خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سخنی ناصحانه با متولی جماران

علی اصغر شفیعیان، سردبیر انصاف نیوز: در روزهای اخیر آقای علی مطهری چیزی گفت که سایت جماران – رسانه‌ی زیرنظر سیدحسن خمینی – همچنان در حال اثبات اشتباه بودن آن است. مطهری گفته که «تأکید اصلی من روی دستخط نبود بلکه روی این مطلب بود که محتوای این دو نامه[ی امام خمینی درباره‌ی نهضت آزادی و آیت الله منتظری] با سیره و شخصیت امام خمینی چندان سازگار نیست».

حرف مطهری یک تحلیل است؛ تحلیلی قابل تامل که احتمال درست بودن آن کم نیست و اتفاقا کمک کننده به تصویری از امام خمینی که لااقل با نگاه امروز جریان اصلاح طلبان همخوانی بیشتری دارد. پس این اصرار برای اشتباه خواندن آن از سوی جماران که جزو جریان اصلاح طلب به حساب می‌آید، قابل درک نیست.

اما اگر حرف علی مطهری را بپذیریم که شخصا با آن همراهم، در آن صورت تبلیغات بر سر آن دو نامه را نقد کرده‌ایم. خب بشود؛ آسمان به زمین می‌آید؟ اگر از همه چیز آن دوران به صورت دربست دفاع شود و نقد هیچ کسی برتابینده نشود، اولین و مهم‌ترین تأثیر آن این است که دیگران نیز نقدناپذیر خواهند شد. کاش اگر داعیه‌ی اصلاح طلبی وجود دارد، از خود و جریان نزدیک به خود شروع کنیم.

علی اصغر شفیعیان
علی اصغر شفیعیان / عکس: شفقنا

پیشنهادم به سایت جماران و متولی جماران، یعنی سیدحسن آقای خمینی این است که اتفاقا داعیه‌دار نقد و بررسی بشود؛ از این جایگاه، حرمت‌ها هم حفظ خواهد شد.

چه چیزی نقد و بررسی شود؟ از مدیریت و دوران رهبری امام خمینی، تا چگونگی میراث‌داری آن بزرگ‌مرد. این یعنی رفتارهای به نام امام خمینی در همه‌ی حوزه‌ها، تا نقد و بررسی آن بنای اشرافی به نام مرقد که همچون خاری در چشم هر حامی واقعی اوست، و همچنین نقد و بررسی رفتار و کردار کسانی که بیت امام خوانده می‌شوند، از فرزندان و نوه‎ها و نتیجه‌ها که چه حواشی نداشته‌اند!

یک بار خدمت سیدحسن آقا در جمعی عرض کردم که عبارت اشبه به امام که مرحوم هاشمی انتخاب کرد دقیق نیست؛ اشبه (شبیه‌ترین کس) به امام خمینی کسی است که در شجاعت و تدبیر به او شبیه باشد، وگرنه شباهت ظاهری و متولی بودن به خاطر انتساب فامیلی، به تنهایی فاقد ارزش است.

وقت تنگ است و مهمترین خدمت به امام خمینی یا حتی پدربزرگ، تغییر شیوه‌ای است که تاکنون پیموده‌اید.

واکنش‌ها به احمد خمینی در وی‌آی‌پی عزاداری حسینی

اعتراض به رانت خمینی بودن نوه و نتیجه

یادداشت دیگری در نقد ساختمان حرم امام خمینی

خرج «۹ دی»ها را برای معترضان گرانی خرج کنید!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سردبیر انصاف عکس از شفقنا!

    صرفنظر از اینکه، نکته سردبیر بجا می باشد، کافیه از عکس سردبیر محترم دلایل پیگیری جمارانی ها رو فهمید. حرف مهمه، از اونی که انتظارش رو نداریم مهمتر.

    انصاف ی عکس از سردبیرش نداره که از شفقنا میگذاره؟

    5
    2
  2. درود بر شما شفيعيان عزيز كه با نگارش متنى كوتاه و انتقادى نسبت به سيد حسن آقاى خمينى خيرخواهى نموديد. من نيز بعنوان يك دوستدار امام (ره) دوست دارم اين بزرگوار را از عافيت طلبى پرهيز دهم.

    3
    4
  3. این نهایت اختصاص طلبی است که اگر یک واقعیتی گفته شد در هم فرو رفته و دنیا را تمام ببینیم
    باید کمی هم تحمل نقد خود داشته باشیم
    امام خمینی مردی بزرگ بود با همه آثار خودش پس روح الله خمینی را خودش تفسیر میکند نه دیگری

  4. مصادره امام همینه دیگه.
    شخصیت و طرز فکر امام در سخنان ایشون ومنش و روش ایشون کاملا هویداست.
    نیازی نیست به دم و دستگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا