خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ادعای همکاری ایران با سیا

ر گزارشی که از شکنجه های سیا به سنا داده شده است، اسامی کشورها حذف، و به جای آن کدرنگی به هر کشور اختصاص داده شده است.
به گزارش فرارو، خبرنگاران بلافاصله پس از انتشار این گزارش به صرافت افتادند تا با استفاده از سرنخ های موجود در متن کشورهای منظور این کدهای رنگی را کشف کنند.
بر این مبنا، روزنامۀ واشنگن پست مدعی شده است که کشورهای زیر به اشکال مختلف در عملیات سیا همکاری کرده اند. این روزنامه مدعی شده که ایران هم در میان این کشورها حضور داشته و در جابه جایی و یا اطلاع رسانی درباره متهمان به تروریسم نقش داشته است.
 این گزارش به برنامۀ جنجالی شکنجۀ سیا، مابین سالهای 2002 تا 2006 مربوط می شود. این کشورها از سه طریق زیر با سیا همکاری کرده اند:
 
کشورهایی که میزبان زندانهای سری سیا بوده اند 
افغانستان (چهار پایگاه)، لهستان، لیتوانی، رومانی، تایلند
 
کشورهایی که زندان در اختیار سیا گذاشتند
برخی از شرکای خارجی آمریکا (از جمله لیبی و سوریه) به سیا اجازۀ اجرای بازجویی در تاسیسات خود را می دادند. این لیست از گزارش های “انجمن آزادی های مدنی آمریکا” و “بنیاد عدالت در جامعۀ باز” استخراج شده است:
 
مصر، سوریه، لیبی، پاکستان، اردن، مراکش، گامبیا، سومالی، ازبکستان، اتیوپی، جیبوتی
 
کشورهایی که در جابه جایی متهمان نقش داشته اند
کشورهای حاضر در این فهرست به طرق مختلف با سیا همکاری کرده اند. این همکاری ها از گذاشتن اطلاعات راجع به متهمان، از جمله شهروندان خودشان در اختیار سیا تا ایفای نقش به عنوان نقطۀ انتقال، برای جابه جایی متهمین به کشورهای مورد نظر سیا و امکان بازجویی همراه با شکنجه را داشت، را شامل می شود:
 
افغانستان، اتریش، استرالیا، آلبانی، الجزیره، آذربایجان، بلژیک، بوسنی-هرزگووین، کانادا، کرواسی، قبرس، جمهوری چک، دانمارک، جیبوتی، مصر، اتیوپی، فنلاند، گامبیا، گرجستان، آلمان، یونان، هنگ کنگ، ایسلند، اندونزی، ایران، ایرلند، ایتالیا، اردن، کنیا، لیبی، لیتوانی، مالاوی، مالزی، موریتانی، مراکش، پاکستان، پرتغال، رومانی، عربستان، سومالی، آفریقای جنوبی، اسپانیا، سریلانکا، سوئد، سوریه، تایلند، ترکیه، امارات، انگلستان، ازبکستان، یمن، زیمباوه
منبع: هافینگتون پست
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا