خرید تور تابستان ایران بوم گردی

“شعارهای مراسم ۲۲بهمن قم از جایی غیر از حوزه برنامه‌ریزی می‌شود”

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه با مرتبط دانستن حرکت‌هایی مانند شعارهای حاشیه‌ای درراهپیمایی ۲۲بهمن قم به جریان‌های فکری و سیاسی خاص گفت: این نوع حرکت‌ها قدرت ملی را تضعیف می‌کند و بسیار خطرناک است.

حجت الاسلام و المسلمین محسن غرویان در گفت وگو با شفقنا با تأکید بر این که کاملاً از قرائن پیداست شعارهای حاشیه‌ای درراهپیمایی قم، ریشه در خارج از حوزه دارد، اظهار کرد: یک نکته‌ی مهم این است که برنامه‌های حوزه را باید مراجع تقلید، مرکز مدیریت حوزه و مدیر حوزه برنامه‌ریزی کنند، حال آن که این حاشیه‌های مشاهده شده در حوزه‌ی علمیه با مخالفت مراجع تقلید، مقام معظم رهبری و اساتید، فضلا و مجتهدین حوزه مواجه می‌شود. این موارد نشان می‌دهد که این برنامه‌ریزی‌ها درون حوزه و حتی با اطلاع مدیریت حوزه نیست.

شعارهای حاشیه‌ای در قم از جایی غیر از حوزه برنامه‌ریزی می‌شود

برخی حوزویان مورد استفاده‌ی ابزاری قرار می‌گیرند

او با بیان این که این شعارهای حاشیه‌ای در قم از جای دیگری غیر از حوزه برنامه‌ریزی می‌شود، گفت: گاهی حوزه و برخی حوزویان به عنوان ابزار مورد استفاده قرار می گیرند که بسیار جای تأمل و تردید است.

در مسایل کلان سیاسی، مقام معظم رهبری ملاک هستند

این استاد حوزه‌ی علمیه قم تصریح کرد: نکته‌ی دیگر آن است که در مسایل کلان سیاسی، مقام معظم رهبری ملاک هستند و رهنمودهای ایشان باید مورد توجه قرار بگیرد. چند روز پیش ایشان فرمودند که در ۲۲ بهمن نباید این اتفاقات بیفتد؛ این حاشیه‌سازی‌ها غلط و این تصفیه‌حساب‌ها نادرست است. این که کسی از نظر سیاسی، سخنرانی کسی را نمی پسندد و امثال این موارد، نباید در ۲۲ بهمن حاشیه بسازد و باعث تفرقه شود. این در حالیست که می‌بینیم عده‌ای حتی با نظرات ایشان هم مخالفت و از اجتماع عظیم مردم در ۲۲ بهمن سوءاستفاده می‌کنند.

این شعارها در تظاهرات ۲۲ بهمن برخلاف منویات رهبری است

او ادامه داد: متأسفانه این‌ حوادث باعث تضعیف نظام، اسلام و ملت و این‌گونه تفرقه‌اندازی‌ها باعث امید دشمن می‌شود و این‌ها همه برخلاف منویات مقام معظم رهبری است.

اقداماتی مانند شعارهای حاشیه‌ای درقم به ضررانقلاب، نظام و ملت است

غرویان هدف روشن این شعارهای حاشیه‌ای را درقم، جناح‌بندی‌ها و استفاده‌های گروهی و کسب قدرت یا امثال آن دانست و افزود: گروه‌های مختلف سیاسی یکسری تعصبات حزبی دارند که نمی‌توانند قدرت را دردست رقیب ببینند. از این جهت با این حاشیه‌سازی‌ها و شعارهای تند و افراطی می‌خواهند حریف و رقیب سیاسی خود را شکست دهند و نوعی عقده‌گشایی کنند. از این جهت این گونه اقدامات را انجام می‌دهند؛ غافل از این که این‌ کارها در نهایت به ضرر انقلاب، نظام و ملت خواهد بود.

این نوع حرکت‌ها قدرت ملی را تضعیف می‌کند و بسیار خطرناک است

او با بیان این که امروز در شرایطی هستیم که کشور ما بخصوص در منطقه احتیاج به اتحاد، همدلی و همبستگی دارد، گفت: ایران باید مرکز ثبات و محل آرامش باشد تا بتواند نقش سیاسی خود را در منطقه ایفا کند، اما این نوع حرکت‌ها آن انسجام و اتحاد و قدرت ملی را تضعیف می‌کند و بسیار خطرناک است.

این شعارها نتیجه‌ی عکس هدف طراحان آن را به دنبال دارد

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه با اعتقاد بر این که این شعارها نتیجه‌ی عکس هدف طراحان آن را به دنبال دارد، اظهار کرد: اکثریت مردم از این موضوعات، ناراضی و خسته هستند؛ بخصوص با وجود گرانی‌ها و وضعیت اقتصادی نابسامان جامعه، این نوع ناآرامی‌های سیاسی، آرامش مردم را بر هم می‌زند و باعث رنجش آن‌ها، فاصله گرفتن آن‌ها از نظام و حتی فاصله گرفتن از باورهای دینی شده و می‌شود. این مسایل، همگی نتایج همین درگیری‌ها، و کشمکش‌هاست که مردم را مأیوس و بی‌اعتماد می‌کنند. این موارد، نتایج سوئی است که بر این حرکت‌ها مترتب می‌شود.

کانون‌های قدرتی بیرون از حوزه می‌خواهند نفوذ مرجعیت را کاهش دهند

او با بیان این که تکرار مواردی مانند شعارهای حاشیه‌ای در تظاهرات قم نشان می‌دهد کانون‌های قدرتی هستند که بیرون از حوزه و بیرون از قدرت مرجعیت، کار می‌کنند، گفت: این کانون‌های قدرت حتی می‌خواهند نفوذ مرجعیت را کاهش دهند و حوزه را از رهبریت و مرجعیت خارج کنند و آن را به عنوان یک ابزار سیاسی در جهت اهداف خود به کار گیرند. این حرکت ها می تواند هشداری برای مراجع معظم تقلید و مرجعیت باشد تا مراجع واقعاً احساس خطر کنند که چطور بخشی از حوزه در برابر حرف مرجعیت هم مقاومت و مخالفت می‌کنند. این به معنای سلب قدرت مرجعیت است و در آینده‌ی حوزه، روحانیت و مرجعیت بسیار خطرناک خواهد بود.

غرویان ادامه داد: آن کانون‌های قدرت وابسته به جریانی است که امروز در فرهنگ سیاسی ما تحت‌عنوان دلواپسان، افراطیون و امثال آن‌ها مطرح می‌شوند. آن‌ها هستند که این حرکت‌ها را برنامه‌ریزی و طراحی می‌کنند. شعارهای اخیر و آن حرکت قبلی که در فیضیه انجام شد، کاملاً نشان می‌دهد که پلاکارها و شعارها در جایی طراحی و سازماندهی می‌شود و امکانات در اختیار افراد قرار می‌دهند تا این حرکت‌ها را انجام دهند.

همراهی با ملت و رأی اکثریت، بهترین کاری است که ما باید انجام دهیم

او بهترین موضع در برابر این گونه شعارهای حاشیه‌ای در قم را حمایت از مرجعیت، رهبریت و دولت منتخب اکثریت ملت دانست و تصریح کرد: اصل قدرت به پشتوانه‌ی ملت و مردم است. به هر حال دولتی که امروز بر سر کار است، منتخب اکثریت ملت است. مرجعیت، علما و رهبریت هم از دولت حمایت کرده‌اند. البته این حمایت، منافاتی با تذکر دادن و انتقاد ندارد اما در نهایت همه‌ی مراجع، علما و بزرگان ما مصلحت کشور را در این می‌بینند که این دولت باید تا آخر زمان قانونی خود باید به کار خود ادامه دهد. همراهی با ملت و رأی اکثریت، بهترین کاری است که ما باید انجام دهیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا