خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دیدگاه تحلیلگران خارجی درباره‌ی نشست ورشو

عبدالباری عطوان، سردبیر رای‌الیوم در مطلبی نوشت: استقبال نشدن از نشست ورشو که آمریکا در آن به دنبال ائتلافی ضد ایران بود، نشان دهنده شکست سیاست های این کشور در خاورمیانه و تلاش برای تامین مالی پروژه آمریکایی- اسرائیلی معامله قرن از سوی اعراب است.

به گزارش ایرنا وی روز چهارشنبه در این مطلبدر روزنامه رای الیوم نوشت که عدم حضور و سطح پایین مشارکت 60 کشوری که آمریکا برای نشست ورشو در لهستان دعوت کرده بود نشان دهنده فروپاشی دیپلماتیک آمریکا درخاورمیانه است.

عطوان افزود: این نشست تبدیل به نشستی در سطح وزاری خارجه و نمایندگان آنها است که در واقع نشان دهنده ناتوانی آمریکا در شکل دادن به یک ائتلاف سیاسی، اقتصادی و نظامی ضد ایران است.
این تحلیلگر یادآور شد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی بیش از همه تمایل و اشتیاق برای مشارکت در این نشست را دارد چرا که او به دست دادن با وزرای خارجه عرب چشم دوخته است تا شانس حزب راستگرای افراطی را در انتخاباتی که قرار است در ماه آوریل در این رژیم برگزار شود تقویت کند و بعید نیست که در برابر دوربین ها با آنها دست داده و یکدیگر را در آغوش بگیرند.

عطوان افزود: آمریکا در سوریه، عراق، ایران و افغانستان شکست خورده و طرح آن موسوم به معامله قرن ناکام مانده چرا که حتی یک رهبر فلسطین حاضر به مناقشه و مذاکره درباره آن و نیز امضای آن نیست از جمله محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین علی رغم فشارهای روانی و مالی که برای تغییر موضع او به وی وارد کردند.

روزنامه های اسرائیلی برخی از جزئیات معامله قرن را در آستانه نشست ورشو از جمله سیطره اسرائیل بر مسجد الاقصی، الحاق شهرک های اسرائیل در کرانه باختری رود اردن به سرزمین های اشغالی افشا کردند و قرار است که سفر «جرد کوشنر» داماد و مشاور دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا در پایان ماه جاری میلادی به پایتخت های کشورهای حوزه خلیج فارس و عربی برای تامین مالی این پروژه ها صورت گیرد. همچنین قرار است غرامت هایی نیز به آوارگان فلسطین داده شود تا مساله بازگشت را فراموش کنند.

عطوان اضافه کرد: آمریکا از برخی اعراب حوزه خلیج فارس می خواهد که منابع مالی برای از بین بردن مساله فلسطین، یهودی سازی مسجد الاقصی، قانونی کردن شهرک سازی ها اسرائیلی در کرانه باختری و غرامت های مالی برای اعراب 1948 به ارزش 300 میلیارد دلار را تامین کنند.

وی افزود: کسی که نیازمند صلح،امنیت و ثبات در منطقه در مرحله آینده است اعراب نبوده بلکه اسرائیل است که در هیچ یک از جنگ های سال های اخیر خود موفق نبوده و آخرین این درگیرهای در نوازغزه بود که پس از 48 ساعت خواستار آتش بس شد.

عطوان نوشت: نشست مهمی که به صلح خاورمیانه و امنیت و ثبات در آن کمک می کند و معادلات سیاسی و نظامی را تغییر خواهد داد نشستی است که در سوچی در روسیه به میزبانی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و مشارکت روسای جمهور ترکیه و ایران درباره آینده ادلب و شمال سوریه و شرق فرات تشکیل خواهد شد و چه بسا مقدمه ای برای نزدیکی سوریه و ترکیه است.

وی اضافه کرد که محاصره ایران توسط آمریکا به شکست انجامیده و جنگ تجاری آمریکا ضد چین به اهداف خود نرسید و ترامپ در حال آماده شدن برای دیدار از رهبرکره شمالی در ویتنام است در حالی که به دنبال یک دستاورد است اما رهبر کره شمالی لبخند می زند و از سلاح هسته ای خود دست نخواهد کشید.


فاطمه اوزتوپ از کارشناسان مرکز تحقیقاتی آنکاسام در زمینه این نشست می گوید: به رغم اینکه سعی می شود این نشست به عنوان یک نشست در راستای استقرار در خاورمیانه مطرح شود، ولی این یک نشست ضد ایرانی است.

خانم اوزتوپ با اشاره به این که لهستان یکی از کشورهای منتقد سیاست های اتحادیه اروپا است و سیاست های نزدیک به آمریکا را دنبال می کند، نوشت: برپایی نشست در لهستان در مرحله اول یک پیام به کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارد.

وی با اشاره به اینکه هدف نشست محدود ساختن نفوذ منطقه ای ایران است، افزود: اگر این نشست یک نشست با هدف استقرار امنیت در منطقه بود، این گونه با واکنش های تند مواجه نمی شد. هدف نهایی نشست فشار به ایران برای تغییر سیاست های منطقه ای خود با اجماع کشورهای مختلف است.

دکتر علی حسین اوغلو از اساتید دانشگاه تراکییا نیز در این زمینه با اشاره به تحریم های آمریکا علیه ایران گفت: آمریکا برای تداوم موجودیت خود در منطقه نیاز به کشوری مستقل دارد که برخلاف سیاست های آمریکا حرکت کند و این کشور نیز ایران است.

حسین اوغلو با تاکید بر اینکه آمریکا نمی تواند نیت خود را در این نشست پنهان کند، گفت: آمریکا بطور علنی با ایران دشمنی می ورزد و یک سیاست مخالف ایران را دنبال می کند. آمریکا با ایران مشکل دارد و به همین علت موضوع نشست ورشو نیز ایران خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا از نفوذ فزاینده ایران در منطقه خاورمیانه ناراضی است، افزود: تهران یکی از مهمترین بازیگران در منطقه است و ایران در کشورهای همسایه خود سرمایه گذاری های فروانی انجام داده و یک بازی بزرگ را اجرا می کند.

دکتر نوری یشیل یورت از اساتید دانشگاه آنکارا نیز در این زمینه گفت: آمریکا با احتمال اینکه خلاء ناشی از نبود نظامیانش در عقب نشینی از سوریه را گروه هایی نزدیک به ایران پُر خواهند کرد به دنبال یافتن راه حلی برای ایجاد مانع در این مسیر است و به همین علت کاخ سفید با حمایت از برخی کشورهای عرب که از دید آمریکایی ها اسلام میانه را پی می گیرند، خواستار مقابله با ایران است.

به گفته یشیل یورت، آمریکا خواستار تشکیل یک بلوک مخالف ایران است و این مساله بدلیل نزدیکی اقتصادی و سیاسی این بلوک به غرب و تامین امنیت آمریکا و اسراییل در منطقه از دید واشنگتن اهمیت دارد.

وی در زمینه اختلاف دیدگاه آمریکا و اروپا در مورد ایران گفت: از دید آمریکا با سیاست فشار و تحریم باید با ایران مقابله کرد، ولی از دید کشورهای اروپایی ایران را باید با گفت و گو سیاست هایش را کنترل کرد و اساسا تشکیل یک کنفرانس مرتبط با خاورمیانه در یک کشور عضو اتحادیه اروپا نیز پیغام آمریکا به اروپا می باشد.

امید آریک دیپلمات کهنه کار و سفیر بازنشسته ترکیه نیز در زمینه نشست ورشو گفت: سیاست مبتنی بر هژمونی آمریکا که بعد از جنگ جهانی دوم اعمال شد در سالهای اخیر خدشه دار شده و این نشست در اصل تلاشی برای ترمیم این سیاست است.

وی با اشاره به اینکه در ماه های آتی نشست های مشابهی نیز می تواند تشکیل شود، گفت: آمریکا با تشکیل این نشست در ورشو سعی در دادن پیام به ترکیه، روسیه و ایران و نیز به اتحادیه اروپا دارد.

آریک با اشاره به مباحثی درباره تشکیل ارتش اروپایی که از سوی آلمان و فرانسه مطرح شده بود، گفت: فرانسه بعد از وقوع تظاهرات مردمی و جلیقه زردها به سیاست های نزدیک به آمریکا بازگشت.

آریک با اشاره به اینکه سعی می شود نشست ورشو موقعیتی مشابه کنفرانس هلسینکی بیابد، گفت: هر چند هدف این کنفرانس مسایل خاورمیانه ذکر شده، ولی هدف اصلی آن کنترل کشورها و نهادهای اروپایی است که سعی در خدشه دار نشدن قرارداد هسته ای و تداوم آن دارند.

عرفان ساپماز مسئول بخش خبری شبکه تلویزیونی سی ان ان ترک نیز در این زمینه گفت: استراتژی مخالفت آمریکا با ایران از سال ها پیش ادامه دارد، سخنان پمپئو وزیرخارجه آمریکا در مصر مبنی بر اینکه ایران راب اید به انزوا کشاند، هدف اصلی نشست ورشو است.

ساپماز با اشاره به شرکت نکردن روسیه در نشست ورشو به دلیل روابط نزدیک دو کشور گفت: در نشست ورشو هدف اصلی ایران خواهد بود و سخنان وزیر خارجه لهستان در مورد اینکه، ایران با زبانی دشوار و غیر قابل قبول سخن می گوید نیز نشانی برای این ادعا است.

وی اضافه کرد: آمریکا از یک طرف توسط رژیم صهیونیستی و از طرف دیگر توسط کشورهای غربی می خواهد ایران را تحت فشار نگهدارد.


خبرگزاری رسمی چین در مطلبی تحلیلی از نقشه های مختلف آمریکا از جمله برگزاری نشست ورشو درباره ایران به عنوان «نمایش هیچ و پوچ» یاد کرد و نوشت: واشنگتن همچنان بر درهای بسته می کوبد و چیزی نصیبش نمی شود.

شینهوا روز چهارشنبه در مطلبی افزود: نمایش آمریکا با میزبانی لهستان با هدف جلب حمایت بین المللی برای منزوی سازی ایران هرگز نتیجه دلخواه برای آمریکا نخواهد داشت و غیبت کشورهای مختلف از این اجلاس از ابتدای شروع آن، نشان داد که دنیا دیگر فریب واشنگتن را نمی خورد و مجذوب ادعاهای واهی نمی شود.

شینهوا با اشاره به تلاش های مذبوحانه مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در ماه گذشته میلادی در منطقه خاورمیانه برای متهم ساختن ایران به بی ثباتی و با هدف برگزاری یک اجلاس درباره تهران، نوشت: اینها اقداماتی است که مقام های ایران بارها بر ناکام ماندن آنها تاکید کرده اند و بسیاری از ناظران نیز آن را نمایشی برای هیچ می دانند.

خبرگزاری رسمی چین می نویسد: امروز بسیاری از ناظران بر این باورند که حتی متحدان آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی هیچ تمایلی برای شرکت در این اجلاس نشان نداده اند و ناامیدی سراپای آمریکا را فرا گرفته است و این برخورد با مسایل در سیاست خارجی آمریکا برای آن کشور عایدی ندارد.

شینهوا از قول ‘رابرت زودلا’ از دانشگاه لودز لهستان آورده است: ایران یک کشور بسیار مهم است برای همین لهستان تلاش زیادی کرد تا بتدریج ماهیت اجلاس را تغییر دهد و ثابت کند ضد ایران نیست.

او می افزاید: آنچه بیشتر اهمیت دارد اینکه فعلا کنفرانس ورشو یک رویداد سیاسی و منطقه ای محسوب می شود اما طبیعتا در بلندمدت هیچ سودی برای لهستان نخواهد داشت.

وی تاکید کرد که شاید لهستان می خواهد جایگاه خود را با همکاری با آمریکا در مسایل خاورمیانه در عرصه بین المللی ارتقا دهد و برای همین تن به برگزاری این کنفرانس داده است.

‘پایر بوراس’ از کارشناسان مرکز ایسفار لهستان به شینهوا می گوید آنچه نگران کننده می نماید اینکه دولت لهستان تمام تخم مرغ هایش را در سبد ‘دونالد ترامپ’ رییس جمهوری آمریکا گذاشته است.

وی تاکید کرد که لهستان با نزدیک شدن بی رویه و بدون حساب و کتاب به آمریکا در واقع روابط خود را با اتحادیه اروپا و ناتو نیز به خطر انداخته است.

شینهوا سپس از قول ‘رولا کالاف’ از روزنامه فاینانشیال تایمز آورده است: هیچ کشور اروپای غربی حاضر به میزبانی یک کنفرانس ضد ایرانی نشده است و لهستان فقط برای خوشحالی آمریکا میزبانی نشست را برعهده گرفته است.

او می گوید که بر خلاف تلاش های غیرسازنده لهستان و به رغم هر اقدامی برای شکاف انداختن در اروپا ، کشورهای این اتحادیه کماکان از توافقنامه هسته ای سال 2015 با ایران حمایت می کنند.

خبرگزاری چین تصریح کرد که نشانه های شکست آمریکا در کنفرانس ورشو مشهود است زمانی که از 70 کشور دعوت کردند ولی بسیاری رد کردند و مابقی هم در رده های پایین در آن شرکت کردند روسیه دعوت را رد کرد فدریکا موگرینی مقام ارشد سیاست خارجی اروپا و همچنین وزیران خارجه آلمان و فرانسه هم در ورشو حضور نیافتند.

‘جرمی هانت’ وزیر خارجه انگلستان هم آمدنش را مشروط به این کرد که اگر یک نشست در حاشیه این کنفرانس درباره یمن برگزار شود‌، در آن شرکت خواهد کرد.

شینهوا می نویسد که ناظران برگزاری کنفرانس ورشو را «وقت تلف کن» توصیف می کنند و حتی ممکن است باعث شود تا ایران بار دیگر در پایبندی خود به برجام نیز بازنگری کند که این نشاندهنده اقدام اشتباه آمریکا و لهستان در برگزاری این اجلاس است.

خبرگزاری رسمی چین در پایان این تحلیل آورده است که برگزاری کنفرانس ورشو نمایش هیچ است و این سوال همچنان اذهان را به خود می خواند که چرا اصلا باید برگزار شود.

به گزارش ایرنا مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه 22 دی ماه در جریان سفر خاورمیانه ای خود در گفت وگو با شبکه خبری فاکس نیوز از برگزاری یک گردهمایی بین المللی با تمرکز بر فعالیت های منطقه ای ایران در روزهای 13 و 14 فوریه (24 و 25 بهمن) در ورشو پایتخت لهستان با حضور متحدان آمریکا از جمله بعضی شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس و در راس آنها عربستان سعودی و نیز رژیم صهیونیستی خبر داد.

گفته می شود که برخی گروه های تروریستی مانند گروهک منافقین نیز به این نشست فرا خوانده شده اند.

کشورهای بزرگ اروپایی از جمله روسیه نیز فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به علاوه بسیاری از کشورهای منطقه از جمله کشورهای مهم عربی نظیر لبنان، فلسطین و همچنین ترکیه از مشارکت در این نشست به رغم دعوتی که واشنگتن از آنها کرده، خودداری کرده اند.

واشنگتن می کوشد با ادعای اینکه این نشست صرفا علیه ایران نیست و اوضاع خاورمیانه را بحث و بررسی می کند، کشورهای موثر دنیا را به شرکت به در این نشست فریبکارانه ترغیب کند.

دولتمردان آمریکا در حالی با القای رویکرد ایران هراسانه برای برگزاری نشست ضد ایرانی در ورشو برنامه ریزی کرده اند که ایرانیان نه تنها 70 سال قبل پذیرای بیش از یکصد هزار پناهجوی لهستانی بوده اند بلکه امروز هم مردم کشورهای همسایه، ایران را پناهگاهی امن در روزهای سختی می دانند.

‘محمدجواد ظریف’ وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اعلام برگزاری کنفرانس ضد ایرانی در لهستان از سوی پمپئو، به کشور میزبان و شرکت کنندگان کنفرانس در توئیتی یادآوری کرد: کسانی که در آخرین نمایش ضد ایرانی توسط آمریکا شرکت کرده بودند، یا مرده اند، یا بی آبرو شده و یا به حاشیه رانده شده اند؛ و ایران قوی تر از همیشه است. دولت لهستان نمی تواند این ننگ را پاک کند: در حالیکه ایران لهستانی ها را در جنگ جهانی دوم نجات داد، این کشور اکنون میزبان یک سیرک درمانده ضد ایرانی می شود.

‘عباس عراقچی’ معاون وزیر امور خارجه نیز در این پیوند اعلام کرد: ۱۸۹۲ لهستانی از سال ۱۹۴۲ میلادی تاکنون در قبرستان لهستانی‌ها در تهران آرمیده‌اند. بیش از یکصد هزار لهستانی پس از آزادی از اردوگاه‌های کار اجباری استالین از راه ایران بازگشتند. قبرستان ها در ایران بعد از ۳۰ سال قابل جایگزینی هستند اما مردم تهران ۷۷ سال است که احترام میهمانان خودرا نگاه داشته‌اند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا