خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جزییاتی بسته پیشنهادی ایران به ۱+۵

وزیر خارجه ایران با اشاره به اینکه جزئیات بسته پیشنهادی ایران به غرب محرمانه است تاکید کرد که این بسته متضمن ادامه غنی سازی اورانیوم تا ۵ درصد در خاک ایران است.
به گزارش فارس، وزیر امورخارجه کشورمان در مصاحبه با پایگاه خبری «اینترپرس» از دادن ضمانت‌های فنی به 1+5 برای پرهیز ایران از غنی سازی بیش از 5 درصد خبر داد.
ظریف گفت:‌ متغیرهای بسته پیشنهادی ایران به 1+5 به گونه‌ای است که متضمن ادامه غنی‌سازی ایران است ولی در عین حال، ضمانت‌های لازم برای پرهیز ایران از غنی سازی بیش از 5 درصد را نیز ارائه می‌دهد.
وی افزود: در حال حاضر نمی‌توانم درخصوص جزئیات این بسته پیشنهادی صحبت کنم زیرا هنوز در حال مذاکره خصوص این پیشنهاد هستیم.
وی افزود: ذخائر فعلی ایران در ابتدا به کیک زرد، سپس گاز هگزافلوراید اورانیوم، در گام بعد به اورانیوم غنی شده و در مراحل آخر به پودر اکسید و میله‌های سوخت تبدیل می شود که این چرخه برای تأمین ملزومات راکتور بوشهر طراحی شده است.
وی در این مصاحبه به تضمین‌ های ارائه شده از سوی ایران نیز اشاره کرد و با فنی خواندن این تضامین افزود: این اقدامات شامل تبدیل فوری تمامی ذخائر اورانیوم غنی شده به میله‌های سوختی برای پیشگیری از احتمال فنی غنی سازی بیشتر ذخائر اورانیوم ایران است.
ظریف همچنین در خصوص تماس مقامات ایرانی و آمریکایی در سال 1384 گفت: در آن زمان من سفیر دائم ایران در سازمان ملل متحد بودم و از آمریکایی‌ها خواستم موارد مورد نیاز برای ایجاد اطمینان در میان مقامات این کشور و اتحادیه اروپا را به من ارائه دهند، مقامات آمریکایی هم چندین مورد را به من دادند که من آنها را در قالب یک بسته به تهران فرستادم که مقامات نیز در تهران، آن را به پاریس ارجاع دادند.
وی با رد پیشنهاد اوباما برای تأمین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های ایران از روسیه و یا دیگر کشورها گفت: دیگران نباید به ما بگویند که شما مجبور به اعتماد به ما هستید، سی سال گذشته و خیلی دیر شده است.
ظریف با انتقاد از اظهارات مقامات سابق و فعلی کاخ سفید در خصوص لزوم کاهش سانتریفیوژها به تعدادی که زمان لازم برای رسیدن به بمب اتم را به 6 تا 12 ماه کاهش دهد، گفت:‌این سخنان تنها یک ژست سیاسی است و تنها موجب ایجاد توقعاتی می شود که هیچ‌گاه برآورده نخواهد شد.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا