خرید تور تابستان ایران بوم گردی

معترضان در بصره و بغداد به خیابان آمدند

معترضان عراقی در دو شهر بغداد و بصره به خیابان آمدند و خواستار بهبود خدمات دولتی و مبارزه با فساد اداری و مالی شدند.

به گزارش ایرنا، معترضان عصر جمعه در دو نقطه از استان یکی در منطقه شط العرب و دیگری در شهر بصره نزدیک به ساختمان استانداری این شهر تجمع کردند و با سردادن شعارهایی خواستار اجرای اصلاحات اساسی در کشور و استان شدند.

ایجاد فرصت های شغلی و مبارزه با مفسدان اقتصادی از مهمترین خواسته معترضان بود.

در بغداد پایتخت عراق نیز صدها نفر در میدان تحریر در قلب این شهر تجمع کردند.

تجمع کنندگان ضمن گرامیداشت یاد معترضانی که در درگیری های دو سال پیش در همین میدان هنگام مطالبه اصلاحات در کشور کشته شدند، همچنین شعارهایی با مضمون درخواست برای بهبود خدمات دولتی بویژه ایجاد فرصت های شغلی و کاهش قطعی برق سر داده شد.

گزارش ایرنا حاکی است: نیروهای امنیتی در اطراف مراکز دولتی نزدیک محل تجمع معترضان بویژه پل های منتهی به منطقه سبز بغداد مستقر شدند تا جلوی حمله احتمالی به این مراکز را بگیرند.

درهمین حال معترضان در بغداد پس از ساعتی اعتراض، بتدریج محل را ترک کردند و وضعیت منطقه مرکزی شهر به حالت عادی بازگشت.
استان نفت خیز بصره پس از اعتراضات خونین تابستان گذشته به کمبود برق، شوری و کمبود آب و ضعف خدمات عمومی، این شهر از چند هفته پیش دوباره شاهد آغاز اعتراضات پراکنده است.

برخی ناظران، با توجه به شاخص های بحران اقتصادی و اجتماعی در بصره که در عین حال 85 درصد درآمد ملی عراق را تامین می کند، این استان را یک چالش اساسی برای دولت این کشور می دانند که از سرگیری آشوب و بی نظمی در آن می تواند آغازی برای از سرگیری اعتراضات در سایر نقاط و از جمله بغداد باشد.

این ناظران،ضمن اشاره به این که در حال حاضر و با توجه به کاهش مشکلات آب و برق در استان، اعتراضات بصره بسیار محدود است، در عین حال مسائل بصره را آتش زیرخاکستری می دانند که بی توجهی به آن می تواند ایجاد دوباره یک چالش اساسی برای دولت مرکزی تا میدان دار شدن جریان های تجزیه طلبانه که خواهان اقلیم شدن استان بصره هستند را دربر داشته باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا