خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش‌ها به اپلیکیشن “کنترل زنان” در عربستان

مدیرعامل شرکت اپل گفته است که این شرکت درباره یک اپلیکیشن ساخت عربستان سعودی که می تواند برای ردگیری و کنترل زنان و جلوگیری از سفر آنها استفاده شود، تحقیق خواهد کرد.

به گزارش سیتنا، کوک در مصاحبه با رادیوی عمومی ملی آمریکا (ان پی آر) گفت که اطلاعی درباره اپلیکیشن “أبشر” ندارد اما در این باره تحقیق خواهد کرد.

گروه‌های حقوق بشر به ارائه این نرم افزار که دسترسی به سرویس‌های دولتی در عربستان سعودی را امکانپذیر می کند، معترض هستند.

ران وایدن، سناتور دموکرات آمریکا از شرکت‌های اپل و گوگل خواسته است که این اپلیکیشن را از فروشگاههای اینترنتی خود بردارند.

در عربستان سعودی زنان برای خارج شدن از این کشور و مسافرت به اجازه قیم خود که معمولا پدر یا همسر است، نیاز دارند.

اپلیکیشن أبشر، که برای انجام انواع کارهای اداری دولتی در عربستان سعودی مانند تمدید گواهینامه رانندگی ساخته شده است، اجازه دادن به زنان یا جلوگیری از سفر آنها را به مراتب آسانتر کرده است و مردان با کمک تلفن همراه هوشمند به سادگی می‌توانند مانع سفر زنان شوند.

این اپلیکیشن که در اصل برای وزارت کشور عربستان سعودی طراحی شده است، سال‌هاست استفاده می‌شود و بیش از یک میلیون بار نصب شده است.

بر اساس تحقیقات سایت آمریکایی”اینسایدر”، مردانی که قیم زنان هستند، مشخصات همسران، خواهران و دختران خود را در این نرم افزار ثبت می‌کنند و در صورتی که آنها قصد خروج از عربستان سعودی را داشته باشند، یک پیامک برای قیم فرستاده می‌شود و او به سادگی می‌تواند مانع سفر آنها شده یا اجازه خروج بدهد.

گروه دیدبان حقوق بشر می‌گوید: “اپلیکیشن‌هایی مانند این نرم افزار، ناقض حقوق بشر هستند و تبعیض علیه زنان را آسان‌تر می‌کنند.”

وایدن در یک نامه سرگشاده خطاب به مدیران گوگل و اپل نوشته است: اینکه پادشاهی سعودی زنان این کشور را محدود و سرکوب می کند، خبر جدیدی نیست اما شرکتهای آمریکایی نباید به مردسالاری در عربستان سعودی و تسهیل آن کمک کنند.”

به گزارش سایت اینسایدر، برخی از زنان با تغییر مخفیانه تنظیمات تلفن همراه قیم خود، به مجوز خروج از عربستان دست یافتند.

شرکت گوگل به درخواست بی‌بی‌سی برای اظهارنظر درباره این مساله پاسخی نداده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا