می‌کنند تا به بریتانیا برسد، هر چند که ام‌آی۶ و سی‌آی‌ای تمایل داشتند با او گفت‌وگو کنند تا از برنامه اتمی ایران بیشتر آگاه شوند.

این گزارش‌ها فرد یاد شده را با عنوان‌های متضادی از «تکنیسین» و «مهندس» گرفته تا «دانشمند هسته‌ای» معرفی کرده‌ و نوشته‌اند که او در حال حاضر به آمریکا رفته است.

مقامات ایران به ادعای گریز یک فرد مرتبط با برنامه اتمی کشور خود واکنش نشان نداده‌اند. دولت‌های ترکیه، فرانسه، بریتانیا و اسرائیل نیز که نام کشورشان در این گزارش‌ها مطرح شده، این مطالب را تایید نکرده‌اند.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا