خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش بازار | سیگار هرچه گرانتر فروش بیشتر!

در ایران بالغ بر 65 میلیارد سیگار در سال مصرف می‌شود که بخش عمده‌ی آن قاچاق است. در این میان سیگار مارلبرو از همه بیشتر قاچاق می‌شود، چندی پیش مجوز ورود قانونی مارلبرو به ایران توسط وزیر صمت صادر شد اما طولی نکشید که این مجوز پاره شد.

سیگار هم مانند هر کالای دیگری در نوسانات ارزی دچار تغییراتی می‌شود. گزارش میدانی خبرنگار انصاف نیوز حاکی از آن است که با افزایش قیمت سیگار طی سال گذشته نه تنها مصرف آن کم نشده بلکه افزایش هم یافته است و  فروشندگان بازار سیگار مولوی از هجوم مردم برای خرید سیگار بعد از افزایش قیمت آن گفتند.

یکی از این فروشندگان به خبرنگار انصاف نیوز گفت: «سیگار وینستون معیاری برای سیگارهای دیگر است و با افزایش و کاهش آن بقیه‌یسیگارها هم قیمتشان تغییر می‌کند.»

متن کامل گزارش میدانی از بازار  سیگار مولوی را در ادامه بخوانید:

حوالی ظهر است و بازار سیگار مولوی تقریبا شلوغ است، بازار، بازار مردانه‌ای است و زنی در این میان دیده نمی‌شود، از میان فروشندگان دست‌فروش سیگار که عبور می‌کنم همه می‌گویند چه می‌خواهی؟ اولین مغازه‌ی سیگار فروشی که می‌بینم، واردش می‌شوم، فروشنده غرق در حساب و کتاب است، فقط می‌گوید بفرمایید، سلام می‌کنم و همین که می‌گویم خبرنگار هستم و چند تا سوال دارم، سریع تیز می‌شود و ابراهیم را صدا می‌زند، می‌گوید سوال‌هایت را از او بپرس.

اولین پرسش خود را مطرح می‌کنم:

_ وضعیت بازار چطور است؟ بعد از افزایش قیمت سیگار، فروش شما کمتر شد؟

_ابراهیم لبخند می‌زند و می‌گوید: «خانم شما هم مثل من دارید تو این مملکت زندگی می‌کنیدها، تو این کشور وقتی چیزی گرون می‌شه مردم بیشتر می‌خرن، تازه به خاطر اوضاع بد اقتصادی اعصاب‌هاخراب‌تر شده و بیشتر سیگار می‌کشن.»

اما این پاسخ، تنها پاسخ ابراهیم نیست، خیلی‌ از فرشندگان دیگر هم همین را می‌گویند.

به یکی از فروشندگان دست فروش نزدیک می‌شوم بعد از اینکه می‌گویم خبرنگارهستم می‌گوید «اصلا عکس نگیری‌ها چند وقت پیش  از یک روزنامه‌ای اومدن و عکسم رو گرفتن و کلی آبروم رفت.» بعد از اینکه به او اطمینان دادم که عکس نمی‌گیرم، سوال‎‌های خود را پرسیدم.

-وضعیت فروش سیگار از وقتی که قیمت آن افزایش یافت چه تغییری کرد؟ 

-دستفروش پاسخ می‌دهد: «وقتی اوج گرونی‌ها بود،  مردم به بازار سیگار حمله کردند، فروشنده‌ها هم جنس‌های بنجول خودشون رو فروختند، یعنی اینجوری بود هرچی جنس بد بود فروخته شد؛ کلا مردم ما اینجورین تا یه چیز ده تومنی میشه سیزده تومن حمله می‌کنن و اون جنسو میخرن؛ خب معلومه رو قیمت جنس تاثیر می‌ذاره. الانم فروشمون اصلا کمتر نشده اتفاقا هرچقدر سیگار گرونتر فروشش بیشتر. مثلا سیگار پین که ایرانیه، ارزونه و خیلی داغونه و تو همون گرونی‌ها با اینکه تاریخ گذشته بود کلی ازش فروخته شد. اما در کل فروش سیگار اسی خوبه.»

-سیگار تاریخ گذشته خطرناک نبود؟

-«نه اتفاقا خطرش از بین رفته بود، چون خشک شده بود.»

-وضعیت مارلبرو چطوره؟ فروشش خوبه؟

-«مارلبرو، سیگار خاصیه؛ مشتری‌های خاص خودشو داره، فروشش بد نیست.»

-مشتری‌ها بیشتر از چه گروهی هستند؟

-«بیشتر مرد هستن، 15 ساله 20 ساله و بیشتر، گاهی مشتری زن هم داریم اما مردا بیشترن.»

یکی دیگر از فروشنده‌های دستفروش که سن و سال کمی هم داشت از سیگار مارلبرو گفت: «ببین ده جور مالبرو داریم، مثلا یک نوع مارلبرو هست 5 تا بسته تو یه باکسه و یک میلیون پولشه. کلا گرایش به سمت سیگارهای خارجی بیشتره؛ چون بوی خوبی دارن، توتون سیگارهای ایرانی خوب نیست.»

وقتی با فروشندگان از تلاش‌ها برای  قانونی شدن سیگار مارلبرو  گفتم گویا آنها علاقه‌ای به قانونی  شدن این مارک سیگار در ایران نداشتند زیرا  معتقد بودند، اگر مارلبرو به طور قانونی به ایران وارد شود و تولید شود از فروشش کم می‌شود، آنها می‎گویند معمولا وقتی یک سیگاری در ایران مجوز می‌گیرد از کیفیت آن کاسته می‌شود و دوباره ممکن است قاچاق همان سیگار هم موجود باشد.

اما یکی دیگر از فروشندگان دست‌فروش گفت: «آمریکا مارلبرو نمی‌ده به ایران، اینا می‌خوان، اون نمی‌خواد.»

از سوی دیگر همین که از مافیای سیگار از آنها  می‌پرسی جواب‌ها معمولا یکسان است: «ما دقیق نمی‌دونیم اما کار همون رده‌های بالا و دولتیه،کار، کار خودشونه، به بالایی‌ها وصله»

یکی دیگر از دست‌فروشان در اینباره  می‌گوید: «پشت سر من نمایندگی وینستون رو می‌بینی؟  همین مَرده صاحب اونجا 300 میلیارد تو حسابش بود به جرم پولشویی گرفتنش اما چون با مقامای دولتی می‌پرید 500 میلیارد  داد و آزاد شد؛ برادر و پسر عموهای من تو بازارن، می‌دونن چه خبره، مثلا همین وینستون آدمایی که پشتشن…( نام چندنفر از مقام‌های دولتی را می‌آورد)»

فوشنده‌ی دیگری هم از نوسانات قیمت سیگار می‌گفت: «قیمت سیگار روزانست، یکم که دلار گرون میشه سریع سیگارم گرون میشه، اما مثلا سیگار وینستون این وسط معیاره با تغییر قیمت این سیگار بقیه‌ی سیگارها هم قیمتشون تغییر می‌کنه.  اما در کل  نمایندگی وینستون سیگارشو به ما نمی‌فروشه ما همون رو دو هزار تومن گرونتر از دلال‌ها می‌خریم.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا