خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جلسات بعضی اصولگرایان و اصلاح طلبان در آستانه‌ی 98

/ سه گفت‌وگو درباره‌ی احتمال تکرار ائتلاف لیست امید در انتخابات آتی /

زهرا منصوری، خبرنگار انصاف نیوز: انتخابات یازدهمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی در اواخر سال 98 برگزار خواهد شد. نزدیک شدن به انتخابات سال 98 مجلس این سوال را در اذهان پررنگ‌ می‌‌کند آیا این‌بار هم ائتلافی مانند ائتلاف لیست امید شکل خواهد گرفت؟ شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در این باره چه تصمیماتی دارد؟

اولین صحبتی که درباره‌ی ائتلاف بین جریان‌های سیاسی محتلف مطرح شد در شهریورماه سال 97 بود که محمدرضا عارف رییس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و رییس فراکسیون امید مجلس اعلام کرد «در انتخابات با پرچم اصلاح‌طلبانه وارد می‌شویم و ائتلاف نمی‌کنیم.» البته این گفته‌ی او با واکنش اصلاح‌طلبان مواجه شد و آنها این موضع‌گیری را نظر شخصی عارف و نه تصمیم شورای عالی سیاستگذاری دانستند.

در انتخابات سال 1394 مجلس، در مجموع لیست امید که با ابتکار سیدمحمد خاتمی در شورای عالی اصلاح طلبان بسته شد، توانست بیش از 130 نماینده به مجلس دهم بفرستد؛ این لیست در ائتلافی بین اصلاح طلبان، اعتدال گرایان با محوریت حزب «اعتدال و توسعه» و برخی از اصولگرایان میانه‌رو که علی لاریجانی نماد آنها بود تشکیل شد. داستان همین‌جا تمام نشد؛ لیست امید که بیش از 130 کرسی را اشغال کرد اما بسیاری از آنها بعد از اینکه به مجلس راه پیدا کردند راه‌های جدایی رفتند. البته بخش قابل توجهی از آنها به صورت یکجا در قالب فراکسیون امید جمع شدند و عارف هم رییس آن شد.

انصاف نیوز در این‌باره که آیا در انتخابات 98 مجلس هم شاهد ائتلافی اینچنینی خواهیم بود یا خیر، گفت‌وگوهایی کرده است با کاظم جلالی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس و نزدیک‌ترین شخصیت سیاسی به علی لاریجانی، همچنین محمود میرلوحی از اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان که عضو شورای شهر است و رمضانعلی سبحانی‌فر سخنگوی حزب اعتدال و توسعه که نماینده‌ی مجلس است.

کاظم جلالی می‌گوید یک سری جلسات بین اصلاح طلبان و اصولگرایان برگزار می‌شود اما اینکه موضوع جلسات درباره‌ی انتخابات است یا خیر، خبر ندارم.

از سوی دیگر محمود میرلوحی می‌گوید بسیاری از جوانان اصلاح طلبان به ائتلافی که در گذشته شکل گرفت منتقد هستند و جریان اصلاح طلب باید مستقل رفتار کند. اما رمضانعلی سبحانی‌فر ائتلاف برای انتخابات آینده را امری مثبت ارزیابی می‌کند و معتقد است در هم افزایی بیشتر تاثیر گذار است.

متن کامل این گفت‌وگوها را در ادامه بخوانید:

کاظم جلالی: اصلاح طلبان و اصولگرایان باهم جلساتی را برگزار می‌کنند

کاظم جلالی با بیان اینکه خبرهایی داریم که برخی از اصولگرایان و برخی از اصلاح طلبان باهم جلساتی را دارند و گفت‌وگویی هایی را انجام می‌دهند، به خبرنگار انصاف نیوز گفت: اما نمی‌دانم این گفت‌وگو ها برای انتخابات است یا هدف دیگری را درپیش دارد؟

او ادامه داد: بعضی از افرادی که این جلسه‌ها را می‌روند را می‌شناسم اما فکر می‌کنم صلاح نباشد که اسمی از آنها ببرم، خودشان اگر لازم باشد اعلام می‌کنند. اما نمی‌دانم آن گفت‌وگوها انتخاباتی است یا غیر انتخاباتی. به هر حال هر ائتلافی در عالم سیاست به نوعی ممکن است. باید صبرکنیم، من فکر می‌کنم پایان اسفند و فروردین کم‌کم گروه‌ها و جریان‌های سیاسی وارد بحث انتخابات خواهند شد. باید ببینیم چه ائتلاف‌هایی شکل خواهد گرفت؟

کاظم جلالی در پاسخ به این پرسش که پیش بینی خودش در این‌باره چیست، گفت: پیش بینی من در حال حاضر در این‌باره بیشتر شبیه به پیشگویی است و در هر حال یک مقدار باید صبوری کرد ببینیم به کجا خواهد انجامید. چون الان به هر حال کشور دچار مشکلاتی است و خیلی از آدم‌های اصلی جریانات سیاسی هم برای حل مشکلات کشور چه در داخل مجلس و چه در داخل دولت تلاش می‌کنند.

او افزود: هنوز ذائقه‌ها به این سمت نیست که درباره‌ی انتخابات صحبت شود؛ شاید همه احساس می‌کنند موضوعات اصلی و کلان کشور مسایل دیگری است که باید آن را پیگیری کنند، بنده یک مقدار فکر می‌کنم این دوره برخی از کارها با تاخیر شروع شود. درباره‌ی مجلس خیلی از چیزها قابل پیش بینی نیست.

او تاکید کرد: اما به هرحال فکر می‌کنم هنوز برای این حرف‌ها زود است و به اصطلاح هیچ تحرکی را به شکل جدی در این‌باره نمی‌بینیم.

محمود میرلوحی: زمزمه‌ها زمزمه‌ی رفتار مستقل جریان اصلاحات است

میرلوحی: اصلاحات باید مثل سال 76 عمل کندمحمود میرلوحی عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان با بیان اینکه در حال حاضر زمزمه‌ها زمزمه‌ی رفتار مستقل جریان اصلاحات است، به خبرنگار انصاف نیوز گفت: بنای جریان اصلاحات این است که در بن بست قرار نگیرد و راه حل‌های متناسب با زمان و شرایط را -مثل کاری که در انتخابات اخیر کرد- انجام دهد و رفتاری مدبرانه، دلسوزانه و مسولانه داشته باشد.

میرلوحی اضافه کرد: باید منتظر بمانیم شورای عالی تشکیل شود تا سیاست‌ها و راهبردهای خود را برای انتخابات اعلام کند. این مساله، مساله‌ی حالا نیست اما قرائن را که می‌بینم دلیلی برای اینکه در کاری که خواهیم کرد تعجیل شود، وجود ندارد؛ باید دید با تغییراتی که در جغرافیای سیاسی کشور پیش آمده است مصلحت اصلاح طلبان چیست؟

او تاکید کرد: ببینید اصلاح طلبان تحت تاثیر سه نیرو در حال ارزیابی هستند؛ نخست مطالبات مردم است. مثلا مردمی که در دو تا انتخابات قبلی به دعوت آقای خاتمی آمدند و رای دادند، برآورد من این است که بسیار گله‌مند هستند. و اصلاح طلبان باید مطالبات مردم را پررنگ‌تر ببینند. در واقع اساس اصلاحات و شورای عالی اصلاح طلبی همواره بر مطالبات مردم بوده. به همین دلیل هم مورد کم مهری قرار می‌گیرد که چرا خیلی  خودش را با مطالبات حاکمیت تطبیق نمی‌دهد و حرفش این است که بین حاکیت و مردم خودش را تنظیم کرده است.در واقع یک لولایی وجود دارد که بین مردم، حاکمیت و مطالبات مردم در درون جریان اصلاحات است.

او ادامه داد: استنباط ما این است که مطالبات مردم افزایش پیدا کرده و باید با توجه به مسایلی که سال گذشته در دی ماه و ناآرامی‌هایی که پیش آمد به مطالبات جدید توجه جدی کرد، جریان اصلاحات باید شعارها و راهبردهای خود را به مردم نزدیک‌تر کند. مساله‌ی دوم جریان اصولگرایی است که خود را پیروز می‌داند تا دوباره مثل سال 88 با جریان  اصلاحات هراسی افراد خود را جمع کند.  در حالی که مثلا جمنا تقریبا بعد از انتخابات ریاست جمهوری دیگر بروز و حضوری نداشته است.

میرلوحی گفت: اما به صورت متفرق جریان اصولگرایی فکر می‌کند مجددا نوبت اوست و او هم به اصلاحات فشار می‌آورد که زودتر تکلیفتان را روشن کنید و انتظار دارد جریان اصلاحات به سمت آنها قدم بردارد.  در این میان یک جریان سومی هم وجود دارد که از ناآرامی‌های پارسال عرض اندام کرد و از دید ما خیلی قابل توجه نیست، نیروی سومی است که می‌گوید هم اصلاح طلب و هم اصولگرا دیگر خیلی موقعیتی ندارند.

او افزود: این سه مولفه در تصمیم‌گیری‌های آینده‌ی جریان اصلاحات تاثیرگذار است اما باید همچنان منتظر شورای عالی و ورود به مباحث انتخابات، تصمیم‌ها و راهبردهای آن بمانیم.

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان درباره‌ی ائتلاف احتمالی برای انتخابات 98 گفت: احتمالا  ائتلاف بریا انتخابات 98 از انتخابات 94 سخت‌تر باشد. به هر حال در سال 94 فراکسیون امید و شرایطی که در مجلس پیش آمد همه‌ی این نکات باید ارزیابی شود، زیرا جریان اصلاحات می‌گوید آن ائتلاف به نفع ما نبوده است و هزینه داده‎ایم و نتایجی که حاصل شده است متناسب با هزینه‌ها نیست.

او اضافه کرد: جوانان طرفدار اصلاحات هم گله‌مند هستند و همان موقع به  ائتلاف هم نقد و انتقادی داشتند زیرا دو نفر از جریان اصولگرایی مثل آقای نعمتی و جلالی وارد لیست شدند. بعد از انتخابات ریاست جمهوری و عملکرد مجلس  این انتقادها تشدید شده است.

سبحانی‌فر: به احتمال زیاد این ائتلاف اتفاق خواهد افتاد

 یک عضو حزب اعتدال با بیان اینکه قطعا به احتمال زیاد این ائتلاف اتفاق خواهد افتاد، گفت: اصلا  بعید نیست زیرا باید هم افزایی داشته باشند؛ البته چون زمان زیادی مانده در اینباره صحبتی نشده است.

رمضانعلی سبحانی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز گفت: البته در هر گروه و جناحی افرادی هستند که نظرات متفاوتی دارند اما در هر گروه و تشکلی آنچه که اهمیت دارد، تصمیم نهایی آن گروه است.

او در پایان گفت:  ائتلاف دوباره دور از ذهن نیست هرچه بیشتر هم افزایی باشد احتمال موفقیت و پیروزی هم در مقابل گروه‌های دیگر بیشتر است. مثلا طبیعی است که ائتلاف گذشته مثبت بوده که الان  هم ریاست حمهوری را داریم و  هم مجلس در اکثریت است.

 

تاکید بهزاد نبوی برای ۱۴۰۰: میانه‌روهای اصلاح طلب و اصولگرا کنار یکدیگر

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. وضعیت کنونی محصول معامله هاست. استعفای ظریف ناشی مشغول بودن سیستم به معامله است. اگر تعامل قرار است این باشد که هست آنگاه شعار “دیگه تمومه ماجرا” واقعیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا