خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واقعیت جاسوسی یک افسر ارشد آمریکایی برای ایران چیست؟

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده مونیکا ویت، افسر سابق ضدجاسوسی نیروی هوایی این کشور اطلاعات فوق‌سری درباره شبکه جاسوسی پنتاگون به ایران داده است.

به گزارش اعتدال، بنابر این گزارش، چهار ایرانی هم به همکاری با ایران در عملیات‌های سایبری-امنیتی متهم شده‌ و تحت تعقیب اف‌بی‌آی قرار گرفته‌اند.

در بیانیه‌ای که وزارت دادگستری آمریکا روز چهارشنبه (۱۳ فوریه) منتشر کرده از مونیکا الفرید ویت، ۳۹ ساله، به عنوان افسر دایره ضدجاسوسی نیروی هوایی یاد شده که در خلال سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۸ در استخدام این نیرو بوده و پس از خروج از ارتش هم از سال ۲۰۱۰ به طور قراردادی و پاره وقت با وزارت دفاع آمریکا همکاری داشته است.

بنابر این بیانیه، ویت در سال ۲۰۱۳ شروع به همکاری با ایران کرده و اطلاعات فوق‌سری چون هویت چند نفر از جاسوسان آمریکایی را به مقام‌های ایرانی داده است.

وزارت دادگستری آمریکا می گوید ویت توانسته بوده در مدت خدمت در ارتش و همکاری با پنتاگون، بالاترین ارزیابی‌های امنیتی را پشت سر بگذارد و به همین علت به اطلاعات فوق محرمانه دسترسی داشته است. او همچنین بارها به خارج از آمریکا اعزام شده بود تا عملیات‌های ضدجاسوسی انجام دهد.

آن طور که دادگستری آمریکا می‌گوید مونیکا ویت در فوریه سال ۲۰۱۲ (هفت سال پیش) برای حضور در کنفرانس “هالیوودیسم” به ایران می‌رود.

او در جریان این سفر و در دیدار و تعامل با یک شهروند ایرانی-آمریکایی که در این پرونده فرد الف معرفی شده با نهادهای امنیتی ایران آشنا می‌شود و یک سال بعد، یعنی در ماه اوت سال ۲۰۱۳ در جریان سفری دیگر به ایران در حالی که خانه و تجهیزات کامپیوتری لازم در اختیار او قرار داده می‌شود شروع به لو دادن اطلاعات محرمانه می‌کند و اسامی چند مامور امنیتی آمریکایی را که با آنها همکاری می‌کرده یا آنها را می‌شناخته به ماموران اطلاعاتی ایران می‌دهد.

کنفرانس هالیوودیسم که در اطلاعیه وزارت دادگستری آمریکا به آن اشاره شده آن طور که در وبسایت این موسسه آمده ششمین دوره آن هم اردیبهشت ماه امسال در شهر مشهد برگزار شده است.

چهار ایرانی متهم به عملیات سایبری-امنیتی

در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا همچنین نام چهار شهروند ایرانی دیده می‌شود که آمریکا می‌گوید در پی همکاری ویت با ایران توانسته‌اند علیه جاسوسان آمریکایی عملیات امنیتی-سایبری انجام دهند.

مجتبی معصوم‌پور، بهزاد مصری، حسین پرور و محمد پریار چهار ایرانی هستند که در پرونده وزارت دادگستری علیه مونیکا ویت نام‌شان گنجانده شده است.

آمریکا می‌گوید این افراد در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ با استفاده از حساب‌های ساختگی در شبکه‌های اجتماعی، برای هک کردن کامپیوترهای امنیتی و همچنین ارسال بدافزار برای رخنه در منابع محرمانه تلاش کرده‌اند و مشخصا افسران اطلاعاتی را که مونیکا ویت می شناخته هدف قرار داده‌اند.

وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید حکم جلب همه مظنونان این پرونده صادر شده هر چند هیچ کدام هنوز بازداشت نشده‌اند.

در خبری دیگر وزارت دارایی آمریکا نام سازمان افق‌نو و چند شهروند ایرانی را به دلیل پشتیبانی از دستیابی به اطلاعات و حمله سایبری در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

وزارت دارایی آمریکا همچنین یک نهاد مستقر در ایران و پنج شهروند ایرانی را در فهرست‌ تحریم‌های خود قرار داده که به گفته آمریکا برای دستیابی به اطلاعات در حمله سایبری به کامپیوترهای کارکنان فعلی و پیشین دولت و ارتش آمریکا دخیل بوده‌اند. به گفته این وزارتخانه هدف از حمله سایبری نصب بدافزار بر روی کامپیوترهای آنان بوده است. همچنین شرکتی به نام “نت پیگرد سماوات” نیز تحریم شده است.

غلامرضا منتظمی، نادر طالب‌زاده، زینب مهنا طالب‌زاده، حسین عباسی، مجتبی معصوم‌پور، میلاد میرزا بیگی، حسین پرور، حامد قشقاوی و محمد باقر شیرین‌کار افرادی هستند که در فهرست تحریم‌شدگان وزارت دارایی آمریکا قرار گرفته‌اند.

در این میان، برخی رسانه ها از جمله دیلی بیست گمانه زنی کرده اند که بازداشت 11 روزه مرضیه هاشمی خبرنگار پرس تی وی برای حضور در دادگاه «مونیکا ویت» بوده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا