خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سرنوشت “آتش‌بس در الحدیده” چه شد؟

یک منبع مطلع از نشست‌های کمیته هماهنگی آتش‌بس و استقرار دوباره نیروها در شهر الحدیده گزارش داد، مرحله اول توافقنامه سوئد که به تازگی درباره اجرای آن توافق شد، شامل اجرای دو اقدام از سوی هیئت صنعا و ائتلاف عربی به رهبری عربستان است.

به گزارش ایسنا، این منبع اظهار کرد: دو طرف درباره اجرای مرحله اول استقرار دوباره نیروها در حدیده توافق کردند و به این ترتیب نظامیان وابسته به دولت نجات ملی از بندرهای الصلیف و راس عیسی تا پنج کیلومتر عقب‌نشینی کردند و نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان نیز از مثلث کیلو هفت تا شرق آسیاب‌های دریای سرخ یک کیلومتر عقب‌نشینی کردند.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، منبع یاد شده گفت: کمیته مشترک تلاش می‌کند با اجرای مرحله اول توافقنامه استقرار دوباره نیروها در حدیده، مجوز برای انتقال غلات از آسیاب‌های دریای سرخ و انتقال کمک‌ها ظرف ۱۱ روز را به دست آورد.

منبع مذکور افزود: هیئت ملی یمن (هیئت صنعا) کاملاً با اجرای این مرحله توافق کرد، این در حالیست که نمایندگان ائتلاف عربی اجرای توافقنامه را به توافق با دولت یمن پس از عقب‌نشینی مرتبط دانستند.

وی ادامه داد: رئیس کمیته ناظران تاکید کرد، دولت صنعا طبق توافقنامه سوئد در حال حاضر عمل می‌کند.

همچنین این منبع تاکید کرد: مرحله دوم توافقنامه استقرار دوباره نیروها در حدیده مورد توافق اولیه دو طرف قرار گرفت اما نمایندگان ائتلاف عربستانی مهلتی را برای رایزنی با رهبران عربستانی و اماراتی خود خواستار شده و تاکید کردند که آنها تنها ابزارهای ائتلاف بوده و تصمیم‌گیرنده نیستند.

این منبع یمنی در پایان نیز گفت: اختلافاتی میان امارات و عربستان درباره طرح مرحله دومی که از سوی سازمان ملل پیشنهاد شده، وجود دارد، در این میان نمایندگان هیئت ملی با پیشنهاد سازمان ملل موافقت کردند.

همچنین فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که اجرای توافقنامه اخیر میان دولت مستعفی یمن و انصارالله برای عقب‌نشینی از بندر حدیده فوراً انجام شود.

فرحان حق گفت: اجرای توافقنامه عقب‌نشینی نیروهای دو طرف از حدیده و نیز دو بندر دیگر به منزله گام مهمی در مسیر تسهیل ارسال کمک‌های بشردوستانه به جنگ‌زده‌های یمنی است.

محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله یمن در توییتی آمادگی خود را برای اجرای طرح استقرار دوباره نیروها در حدیده اعلام کرده و طرف مقابل را به کارشکنی در اجرای این طرح متهم کرد.

عبدالسلام توییت کرد، بر اساس توافق‌های قبلی که از طریق نمایندگان‌مان در کمیته هماهنگی و استقرار دوباره نیروها در حدیده و پس از حصول پیشرفتی در مرحله اول این طرح، قرار بود اجرای آن صبح روز دوشنبه آغاز شود، نیروهای ما خود را برای اجرای این طرح آماده کرده و آمادگی خود را به رئیس کمیته مشترک هماهنگی اعلام کرده بودند.

سخنگوی انصارالله افزود: در پی رجوع طرف مقابل به طرح موضوعاتی خارج از موارد مورد توافق قبلی مایکل لولیسگارد، رئیس کمیته هماهنگی و استقرار مجدد نیروها از ما خواست صبر کنیم تا او به تلاش‌های خود برای گرفتن موعدی از طرف مقابل برای آغاز عملیات ادامه دهد.

وی ادامه داد: تیم ما همچنان منتظر است، امیدواریم تیم ما نشانه‌ای برای آغاز عملیات را عصر امروز دریافت کند تا ما بتوانیم خیلی زود مرحله اول این طرح را آغاز کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا