خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاراف هزار میلیارد تومانی برای پدیده!

مسعود سلطانی در “شهرآرا آنلاین” نوشت: خبر کوتاه بود. «رئیس جمهور به معاون اقتصادی خود دستور تخصیص یک هزار میلیارد تومان برای پرداخت به سهام‌داران شرکت پدیده شاندیز را صادر کرد.» این خبر در فضای مجازی توسط نصرا… پژمانفر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، منتشر شد.

پژمانفر در گفت‌وگو با شهرآرا ضمن تأیید این خبر گفت: ١۴ بهمن‌ماه در نامه‌ای از رئیس جمهور و رؤسای قوای مقننه و قضائیه خواستم که باتوجه به مشکلات طولانی‌مدت سهام‌داران پدیده، تدبیری برای حل این مشکلات اتخاذ کنند تا کام مردم در آستانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی شیرین شود.

وی افزود: رئیس‌جمهور روی همین نامه، دستور اختصاص ١٠٠٠ میلیارد تومان برای سهام‌داران پدیده را صادر کردند. البته از نحوه هزینه این اعتبار و جزئیات آن اطلاعی ندارم؛ همچنین لازم به ذکر است که من در نامه خود مبلغ و عدد یا رقمی مشخصی نکرده بودم.

این خبر در حالی از سوی نماینده مردم مشهد اعلام می‌شود که بدهی شرکت پدیده حدود ٨٠٠٠ میلیارد تومان برآورد می‌شود؛ چنانکه محمد دهقان، نماینده مردم چناران و طرقبه، نیز در سال ٩۴ اعلام کرده بود بدهی شرکت پدیده به سهام‌داران خود ۵١٠٠ میلیارد تومان است و این شرکت ٣٣٠٠ میلیارد تومان نیز به مؤسسات مالی و اعتباری و دستگاه‌های دولتی بدهکار است.

 

﷯ تکرار تجربه تلخ

اجرایی شدن دستور رئیس جمهور با تردیدهای بسیار همراه است، چراکه در لایحه بودجه سال ٩٨ که دیروز کلیات آن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی تصویب شد، هیچ ردیف بودجه مشخصی برای این کار درنظر گرفته نشده است.

از سوی دیگر اقتصاد ایران هنوز تجربه تلخ پرداخت ٣۵ هزار میلیارد تومان از محل دارایی‌های عمومی به مالباختگان موسسات مالی را فراموش نکرده است. پرداخت این مبلغ و خلق ٣۵ هزار میلیارد تومان پول، اقتصاد ملتهب ایران را دچار بحران تورم کرد. این یعنی دولت برای پرداخت زیان سپرده‌گذاران مؤسسات مالی غیرمجاز از جیب هرکدام از شهروندان ایرانی۴٣٠ هزار تومان پول برداشت کرد و هنوز که هنوز است تأثیر منفی این اقدام در اقتصاد کشور برطرف نشده اما ممکن است دوباره شاهد تکرار این خطا باشیم.

احقاق حق مردمی که سهام شرکت پدیده را خریداری کرده‌اند با ایجاد رونق اقتصادی در دارایی‌های این شرکت امکان‌پذیر است. البته خلق پول و پرداخت مستقیم به مردم در کوتاه‌مدت کار آسان‌تری به نظر می‌رسد اما هزینه‌های بسیاری را در بلندمدت به مردم تحمیل می‌کند.

 

﷯ من هم از طریق رسانه‌ها مطلع شدم

مدیرعامل گروه شرکت‌های پدیده شاندیز نیز دراین‌باره به شهرآرا گفت: من هم از طریق رسانه‌ها مطلع شده‌ام. تا این لحظه هنوز به صورت رسمی این موضوع به ما ابلاغ نشده است. با‌این‌حال در صورتی که این مسئله ابلاغ شود، چند سناریو برای پرداخت این مبلغ به سهام‌داران در نظر گرفته شده است که در آینده در این خصوص اطلاع‌رسانی خواهد شد.

ابوالفضل انتظاری با اشاره به پیگیری‌های صورت‌گرفته برای حل مشکلات سهام‌داران پدیده گفت: در چندماه گذشته استانداری و مجمع نمایندگان استان چندین مکاتبه با رؤسای قوای سه‌گانه و برخی از وزرا درخصوص مشکلات سهام‌داران پدیده داشت.

همچنین آقای پژمانفر، نماینده مشهد، نیز به صورت جداگانه نامه‌هایی به رؤسای سه‌گانه برای حل مشکلات سهام‌داران پدیده نوشت. این مسئله باعث شد تا رئیس‌جمهور به آقای نهاوندیان دستور پیگیری بدهند. وی ادامه داد: به دنبال این مسئله در جریان سفر وزیر اقتصاد به مشهد درهفته گذشته ٣ جلسه طولانی ٣ تا ۴ ساعته در خصوص مسائل پدیده با وزیر برگزار شد. در این جلسات مقرر شد تا به صورت ویژه‌ای مسائل و مشکلات پدیده بررسی و حل شود تا از این طریق سهام‌داران بتوانند زودتر به حقوق خود برسند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا