خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کسری بودجه نداریم ولی چوب حراج به «باغ فردوس» و باقی در شهرداری می زنیم!

جهان صنعت نوشت: این روزها تنور مولدسازی در میان سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها به حدی داغ شده است که زاکانی هم برای اینکه از قافله عقب نماند به فکر مولدسازی افتاده تا به گفته خودش کسری بودجه شهرداری تهران را از این طریق جبران کند. این در حالی است که به گفته یکی از اعضای شورای شهر تهران، شهرداری کسری بودجه ندارد، بنابراین اصرار زاکانی بر فروش املاک شهرداری غیرقابل هضم است. به گفته شهردار تهران در پایتخت طی سال‌های گذشته با یک عقب‌افتادگی تاریخی روبه‌رو بوده‌ایم که برای حل آن، هم به کار بزرگ و هم به اعتبار سنگین نیاز داریم؛ مثلا در یک نمونه نوسازی حمل‌ونقل شهری تهران ۵۰۷ همت اعتبار لازم دارد که رقم بزرگی‌ است. وی با اشاره به راهکارهای شهرداری تهران برای مدیریت شهر در چنین شرایطی اظهارکرد: «‌راه‌حل ما برای تدبیر مشکلات، جلب مشارکت مردم و نهادهای مختلف برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های شهر تهران و همچنین مولدسازی اموال شهرداری است.» اما آنطور که اعضای شهر تهران می‌گویند نه‌تنها برای این فروش شرط تعیین کرده‌اند، بلکه فروش املاک شهرداری با اجازه شورای شهر میسر است. از طرفی، ۲۲ بهمن فاز اول سایت مولدسازی رونمایی شد؛ سایتی که با ورود به آن، در بخش «دارایی‌های مازاد مصوب» با دو فایل یکی به‌نام «وزارت آموزش‌وپرورش» و دیگری به‌نام «وزارت جهاد کشاورزی» مواجه می‌شویم. با ورود به «فهرست املاک وزارت آموزش‌وپرورش» در زیرمجموعه شهر تهران، نام مکانی دیده می‌شود که موجب تعجب بسیار است. دو ملک به‌نام «باغ فردوس»، هر دو واقع در منطقه یک شهر تهران. مشاهده نام «باغ فردوس» آن هم در منطقه یک تهران، بدون شک ساختمانی جز موزه سینما به ‌یاد نمی‌آورد. هرچند روابط‌عمومی این مکان فرهنگی، وقوع چنین اتفاقی را تکذیب کرده است، اما طبق گفته‌های زاکانی چنین موضوعی دور از ذهن نخواهد بود. مالکیت باغ فردوس همچون خانه هنرمندان میان شهرداری تهران و وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی، مشترک است. طبق توافقی که در زمان حضور غلامحسین کرباسچی در شهرداری تهران انجام شد، این ساختمان‌ها از سوی شهرداری به وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی تحویل داده شدند، مادامی که استفاده‌ای فرهنگی از آنها شود. براین اساس این ساختمان‌ها تا زمانی که مورد استفاده فرهنگی‌اند، متعلق به بهره‌بردار یعنی وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی هستند. اما به گفته یکی از اعضای شورای شهر، هنوز میزان مالکیت شهرداری تهران در این باغ مشخص نیست. فروش املاک مازاد شهرداری تهران در حالی بیان شده که به گفته اعضای شورای شهر تهران، شهرداری کسری بودجه‌ای ندارد اما اصرار بر فروش املاک مازاد خود دارد!
شهرداری برای فروش باید از شورا مجوز بگیرد
«ناصر امانی» عضو کمیسیون برنامه‌و‌بودجه شورای شهر تهران با اشاره به اظهارات شهردار تهران مبنی بر مولدسازی اموال شهرداری به «جهان‌صنعت» گفت: در حال حاضر اطلاعات دقیقی درخصوص فروش املاک مازاد شهرداری تهران ندارم و به‌صورت دقیق نمی‌دانم که منظور شهردار تهران از مولدسازی اموال شهرداری تهران چه بوده است اما فروش املاک شهرداری با اجازه شورای شهر میسر است. اینکه در برخی رسانه‌ها آمده باغ فردوس در لیست مولدسازی است، هنوز اطلاعات دقیقی به ما ارجاع داده نشده است. اینکه چنددرصد از آن متعلق به شهرداری است را هم هنوز نمی‌دانیم، اما فروش آن بستگی به قیمت ساختمان دارد و اینکه آیا در پیوست بودجه شهرداری بوده یا نه؟ همچنین باید دید از سقف معاملات شهرداری بالاتر هست یا نه؛ چرا که هر کدام از این موارد در فروش آن نقش دارند. اگر در پیوست لایحه بودجه شهرداری بوده، فروش آن ایرادی ندارد. اما اگر از سقف معاملات شهرداری بالاتر باشد، شهرداری تهران حتما با ارسال لایحه‌ای به شورای شهر اجازه فروش آن املاک را دریافت می‌کند. اما آن دوران باید در این باره تصمیم‌گیری کرد، زیرا هنوز ابعاد آن روشن نیست. روزانه چندین میلیارد تومان سود به بدهی‌های شهرداری تهران افزوده می‌شود و بر همین اساس چندی پیش شورای شهر به شهرداری اجازه داد تا ۶ ملک خود را به فروش برساند. از طرفی طبق روال دوره‌های گذشته در زمان تقدیم بودجه شهرداری به شورای شهر، پیوستی از املاکی که شهرداری می‌خواهد آنها را برای سال آینده به فروش برساند، آورده می‌شود. پس از بررسی اعضای شورای شهر درباره فروش یا عدم فروش آن تصمیم‌گیری می‌شود. اما درباره املاکی که پیشینه‌ای تاریخی دارند، وزارت میراث و فرهنگ هم باید ورود کنند، در این صورت احتمالا مجوز فروش این نوع املاک هم صادر نمی‌شود.
وی افزود: از طرفی تصورات بر این است که شهرداری تهران کسری بودجه دارد این در حالی است که شهرداری تهران تاکنون بودجه ۱۴۰۱ را تامین کرده است. البته در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ منابعی تحت عنوان واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای وجود دارد که در بستر آن و املاک شهرداری تهران به فروش می‌رسد. امسال شهرداری تهران در این بخش مبلغ ۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان را به شورای شهر پیشنهاد داده است تا از محل فروش این دارایی‌ها منابع مورد نیاز خود را کسب کند. بنابراین در بخش واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای اعلام‌شده که شهرداری مجاز است در قالب لیست ارائه‌شده و مقدار مجاز املاک خود را به فروش برساند تا بتواند بودجه مورد نظر خود برای طرح‌های عمرانی را به دست آورد، اما در تمام این مراحل باید از شورای شهر مجوز فروش بگیرد، البته این مجوز همان چیزی است که در لایحه بودجه نوشته شده است.
این عضو شورای شهر تهران با اشاره به فروش املاکی که خارج از پیوست لایحه بودجه قرار دارند، گفت: اگر املاکی وجود داشته باشند که از سقف معاملات شهرداری بالاتر باشند، شهرداری می‌تواند با ارسال لایحه‌ای به شورای شهر اجازه فروش آن املاک را دریافت کند. به طورکلی واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای فقط به معنای فروش املاک شهرداری تهران است و غیر از این موارد اگر قرار باشد اتفاقی رخ دهد باید حتما اجازه شورای شهر تهران اخذ شود، اگر منظور آقای زاکانی فروش املاک شهرداری تهران و خارج از چارچوب مقرر‌شده در بودجه باشد، باید حتما اجازه شورای شهر را اخذ کند.
سرنوشت املاک شهرداری تهران
«ابوذر مختاری» مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران در مورد شناسایی املاک شهرداری تهران در مناطق پایتخت با بیان اینکه کمیته شناسایی املاک در مناطق فعال است، گفت: درصد املاک شهرداری که شهرداری از آن خبر ندارد بسیار کم است.
به هر حال شهر تهران بزرگ است و شهرداری نیز قدمت زیادی دارد و ممکن است اساسا اطلاعی نداشته باشیم که این پلاک برای شهرداری است که البته باید تاکید کنم این املاک، جزو املاک مولد شهرداری تهران نیست و این پلاک‌های غیرمولد هستند که ممکن است متعلق به شهرداری تهران باشند اما اسناد آنها را در اختیار نداشته باشیم.
وی در مورد مولدسازی املاک در شهرداری تهران با بیان اینکه هیچ پلاکی را تا وقتی بارگذاری کامل نشود، نمی‌فروشیم، افزود: خام‌فروشی نداریم و نگاه‌مان در مدیریت شهری جدید این است که اگر قرار است ملکی به کمیسیون ماده ۵ یا… برود، پیش از فروش یا واگذاری، این فرآیند را در راستای افزایش ارزش‌افزوده انجام دهیم و بعد از آن ملک ارزیابی می‌شود تا با شرایط جدید بارگذاری شده برای لیست فروش آماده و برای مشارکت از آن استفاده شود.
مختاری با بیان اینکه این پیشنهاد را به بسیاری از دستگاه‌ها دادیم که املاک‌شان را خام نفروشند بلکه شهرداری شرایطی را برای ملک‌شان فراهم می‌کند تا بعد از رعایت ضوابط شهرسازی، ملک مولد شود و بعد بفروشند، گفت: املاک این دستگاه‌ها بیت‌المال است، نه اینکه ملک را خام بفروشند و بعد مالک جدید مراحل شهرسازی را برای مولدسازی برود و ارزش‌افزوده ملک افزایش یابد.
مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران در مورد مشکلات پیش آمده برای املاک فروخته شده شهرداری در بورس کالا و شکایت خریداران نیز توضیح داد: هیچ شکایتی نداریم و املاک را به فروش رساندیم و صورت‌جلسه تحویل را به آنها ارائه کردیم، در حال حاضر در فرآیند فرم دو امضا است که بعد از آن به دفترخانه معرفی خواهند شد و سند املاک به مالکان جدید منتقل می‌شود.
نه خسارتی از ما گرفتند و نه شهرداری خسارتی پرداخت کرد و بر اساس توافق املاک را تحویل می‌دهیم و سند را منتقل می‌کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که چند ملک دیگر شهرداری تهران در بورس عرضه می‌شود، افزود: هر ملکی بسته به ظرفیتی که دارد یا وارد بورس کالا شده یا برای تهاتر با طلبکاران هزینه می‌شود، چراکه به تازگی شهرداری تهران اجازه فروش یک ملک به ارزش ۱۵۳۰ میلیارد تومان را از شورا گرفته و قطعا این نوع ملک‌ها را نمی‌توان در بورس عرضه کرد بلکه باید وارد فاز تهاتر با طلبکاران شهرداری تهران شوند.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا