خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاورمیانه در آستانه ورود به مرحله‌ای جدید؟

منطقه خاورمیانه در حال حاضر در یک زمان بندی اساسی قرار دارد؛ بویژه در سایه همه پرسی کردستان و سفر اردوغان به تهران.

به گزارش «انتخاب» به نقل از الاخبار، در این سفر مهم رئیس جمهور ترکیه به تهران، موضع قطعی ترکیه در مورد اقلیم کردستان در عراق و نیز بسیاری از مسائل مهم در مورد شرایط سوریه و به طور کلی منطقه، مشخص می شود.

بسیاری از این تحرکات منطقه ای برای مواجهه با نتایج و انعکاس های احتمالی همه پرسی اقلیم کردستان صورت می گیرد. منابع آگاه هر گونه تحرک انفرادی از سوی ترکیه بدون مذاکره و هماهنگی با بغداد، تهران و دمشق در مورد کردستان را بعید می دانند. این در حالی است که پیش از این روابط آنکارا با تهران و بغداد به دلیل حمایت عراق و ایران از سوریه و روابط ترکیه با دولتهای خلیج [فارس] دشمن ایران شاهد تشنج و سستی شده بود.

به نظر می رسد عربستان به صورت مستقیم و غیر مستقیم از همه پرسی کردستان دفاع می کند تا مشکلاتی را برای ترکیه ایجاد کند؛ به این اعتبار که ترکیه 20میلیون کرد را در خود جای داده است.

در این میان، بخش زیادی از عشایر سنی عراق نیز به تحریک عربستان و امارات، از مسعود بارزانی حمایت می کنند؛ دو دولتی که به دلیل ائتلاف ترکیه با قطر و ارسال نیروهای ترک به این کشور، بحرانی جدی را در روابط خود با ترکیه شاهد هستند.

تمام این اتفاقات درست زمانی واقع شد که منطقه خاورمیانه برای کنار گذاشتن اختلافات و بازگشت به بهار عربی آماده می شود، مذاکره و نزدیکی و در نهایت ائتلاف بین عراق، ایران، ترکیه و سوریه، به دنبال صلح اردوغان و اسد با وساطت ایران و روسیه به زودی بوقوع می پیوندد.

این ائتلاف چهارگانه صفحه تازه ای را در روابط منطقه می گشاید،بویژه مذاکره روسی-ایرانی-ترکی برای حل بحران سوریه، در صورتی که منجر به عقب نشینی نیروهای ترکیه از شمال سوریه شود.

انتظار می رود که مذاکرات پوتین با پاشاه عربستان نیز در ورود به این مرحله جدید سهیم باشد؛ چرا که رئیس جمهور روسیه اعلام کرده است که از حکومت آینده سعودی به ریاست بن سلمان حمایت کرده و تلاش می کند بحران یمن با مذاکره ایرانی-سعودی با وساطت روسیه به پایان برسد.

حل مسائل بستگی به موضع سعودیها دارد که اراده و اختیار خود را به واشنگتن داده اند. به نظر می رسد ملک سلمان برای یک بار هم که شده در راستای ایجاد فضایی آرام برای به تخت نشستن بن سلمان ، از قاعده پیروی از آمریکا سرپیچی کند، تا بن سلمان بدون مشکلات بین المللی و منطقه ای حکومت خود را آغاز کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا