خرید تور تابستان ایران بوم گردی

به خود و به یکدیگر «رحم کنیم»

حجت‌الاسلام هادی سروش در یادداشتی با عنوان “به خود و به یکدیگر «رحم کنیم»” در روزنامه‌ی جمهوری اسلامی نوشت:

در اینکه دشمن، دشمن است تردیدی نیست. ببینید نظریه رسمی کاخ سفید این است: “می‌خواهیم فشار اقتصادی بر ایران به سطحی غیر قابل تحمل برسد”. بنده هم مثل شما در رسانه‌ها بارها خوانده‌ام که اصلاح طلب میگوید؛ فلان اصولگرا مقصر است ! و یا اصولگرا میگوید؛فلان اصلاح طلب مقصر ماجراست!

این بحث و جدال؛ اگر هم بجا باشد، مفید نیست. خارج از بررسی‌های کارشناسانه اقتصادی و جستجوی راه حل موثر، آنچه برای دولت و شهروندان مفید است، پاسخ درست به این پرسش است که؛ ما چه باید بکنیم؟ بنگرید؛ مشابه و بلکه بدتر از شرائط امروز ما را خدا در قرآن در سوره “بلد” به تصویر کشیده و سختی‌های شدید و طاقت فرسای اقتصادی مردم صدر اسلام را ترسیم نموده و از آن به “عقبه” یعنی “گردنه” نام برده، و نهایتاً در پایان سوره دستور به دو چیز داده که همان دو چیز میتواند در شرائط بحرانی و جنگی امروز ما تاثیر بسزائی داشته باشد:

اول؛ توصیه یکدیگر به “خویشتن‌داری وثبات قدم” نموده که کمترین نتیجه‌اش “امیدوارانه سخن گفتن” است. آیا رسانه‌ها و شخصیت‌های کشور این دستور قرآنی را رعایت می‌کنند و یا بخاطر قلع وقمع کردن رقیب، از کاه، کوه ساخته و تحویل می‌دهند؟ قبول کنیم در این بخش، صاحبان سخن و تصمیم؛چنان نبوده‌اند!

دوم؛ توصیه به “رحم داشتن” نسبت به یکدیگر است. در قرآن آمده؛ «تَواصَوْا بِالصَّبْرِ وَ تَواصَوْا بِالْمَرْحَمَهِ» واژه “مرحمه” مصدر میمی از کلمه “رحمت” است و به معنای “رحم کردن به یکدیگر” است؛که صاحب تفسیر مجمع البیان از این معنا تعبیر کرده به؛ “فرحموا الناس کلهم”. پس در رحم کردن، “رحم بیکدیگر” ملاک است نه فقط رحم به فقراء داشتن ملاک باشد که فخر رازی در تفسیرش گفته.

آیا در این ماه‌ها که شرائط اقتصادی بهم پیچیده، ما مردم یعنی آن تولیدکننده و یا آن پخش‌کننده و یا آن وارد‌کننده و یا آن کاسب جزء سر کوچه، “به هم رحم” کرده‌ایم؟! اگر رحمی بود که فروشندگان از مشتری،منصفانه پول می‌گرفتند و به سود متعارف و قیمت خرید قانع بودند.

واقعا؛ آیا مشتریان به اندازه نیاز میخرند؟ آیا فروش خودرو به این انبوهی، آن هم در عرض 45 دقیقه ! معقول و مقبول است؟
کلام قرآن، یک کلمه است؛ “به خود رحم کنیم…”

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا