خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش نمایندگان مجلس به استعفای ظریف چه بود؟

استعفای محمد جواد ظریف بلافاصله در صدر اخبار داخلی قرار گرفت و حتی بسیاری از رسانه های بین المللی نسبت به آن و اکنش نشان دادند.

به گزارش اعتدال، به تبع آن بسیاری از نمایندگان به خبر استعفای ظریف واکنش نشان دادند.

برخی از این واکنش ها در ادامه می آید:

نعمتی، سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت که امروز هیات رییسه جلسه‌ای خواهد داشت و در آن در خصوص برگزاری جلسه‌ای جهت بررسی استعفای ظریف هم صحبت می‌شود. وی افزود: این‌که این صحبت به برگزاری جلسه غیرعلنی منجر می‌شود یا خیر هنوز مشخص نیست باید ببینیم که چه می‌شود.

کواکبیان: درخواست اکثریت نمایندگان برای عدم پذیرش استعفای ظریف

مصطفی کواکبیان در واکنش به استعفای ظریف در توییتی نوشت: «بی‌شک از استعفای دکتر ظریف در وضعیت کنونی نه‌تنها مردم و دولت و نظام نفعی نخواهند برد بلکه دشمنان سرافرازی ملت ایران خرسند خواهد شد. البته اکثریت اعضای کمیسیون سیاست خارجی مجلس بلکه اکثریت قاطع نمایندگان از رئیس‌جمهور می‌خواهند هرگز چنین استعفایی را نپذیرد.»

رحیمی: بررسی پشت پرده‌ ⁧ استعفای ظریف در مجلس

علیرضا رحیمی در توییتی نوشت: «ظریف، دومی ندارد. جانشین او یا با کرنش مدیریتی خسارت‌ساز خواهد شد یا به نام ⁧ انقلابیگری ⁩ دستاوردهای زیادی را بر باد خواهد داد. اگر استعفای ⁧ ظریف ⁩ جدی و قطعی باشد ثابت می‌کند خنجر مخالفان داخلی اثرگذار بوده است. فردا قبل از جلسه علنی ⁧ مجلس ⁩ پشت پرده‌های ⁧ استعفا ⁩ را بحث خواهیم کرد.»

روایت فلاحت‌پیشه از لغو سفرش با ظریف

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با اشاره به لغو سفرش با ظریف به ژنو آن هم تنها با یک پیامک گفت: قرار بود صبح دوشنبه (۶ اسفندماه) بنده به همراه آقای ظریف سفری به ژنو برای شرکت در نشست خلع سلاح و حقوق بشر داشته باشیم. اما آقای پناهی‌آذر معاون آقای ظریف، پیامکی با این محتوا به من فرستاد که سفر کنسل شده است. این آخرین خبر بنده از آقای ظریف بود تا اینکه موضوع استعفای ایشان در فضای مجازی مطرح شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ظریف در گذشته چندین بار استعفا داده بود، گفت: اینکه این بار آقای ظریف استعفایش را عمومی کرده است نشان‌دهنده آن است که می‌خواهد رئیس‌جمهور با استعفایش موافقت کند.

در شرایط کنونی ظریف بهترین گزینه برای اداره سیاست خارجی کشور است و دلیلی برای استعفای ایشان وجود ندارد. منتها شاید دلایل شخصی داشته باشد و ما امیدواریم که دوباره در خدمت ایشان در عرصه سیاست خارجی باشیم.

وی در پایان با تاکید بر اینکه ناهماهنگی بین مجلس و وزارت خارجه و مشخصاً کمیسیون امنیت ملی و آقای ظریف وجود نداشته است، گفت: همه برنامه‌های ما کامل و سر وقت در سیاست خارجه دنبال شد و حتی چند ماه اخیر گسترش پیدا کرد. امیدواریم در نهایت موضوع استعفای آقای ظریف حل و فصل شود و ایشان را به عنوان وزیر خارجه داشته باشیم.

واکنش سخنگوی فراکسیون امید به استعفای ظریف

فاطمه سعیدی در توییتی نوشت: «عده‌ای در داخل هم‌نوا با رژیم صهیونیستی مشغول ابراز خوشحالی از استعفای ظریف هستند. دکتر ⁧ ظریف⁩ فردی مومن، متدین و انقلابی است. امیدواریم ادامه کار برای وی هموار شود.»

اکثریت نمایندگان از «ظریف» حمایت می‌کنند

فرج‌الله رجبی، عضو فراکسیون امید در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه) و در جریان بررسی بودجه قبل از طرح پیشنهاد خود برای اصلاح بخشی از بودجه سال ۱۳۹۸، اظهار کرد: در حال حاضر موضوع استعفای آقای ظریف خبر اول رسانه‌های خارجی است، نباید این طور تلقی شود که مجلس شورای اسلامی نسبت به این موضوع بی‌تفاوت است و چیزی گفته نمی‌شود.

وی افزود: ما از آقای رییس جمهور توقع داریم که از آقای ظریف به عنوان چهره زحمتکش و قهرمان ملی حمایت کنند. رییس جمهور بداند که ما قدر زحمات این چهره زحمتکش را می‌دانیم که مقام معظم رهبری هم از ایشان تعریف کرده‌اند.

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اکثر نمایندگان پای حمایت از ظریف خواهند ماند و نسبت به این مساله بی‌تفاوت نیستند. ملت بدانند ما از آقای ظریف دفاع می‌کنیم و اکثریت نمایندگان نسبت به این موضوع واکنش نشان می‌دهند.

استعفای «ظریف» از سقوط مصدق، غمبارتر است

جلیل رحیمی جهان آبادی در پستی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

«استعفای دکتر ظریف، وزیر خارجه کم نظیر ایران، از سقوط مصدق، غمبارتر است. جهان و ایران سیاستمداری، باشرافت، میهن دوست، صلح طلب و مردمی را از دست داد. تنها گذاشتن دکتر ظریف را تاریخ ایران بر ما نخواهد بخشید.»

تقاضای تعدادی از نمایندگان برای بررسی استعفای «ظریف» در جلسه غیرعلنی

تعدادی از نمایندگان از فراکسیون‌های مختلف از رییس مجلس شورای اسلامی درخواست داشتند که جلسه برای بررسی استعفای ظریف غیرعلنی باشد که رییس مجلس این درخواست را نپذیرفت به این دلیل که هنوز دلایل استعفا مشخص نیست.

جلسه فوق‌العاده کمیسیون امینت ملی برای بررسی استعفای «ظریف» امروز برگزار می‌شود

علیرضا رحیمی، اظهار کرد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ظهر امروز در جلسه فوق‌العاده‌ای به بررسی موضوع استعفای ظریف از وزارت خارجه خواهد پرداخت.

مجلس دلایل استعفای وزرا را بررسی کند

هادی قوامی در جلسه علنی مجلس و در جریان بررسی بودجه با استناد به ماده ۲۴ آئین نامه داخلی گفت: شأن و جایگاه مجلس ایجاب می‌کند که استعفای وزرا را بررسی کند چون وزرا از مجلس رأی عتماد گرفته‌اند اما به راحتی استعفا می‌دهند و می‌روند و آسیب آن متوجه جایگاه مجلس خواهد بود. باید مجلس جلسه‌ای برای بررسی استعفای وزرا بگذارد تا ضمن بررسی آن با این موارد برخورد شود که جایگاه مجلس تضعیف نشود.

مخالفان از استعفای «ظریف» ذوق مرگ نشوند

علیرضا رحیمی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس و در جریان بررسی بندهایی از بودجه در بخش هزینه‌ای در اخطاری با استناد به اصول سوم و صدوسی‌وپنج قانون اساسی به استعفای ظریف واکنش نشان داد و گفت: مخالفان از استعفای «ظریف» ذوق مرگ نشوند، هنوز استعفا پذیرفته نشده است. آقای روحانی شهامت داشته باشند و ظرف ۲۴ ساعت این استعفا را با کمال قاطعیت رد کند.

وی خطاب به لاریجانی اظهار کرد: قبل از آغاز جلسه علنی ما از شما درخواست رسیدگی به موضوع استعفای آقای ظریف را کردیم که این اتفاق رخ نداد، چون دلایلی مطرح شد و شما گفتید که چون دلایل استعفا مشخص نیست این جلسه برگزار نمی‌شود اول باید دلایل معلوم شود تا بخواهیم آن را بررسی کنیم.

اکنون مخالفان طوری صحبت می‌کنند که انگار ظریف از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد نگرفته و در هنگام بررسی سوالات نمایندگان به او رای مثبت نداده‌اند. به همان نسبت که نام آقای خاتمی در تاریخ سیاسی ماندگار شد، اسم آقای ظریف در تاریخ سیاسی کشور ماندگار خواهد شد. پس مخالفان ذوق مرگ نشوند.

دشمنان کشور و دلواپسان دیروز با استعفای «ظریف» جشن پیروزی می‌گیرند

بهرام پارسایی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:

« ظریف⁩ بار مسئولیتی را به دوش می‌کشد که تمام اختیاراتش را ندارد.

‏با استعفایش دشمنان این کشور و دلواپسان دیروز، جشن پیروزی می‌گیرند و ملتی که با افتخار از دیپلماسی عزت‌مندانه و میهن‌دوستانه ظریف حمایت کردند، دلواپسند. اما دلواپسی از  جنس وطن‌دوستی.»

رئیس‌جمهور ضمن حمایت از «ظریف» در مورد ماوقع به مردم گزارش دهد

محمدرضا بادامچی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مورد استعفای وزیر امور خارجه در صفحه‌ شخصی خود در توئیتر نوشت:

«تلاش‌های رئیس دستگاه دیپلماسی در دفاع از ایران و نظام، تحسین مردم، مسئولان و حتی دشمنان را برانگیخت. از رئیس جمهور محترم می‌خواهیم ضمن عدم پذیرش استعفای وزیر امور خارجه، از دکتر محمدجواد ظریف به‌صورت جدی حمایت کنند و درباره ماوقع به مردم گزارش دهند.»

«ظریف» از برخی از ناهماهنگی‌ها ناراحت و نگران بود

علی نجفی خوشرودی گفت: بعد از ظهر روز گذشته بنده پیش آقای ظریف بودم و گفت و گوی مفصلی داشتم. متأسفانه برخی از ناهماهنگی‌ها تأثیر منفی در پیگیری موضوعات می‌گذارند. همچنان که خودشان هم دیشب یک واکنش کوتاهی داشتند و از این ناهماهنگی‌ها ابراز ناراحتی و نگرانی کردند. با توجه به حمایت‌های شخص مقام معظم رهبری از فعالیت‌های آقای ظریف شخصاً امیدوار و علاقه‌مندم که استعفای ظریف مورد پذیرش قرار نگیرد و ایشان همچنان بتواند در مسئولیت خود ادامه فعالیت دهد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: با توجه به بازتاب گسترده‌ خبر استعفای ظریف مقداری شرایط سخت شده است ولی به هر حال به خاطر مسائل و مشکلات داخلی و شرایط بین‌المللی و بحث فشارهای آمریکا و تحریم‌ها تاکید می‌کنم که بیش از هر زمان دیگری ما نیاز به همبستگی، وحدت و همگرایی در داخل داریم و باید از این موضوع حمایت کنیم.

نجفی در عین حال گفت: با فرض پذیرش استعفای ظریف، این به معنای پایان تعامل و سیاست خارجی جمهوری اسلامی نیست و نباید هم باشد. جمهوری اسلامی همیشه برای همکاری با کشورهای مختلف در چارچوب اقدام متقابل و تأمین منافع و امنیت ملی خود تاکید داشته که امیدواریم مسیر تعاملی ایران با کشورهای مختلف با قدرت و استحکام دنبال شود.

وی درباره‌ی اینکه آیا این موضوع صحت دارد که ظریف از برخی از ناهماهنگی‌ها به دلیل سفر بشار اسد گلایه داشته و این دلیل استعفا بوده است؟ گفت: ظاهراً آقای ظریف از طریق پیامک‌ با یکی از رسانه‌ها صحبت کرده و به این موضوع اشاره داشتند.

نجفی درباره‌ این که آیا استعفای ظریف برای فشار جهت تصویب لوایح پالرمو و cft است؟ گفت: چنین چیزی درست نیست نباید تفسیرهای عجیب و غریب کرد چون این لوایح مسیری است که در حال دنبال است. وزارت خارجه مجری سیاست خارجی است لذا در صورت تصویب و یا عدم تصویب لوایح باید مصوبه را اجرا کند.

وکیلی: امیدوارم پایان «ظریف» پایان یک وزیر باشد نه یک رویکرد!

محمدعلی وکیلی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر در واکنش به استعفای وزیر امور خارجه نوشت:

«امیدوارم پایان ظریف پایان یک وزیر باشد نه یک رویکرد!»

دلیل استعفای «ظریف»

احمد امیرآبادی فراهانی در مورد علت استعفای وزیر امور خارجه در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت:

« از قرائن و شواهد پیداست که استعفای ظریف ربطی به مسائلی مثل جبهه مقاومت و اینها ندارد. ظریف بارها در مجلس اعلام کرده است که با سردار سلیمانی کاملاً هماهنگیم. بنابراین استعفای ظریف را باید در داخل دولت جست‌وجو کرد.»

ارتباط استعفای «ظریف» با سقوط دولت تحلیلی خائنانه است

حشمت الله فلاحت پیشه در واکنش به استعفای ظریف گفت‌: آقای ظریف با استعفا قهرمان نمی‌شود. ملت، قدر زحمات ظریف را می داند. در طول برجام تمام قدرت‌های دیپلماتیک دنیا اعم از سازمان‌ها و دولت ها حضور داشتند و ایشان به خوبی نمایندگی کرد.

وی افزود: باید از هر اقدامی که باعث خوشحالی دشمنان شود پرهیز کنیم. آقای ظریف بیش از همه می داند که دشمنان ما ناجوانمردی به خرج دادند. خود ایشان اولین کسی بود که در جریان عهد شکنی دشمنان قرار گرفت. لذا انتظار این است که ایشان بماند و سیاست خارجی کشور را پیش ببرد. چون از لحاظ موضوعی و شکلی و با تجدید ساختار در وزارت امور خارجه آشنا است و خودش می‌تواند این سامان را به سرانجام برساند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در حال‌ حاضر در مجلس شورای اسلامی دو جریان اصولگرا و امید دغدغه‌ دارند مبنی بر این که نمی‌توان در مسائل سیاسی به ویژه‌ سیاست خارجی کار غیر شفاف انجام داد. مجلس شورای اسلامی دو بار به آقای ظریف رای اعتماد داده است. بیشترین سوالات نیز در مجلس شورای اسلامی از وزیر امور خارجه مطرح شد. ایشان شخصی پاسخگوست، لذا در این شرایط استعفا غافلگیر کننده بود.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که «ما از گلایه‌های آقای ظریف اطلاع داشتیم»، در این باره خاطرنشان کرد: مشخصا برخی اختلافات در دولت وجود داشت، منتها آقای ظریف این را می دانند که در حوزه سیاست خارجی با تنوع نظرات، مهم آن است که باید تحمل سیاستمداران زیاد باشد.

فلاحت پیشه در ادامه، خاطرنشان کرد: معتقدم در این موضوع باید به چند نکته توجه کرد، اول این که امیدواریم موضوع استعفا به گونه‌ای حل شود که گام به پیش باشد و امیدواریم که ایشان بمانند. البته اگر هم به هر دلیلی استعفایش پذیرفته شد باید گام به پیش دولت در سیاست خارجی طراحی شود.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ربط دادن استعفای ظریف به افول و سقوط دولت اقدام خائنانه است. برخی مواضعی را گرفته و اعلام کرده‌اند که استعفای ظریف به معنای سقوط دولت است که این تحلیلی خائنانه‌تر و حتی خائنانه تر از تحلیل دشمنان ما همچون آمریکاست. واکنش آمریکا برای ما خیلی جالب بود که خیلی بهتر از برخی از افراد داخلی بود که ادعای دفاع از نظام دارند، اما نوع تحلیل شان و ربط دادن به سقوط دولت خائنانه است باید نسبت به این موضوع برخورد شود.

وی با بیان این که «این چیزها در جمهوری اسلامی ایران طبیعی است»، در این باره بیان‌ کرد: موارد متعدد استعفا در سطوح مختلف وجود داشته است حتی در همین کشور یک سوم از مسئولان ارشد در رده‌های سیاسی بالا شهید شدند، اما کشور راهش را به پیش ادامه‌ داد. در حال‌ حاضر هم استعفایی شکل گرفته است که معتقدم موضوع به نحو احسن مدیریت می‌شود.

فلاحت پیشه ابراز امیدواری کرد که مدیریت آینده وزارت امور خارجه با ظریف و نه بدون ظریف باشد،  ولی هر گونه که شود این نباید باعث نوسانات در کشور گردد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، خاطرنشان کرد: ملت و مجلس شورای اسلامی قدردان زحمات آقای ظریف است، طبیعتا نقدهایی به رفتار ایشان همچون سایر سیاستمداران وجود دارد، اما ما قدردان زحمات ایشان هستیم.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره احتمال برگزاری جلسه غیر علنی در مجلس شورای اسلامی برای بررسی استعفای ظریف، گفت‌: با آقای لاریجانی صحبت کردم. قرار شد ابتدا ما از کم و کیف موضوع اطلاع پیدا کنیم و بعد در باره جلسه تصمیم گیری شود.

وی خاطر نشان کرد: بنده با آقای ظریف تماس گرفتم که موفق نشدم، ایشان جوابگوی تلفن نیست. تماسی با شورای معاونان امور خارجه داشتم که امور سیاست خارجی و شرایط کشور ادامه‌ دارد اما ما هنوز نتوانستیم با ایشان ملاقاتی داشته باشیم.

فلاحت پیشه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا گلایه‌های ظریف مربوط به ناهماهنگی‌ها ارتباطی با سفر بشار اسد به ایران دارد، در این باره خاطرنشان کرد: اگر ناهماهنگی وجود داشته است در درون دولت بوده است. طبق پروتکل باید آقای ظریف در دیدار بشار اسد با رییس جمهور حضور پیدا می‌کرد که به هر دلیل موضوع بین آقای ظریف و دولت است. موضوع فراتر از این حرف‌ها است و نباید موضوع ناهماهنگی را به سیاست ایران در سوریه ربط داد.

وی تاکید کرد: سیاست ایران در سوریه، مسئولیت و هماهنگی‌ها مشخص است. خود آقای ظریف هم بارها اعلام کرده است که با قاسم سلیمانی و دیگران ارتباط تنگاتنگی دارد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آقای ظریف از سفر بشار اسد به ایران اطلاعی نداشته است و از این موضوع گلایه دارد، خاطر نشان کرد: این را باید از خود ایشان سوال کنید، اما معتقدم که موضوع در این حد نیست.

به برخی موازی‌کاری‌ها در عرصه‌ دیپلماسی خاتمه داده شود

محمدرضا تابش، با اشاره به استعفای وزیر امور خارجه گفت: ما سختی کار دولت و دکتر ظریف را درک می‌کنیم. تحریم‌های ظالمانه آمریکا و متاسفانه ناهماهنگی‌های داخلی و بعضا سوء مدیریت‌ها شرایط را سخت‌تر و فشار بر مردم را شدیدتر کرده است. یکی از عرصه‌هایی که با مدیریت ارزنده دکتر ظریف و تیم همراهش توانسته در جهان خوش بدرخشد و حس امید به بهبود اوضاع را در مردم زنده نگه دارد، عرصه‌ دیپلماسی است.

وی با بیان این که «بارقه‌های امید را نباید کور کرد»، گفت: باید در سایه‌ استقامت و ایثار و تحمل ناروایی‌ها و ناهنماهنگی‌ها همانگونه که ملت شریف ایران در مقاطع تاریخی نشان داده اند، موانع را برطرف کرد و رفاه و آسایش و امنیت برای ملت را به ارمغان آورد. امیدواریم با تاسی از مردم که بحران‌ها را در سایه‌ مقاومت و ایثار پشت سر گذاشتند این استعفا نیز مقبول واقع نشود و امید مردم را ناامید نکند.

نماینده مردم اردکان در مجلس ظریف را چهره‌ی محبوب نزد مردم و دیپلمات برجسته و مطرح در عرصه‌ جهانی دانست و اضافه کرد:‌ نظام و دولت نباید این شخصیت ارزنده را به سادگی از دست بدهند. خصوصا آن که وی مورد اعتماد رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

نایب رئیس فراکسیون امید یاد آور شد: انتظار داریم رئیس جمهور این استعفا را نپذیرد و البته ضروری است مجموعه حاکمیت راه را برای ایفای وظایف شایسته این شخصیت خدوم و مورد علاقه مردم هموار کند. آقای ظریف سکاندار سیاست خارجی کشور است و امیدواریم همکاری شایسته‌ی خود را با دولت -که از زمین و آسمان بروی تیر بلا می‌بارد- ادامه دهد.

تابش در پایان خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود به برخی موازی کاری‌ها در عرصه دیپلماسی خاتمه داده شود. زیرا وزیر خارجه باید در حوزه مسئولیت خود اختیار کامل داشته و البته در قبال عملکردها نیز پاسخگو باشد.

توییت «پروانه مافی» در مورد استعفای «ظریف»

پروانه مافی نماینده مردم تهران در مورد استعفای محمدجواد ظریف با انتشار تصویری از محمدجواد ظریف و رئیس جمهور؛ حسن روحانی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:

«انَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُون

در حقیقت مؤمنان با هم برادرند پس میان برادرانتان را سازش دهید و از خدا پروا بدارید امید که مورد رحمت قرار گیرید.»

جانشینی در حد «ظریف» وجود ندارد

علی مطهری در واکنش به استعفای ظریف و دلایل آن گفت: از دلایل استعفای آقای ظریف اطلاع ندارم، خود ایشان باید توضیح دهد. اما به طور کلی به نظرم دلیل اصلی استعفا، دخالت‌هایی باشد که از طرف برخی نهادهای غیر مسئول در سیاست خارجی دولت و کشور انجام می‌شود.

وی ادامه داد: طبق قانون اساسی وزارت خارجه متولی سیاست خارجی کشور است ولی استقلال کافی ندارد. بنابراین طبیعی است که ایشان احساس می‌کند موانعی پیش رویش است و نمی‌تواند کار خودش را انجام دهد. لذا احتمالاً استعفا به این دلیل است ولی باز هم باید خودشان توضیح دهد.

این عضو شورای مرکزی امید در پاسخ به این سوال که آیا رئیس جمهور با استعفای ظریف موافقت می‌کند؟ گفت: بعید است این اتفاق رخ دهد ایشان نباید با استعفا موافقت کند چون جایگزینی در حد آقای ظریف وجود ندارد.

مطهری در پاسخ به این سوال که آیا رییس جمهور نمی‌تواند مانع دخالت‌ها در حوزه وزارت خارجه شود؟، گفت: ایشان می‌تواند مانع شود، اما چون از ابتدای دولت دوازدهم در همه جا عقب‌نشینی کرد اینجا هم همین اتفاق افتاد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند کمک کند؟ اظهار کرد: مجلس می‌تواند کمک کند اما باید بیشتر شخص رییس جمهور از ابتدا اقتدار بیشتری می‌داشت و اجازه برخی دخالت‌ها در سیاست خارجی را نمی‌داد. با وجودی که الان مقداری دیر شده ولی به هرحال رییس جمهور مجری قانون اساسی است و باید از حقوق وزارت خارجه دفاع کند.

مطهری در پاسخ به این سوال که آیا گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر این‌که رییس جمهور در این باره تحت فشار است، صحت دارد؟، گفت: رییس جمهور نباید فشار را قبول کند.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا جزء امضاکنندگان نامه حمایت از ظریف بوده است، این موضوع را تایید کرد.

رییس‌جمهور استعفای «ظریف» را نپذیرفته است

علیرضا رحیمی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که اخباری مبتنی بر معرفی «امیرعبداللهیان» به عنوان جایگزین ظریف و پذیرش استعفا از سوی رییس جمهور منتشر شده است، گفت که چنین چیزی صحت ندارد و هنوز استعفا از سوی رییس جمهور پذیرفته نشده همچنین گزینه‌ای برای جایگزینی ظریف معرفی نشده است.

نماینده تهران اظهار کرد: جامعه انتظار استعفای ظریف را نداشت و به همین دلیل این موضوع در سطح بین‌المللی و داخلی بازخورد وسیعی پیدا کرد.

وی با اشاره به این که فشارهای زیادی به خصوص از سوی مخالفان دولت بر روی ظریف وجود داشت، در این باره خاطر نشان کرد: ما بخشی از این فشارها را از نزدیک شاهد بودیم. شاید در مواردی آقای ظریف احساس کرد که ممکن است استعفایش به آزادی عمل کشور در حوزه دیپلماسی و خارجی کمک کند، ولی به نظر ما آقای ظریف همچنان که برجام را به عنوان پروژه‌ ملی کلید زد و به  نتیجه‌ رساند باید در حوزه سیاست خارجی به عنوان برند ایران باقی بماند و پیگیر موضوعات باشد.

این عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تذکرش در مجلس شورای اسلامی گفت‌: همان طور که در تذکرم مطرح کردم ما از آقای رییس جمهور درخواست داریم که با استعفا موافقت نکند؛ کما این که تاکنون هم موافقتی اعلام نشده است.

رحیمی اضافه کرد: البته در فضای خلاء مدیریتی گمانه‌زنی‌ها، شایعات و اکاذیبی منتشر می شود که به هیچ وجه مورد تایید نیست. تاکنون هیچ فردی به عنوان جایگزین آقای ظریف معرفی نشده است و اساسا طرح موضوع جایگزین انحرافی می‌باشد و نباید دلسوزان انقلاب و کشور به این تحلیل‌های انحرافی تن دهند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به انتشار اخباری درباره  استعفای برخی از دیپلمات‌ها از جمله ظریف، خاطر نشان کرد: وزارت امور خارجه شخص محور نیست. دیپلمات‌های ما همه متعهد به نظام هستند. قطعا استعفای آقای ظریف حل شده است و او باز می‌گردد.

رحیمی درباره اظهار نظرهایی مبنی بر این که استعفای ظریف باعث سقوط دولت می‌شود در این باره بیان‌ کرد: مخالفان دولت تلاش می‌کنند انگیزه وزرا و خدمتگزاران را تضعیف کنند. وزرای موفق دولت یعنی زنگنه و ظریف تحت فشار قرار دارند که ما بخشی را در مجلس شورای اسلامی می بینیم. اینها جدا از فشارهای بین‌المللی است. اگر وزیری برای ما امتیاز آورده است و افتخارآفرینی می‌کند نباید به جای تقدیر او را تخریب کنیم.

به گفته وی، مهم آن است که دولت با استحکام کشورها را اداره کند، حمایت‌های رهبری راهبردی و رویکردی است. برخی دلشان را خوش کرده که یک شخصیت در دولت استعفا داده و از این موضوع می‌تواند به عنوان تضعیف دولت استفاده کند. حال این که همان کسانی که به روحانی رای داده‌اند از ظریف هم حمایت می‌کنند.

استعفا راه‌حل مناسبی برای مواجهه با مشکلات نیست

محمود صادقی در صفحه‌ شخصی خود در توئیتر درباره استعفای ظریف نوشت:

« استعفا راه حل مناسبی برای مواجهه با مشکلات و چالش‌ها نیست؛ با پرهیز از تداخل وظایف، زمینه را برای هم افزایی قوای کشور و تقویت مدیران اجرایی فراهم کنیم.»

نامه مخالفت ۱۵۰ نماینده با استعفای ظریف

مصطفی کواکبیان گفت: نامه‌ای به امضای ۱۵۰ تن از نمایندگان خطاب به رئیس جمهور در مخالفت با استعفای وزیر امور خارجه تهیه شده است. حتماً در صحن علنی خوانده شود.

بیانیه فراکسیون ولایی: ظریف باید بماند

متن بیانیه فراکسیون نمایندگان ولایی درباره استعفای ظریف به شرح زیر است:

دولت جناب آقای روحانی در چند سال گذشته دو اشتباه راهبردی را مرتکب شده است، اولین اشتباه این بود که با بی‌دقتی نسبت به خوی استکباری رژیم آمریکا و رفتارهای خدعه آمیز اروپا، اکثر انرژی خود را صرف مذاکره و ارتباط با اروپا و آمریکا نمود، در حالی که دستگاه دیپلماسی کشور با محوریت شخص آقای روحانی و پیگیری آقای ظریف برای رسیدن به توافق با اروپا و آمریکا اهتمام می‌ورزید، آمریکا و اروپا در طول این مدت همه خدعه های خود را به کار گرفتند.

آمریکا و اروپا در طول این مدت همه خدعه های خود را به کار گرفتند که اولاً ایران را وادار به متوقف کردن یا به عبارتی تعطیل کردن صنعت هسته‌ای خود کنند. ثانیاً آنها تلاش داشتند آنچه را در جنگ نیابتی در سوریه و عراق و با صرف صدها میلیارد دلار به دست نیاورده بودند از طریق مذاکره با دستگاه دیپلماسی به دست بیاورند. ثالثاً آنها با رفتارهای خدعه آمیز به صراحت در پی نابودی قدرت دفاعی و موشکی و توان بازدارندگی ایران بودند.

متأسفانه دولت آقای روحانی در اثر خوش بینی یا به هر دلیل دیگری شش سال وقت کشور را صرف مذاکرات بیهوده با آمریکا و اروپا کرد و در این مدت نه تنها دستاوردی از این مذاکرات برای ملت ایران حاصل نشد بلکه چون همه امور کشور را به مذاکرات و رابطه با اروپا و آمریکا موکول کرده بودند زمینه رکود بی سابقه تاریخی و اختلال در اقتصاد و معیشت کشور را فراهم ساخت.

هزاران کارخانه را به تعطیلی کشاند و ظرفیت‌های داخلی را معطل گذاشت. دومین اشتباه راهبردی دولت آقای روحانی این بود که مذاکره و رابطه با اروپا و آمریکا را در تعارض با حفظ رابطه با کشورهای فرامنطقه‌ای که در طول ۴۰ سال گذشته شرکای سنتی ایران بوده اند تلقی می‌کرد.

اگر دستگاه دیپلماسی کشور در شش سال گذشته یک دهم وقتی که صرف مذاکره و ارتباط مستقیم بی نتیجه با غرب کرد صرف حفظ ارتباطات نقد و موجود با کشورهایی مثل چین، هند، روسیه و کشورهای قفقاز و ۱۵ کشور همسایه ایران می‌کرد، امروز وضع کشور به اینجا نمی‌رسید.

متأسفانه دستگاه دیپلماسی کشور نه تنها حداقل وقت و انرژی را صرف حفظ روابط راهبردی ایران با همسایگان و چین، هند و روسیه نکرد بلکه به صورت سوال برانگیزی با بی محلی به آنها حتی مدت طولانی از اعزام سفیر به برخی این کشورها اجتناب می‌کرد؛ این دو اشتباه فاحش جناب آقای روحانی و ظریف موجب شد دولت آقای روحانی مشمول جمله مشهور «از این جا مانده و از آنجا رانده» شود.

اکنون برای آقای روحانی و به ویژه ظریف دو راه وجود دارد؛ یک راه عزت و مردانگی و خدمت به مردم است و آن عبرت آموزی از گذشته و اصلاح اشتباهات و تغییر رویکرد و شهامت اعلام آن به مردم است و راه دیگر این است که برای فرار از پاسخگویی با بهانه گیری‌های سیاست بازانه فقط خود را از این وضعیتی که ساخته اند فراری دهند و مردم و کشور را در تنگناهایی که به وجود آورده اند رها کنند.

فراکسیون ولایی با اطلاع از اختلافاتی که مدتی است بین آقای روحانی و آقای ظریف ایجاد شده است معتقد است در شرایطی که امروز به وجود آمده است، فرار کردن از میدان پاسخگویی چه به بهانه اختلاف با رئیس جمهور باشد و چه به بهانه فشار مخالفان باشد از منظر مردم عزت ایجاد نمی‌کند بلکه آن مسیری که موجب ماندگاری ظریف و عاقبت بخیری ایشان می‌شود عبرت گرفتن از گذشته و اصلاح اشتباهات و استفاده از تجربیات خود برای روزآمد کردن دستگاه دیپلماسی کشور است و در شرایط سختی فرار کردن از میدان پاسخگویی و تنها گذاشتن روحانی، مردانگی سیاسی تلقی نمی‌شود؛ ظریف باید بماند.»

تاج‌الدین: آقای ظریف! به خاطر مردم در تصمیمتان تجدیدنظرکنید

ناهید تاج‌الدین نماینده مردم اصفهان در مجلس در مورد استعفای محمد جواد ظریف در صفحه توییتر خود نوشت:

«نخبه کشی؛ رسم تأسف‌باری در تاریخ سیاسی ماست که باید به خاطر منافع ملی آن را متوقف کنیم. آقای ظریف! دیپلماسی شما، دیپلماسی عمومی بود و نگرانی مردم از استعفای‌تان به وضوح گویای همین امر است. بخاطر مردم و دیپلماسی عمومی در تصمیم‌تان تجدید نظر کنید.»

“باشی یا نباشی” در تاریخ و قلب ملت ایران با افتخار می‌مانی

غلامرضا تاجگردون در واکنش به استعفای محمدجواد ظریف در صفحه‌ اینستاگرام خود نوشت:

«لبخندت هم عزت داشت. حیف که حافظه تاریخی ما ایرانیان ضعیف است. وقتی که با اقتدار تمام، دول غرب و شرق را رو به روی خود نشاند و کاری کرد که دولت آمریکا سندی را که دولت قبلش امضاء کرده بود خیانت به آمریکا می‌داند و ده‌ها موضوع دیگر. یادمان نرود آن روزها به وجودت افتخار کردیم و مطمئن باش بر خلاف نظر دلواپسان باز هم باشی یا نباشی در تاریخ و قلب ملت ایران با افتخار می‌مانی.»

رئیس جمهور زمینه تداوم فعالیت ظریف را فراهم کند

فاطمه سعیدی اظهار کرد: آقای ظریف فردی مؤمن به انقلاب و نظام و متخصص است که تلاش کرده منافع ملی ایران را حفظ کند. ما امروز در شرایطی هستیم که نیاز داریم به فردی مثل ایشان در جایگاه وزارت خارجه باقی بماند تا در دفاع از آرمان‌های انقلاب لکنت نداشته باشد و در برابر دشمنان سینه سپر کند.

نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: از آقای روحانی انتظار داریم موانعی که باعث استعفای آقای ظریف شده را برطرف کند و زمینه تداوم فعالیت ایشان در وزارت خارجه را فراهم کند.

مخالفت فراکسیون مستقلین با استعفای «ظریف»

مهرداد لاهوتی، اظهار کرد: موضوع استعفای آقای ظریف هنوز در فراکسیون مستقلین مطرح نشده ولی کلیت فراکسیون با استعفای ایشان مخالف است. ما آقای ظریف را فردی صاحب نظر و قوی می‌دانیم و معتقدیم تحولی که ایشان در دیپلماسی ما ایجاد کرده بی نظیر بوده است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس خاطرنشان کرد: ما برجام را یک حرکت مثبت و فرآیند پیوستن به FATF را یک ضرورت می‌دانیم. از آقای ظریف هم خواهش می‌کنیم در شرایط سختی هم که کشور دارد و نیاز دارد این تفکر و راه ادامه داشته باشد نه دولت بلکه کشور را تنها نگذارد.

لاهوتی خاطرنشان کرد: آقای ظریف کسی است که رهبری حتی زمانی که به روند برخورد اروپایی‌ها یا برخی کشورهای دیگر گله داشتند از ایشان به عنوان فردی منصف، کاردان و شجاع نام بردند. آقای ظریف بیت‌المال و در واقع سرمایه مملکت است و ما نباید به سادگی سرمایه‌های مملکت را از دست بدهیم.

وی اضافه کرد: امیدواریم آقای روحانی تدبیری کنند و اگر آقای ظریف خستگی‌ها یا نگرانی‌هایی دارند برطرف شود.

سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس در پایان گفت: پیام فراکسیون مستقلین به آقای ظریف این است که در این شرایط مملکت را تنها نگذارند.

قرائت نامه ۱۳۵ نماینده مجلس در مورد ضرورت مخالفت رئیس‌جمهور با استعفای ظریف

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه‌شنبه) نامه ۱۳۵ نفر از نمانیدگان در خصوص «ضرورت مخالفت رئیس‌جمهور با استعفای ظریف» را قرائت کرد.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

«جناب حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی!

با سلام و تهیت و تبرک ولادت حضرت زهرا (س)، ولادت حضرت امام (ره) و روز زن و گرامیداشت مقام مادر، خبر بهت‌آور و شگفت‌انگیز کناره‌گیری دکتر محمدجواد ظریف به عنوان متعهدترین، محبوب‌ترین و کارآمدترین وزیر دولت‌های یازدهم و دوازدهم و شخصیتی که اعتبار دیپلماسی نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌گردد، موجب تأسف و نگرانی دوستان و موجب خوشحالی و خرسندی دشمنان قسم خورده‌ی انقلاب به نظام جمهوری اسلامی ایران شده است.

ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از زحمات بی‌شائبه‌ی دکتر ظریف و با تأکید بر ادامه‌ی خدمات ایشان در جایگاه ریاست دیپلماسی کشور و ضرورت انسجام و هماهنگی بیشتر در عرصه دیپلماسی و روابط بین‌الملل از جناب عالی می‌خواهیم که با مخالفت جدی با استعفای وزیر امور خارجه نگرانی نمایندگان خانه ملت را از وضعیت پیش آمده خاتمه بخشید.

با آرزوی سلامت و بهروزی ملت رشید ایران و سلامت رهبر معظم انقلاب و خدمتگزاران دلسوز نظام جمهوری اسلامی ایران و تداوم خدمت آقای دکتر محمدجواد ظریف در سنگر سکانداری سیاست خارجی ایران.»

جریان اقتدارگرا دنبال وحدت نیست

بهروز نعمتی در توضیح ضرورت وجود وحدت در کشور در شرایط جنگ اقتصادی گفت: همه ما تنها از وحدت حرف می‌زنیم اما می‌بینیم یک عده کارهایی در کشور انجام می‌دهند که نتیجه آن اختلاف افکنی و وحدت شکنی در کشور می‌شود.

وی توضیح داد: کسانی به رئیس جمهور و رئیس مجلس کشور، معاون مجلس و برخی از وزرا آب دهان تف می‌اندازند اقداماتی که وحدت آفرین نیست و وحدت شکن است. هیچ کس هم به آنها نمی‌گویند منظور ودلایلشان از این کارها چیست.

این عضو فراکسیون مستقل ولایی در پایان گفت که هرگز جریان اقتدارگرا دنبال وحدت نیست آنها دنبال اقتدارگرایی خودشان هستند.

برای عبور از شرایط بحرانی به وحدت نیاز داریم

مرتضی صفاری نطنزی در توضیح ضرورت وجود وحدت در کشور در شرایط جنگ اقتصادی گفت: در شرایط فعلی دشمنان قسم خورده ایران به دنبال برهم زدن امنیت و ایجاد آشوب در کشور هستند؛ آنها با نادیده گرفتن منافع ما می‌خواهند فشار حداکثری وارد کنند لذا ما برای عبور از این شرایط به وحدت و همدلی نیاز داریم.اگر می‌خواهیم از شرایط بحرانی سالم بیرون برویم چاره‌ای جز این نداریم. باید مسائل حاشیه‌ای را کنار گذاشته و بحران‌های خواسته یا ناخواسته را جمع و جور کنیم. همچین به سمت حل مشکلات مردم حرکت نمائیم.

وی در پایان درباره اینکه تا چه اندازه حمایت از ظریف می‌تواند در کشور وحدت آفرین باشد گفت: اگر حمایت یک جانبه صورت گیرد منجر به تفرقه می‌شود لذا توصیه‌ام تنها وحدت و همدلی بین مردم و دستگاه‌های اجرایی است.

کریمی قدوسی برای استعفای ظریف شیرینی آورد

بهروز نعمتی، نماینده مجلس در حساب رسمی تویترش نوشته که جواد کریمی قدوسی، نماینده نزدیک به جبهه پایداری برای او شیرینی استعفای ظریف را آورده است.

دلیل استعفا هر چه باشد باید رفع شود

محمدرضا عارف  در واکنش به استعفای محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، گفت: آقای ظریف از وزرای خوب، پرتلاش و دلسوز دولت هستند که از استعفای ایشان بسیار متاسف هستیم، از این رو از آقای رئیس‌جمهور درخواست رسیدگی و بررسی این موضوع را داریم تا وی بتواند با قوت بیشتر به کار خود ادامه دهد. ناهماهنگی در درون دولت گاهی پیش می‌آید هرچند خبری از بروز ناهماهنگی‌‌ها ندارم، در هر حال آقای ظریف باید علت اصلی استعفایشان را توضیح دهند اما دلیل هر چه باشد باید رفع شود.

وی افزود: وزرا باید بتوانند کار خود را با اقتدار در حوزه تخصصی خود انجام دهند، دیپلماسی خارجه ما از طریق وزارت امور خارجه انجام می‌شود بنابراین آقای ظریف باید با اقتدار سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی را در منطقه و سطح بین‌الملل دنبال کند.

عارف در واکنش به اظهارات برخی از افراد مبنی بر اینکه استعفای ظریف آغاز سقوط دولت روحانی است، گفت: برخی از رقیبان آرزوی سقوط دولت را دارند اما توصیه ما به این افراد اینکه تا مادامی که دولتی مستقر است همه باید کمک کنند به ویژه در شرایط ویژه کنونی که تنها با همدلی و انسجام می‌توان از آن عبور کرد و تحریم‌های ظالمانه را پشت سر گذاشت.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: اگر برخی بخواهند موضع قبلی خود را دنبال کنند و چوب لای چرخ دولت بگذارند، دود آن به چشم همه گروه‌ها و جناح‌های سیاسی می‌رود بنابراین به شدت از بیان چنین اظهاراتی باید پرهیز کرد.

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: فراکسیون امید به احتمال امروز جلسه‌ای را خواهد داشت تا به موضوع استعفای آقای ظریف بپردازیم، به دنبال این جلسه هم اقداماتی را از طریق دولت انجام خواهیم داد.

از رفتن ظریف خوشحال نمی‌شوم، استعفا پذیرفته شده است

جواد کریمی قدوسی با اشاره به استعفای ظریف گفت:  از رفتن ظریف نه خوشحال می‌شوم  و نه ناراحت؛ هرچند این خبر برای ما غیرمنتظره نبود و احتمال آن را می‌دادیم زیرا می‌دانستیم سرانجام این نوع مذاکره و این نوع توافق به اینجا می‌رسد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه “در سراسر دنیا هر وزیری که عَلـَـم بزرگی را برمی‌دارد، اگر توان به سرانجام رساندن آن را نداشته باشد، استعفا می‌دهد”؛ افزود: پشت هیچ وزیر خارجه‌ای در این 40 سال به اندازه آقای ظریف پُر نبود و به صد دلیل می‌توان این امر را اثبات کرد؛ تمام صنعت هسته‌ای کشور را در اختیار او قرار دادیم تا دستش برای حل مشکل تحریم‌های کشور پُر باشد.

وی همچنین گفت: ظریف 13 بار پیش از این نیز استعفا داده بود و حدود 2 ماه پیش نیز 9 روز خانه‌نشین شد و سر کار نرفت؛ انتظار داشت روحانی و واعظی به او زنگ بزنند ولی آنها زنگ نزدند چون وی در دولت دوازدهم چالش زیادی هم با دولت روحانی داشت.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: به خصوص از آنجا که بحث اجرای برجام و تعهدات در هم پیچید، آقای روحانی در جلسات ایشان را مقصر می‌دانست و ظریف هم آقای روحانی را.

وی با بیان اینکه “ظریف دیگر ظریف دولت یازدهم نبود که اطاعت کند”، افزود: ظریف در مقابل روحانی ایستاد.

کریمی قدوسی همچنین گفت: آنها که دیدار بشار اسد را در این میان مطرح می‌کنند، این موضوع مربوط به دیروز است ولی موضوع رفتن ظریف از قبل قطعی شده بود و با این خبرها می‌خواهند حاشیه‌سازی کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی خبر داد: استعفای ظریف قبول شده و قطعی است؛ رفتن زنگنه هم حتمی است یک دو وزارتخانه دیگر هم وجود دارد که در شرف استعفا و جابجایی هستند.

لزوم ورود مقامات عالی به استعفای وزیر خارجه

غلامرضا تاجگردون در واکنش به استعفای محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، گفت: مدتی است که موضوعات مختلفی در عرصه دیپلماسی پیش آمده که حتما آقای ظریف نگران آنها بوده است، این موضوعات اعم از فشارهای داخلی، رفتارهای نامناسب با ایشان و تندروی‌های برخی از افراد است که وزیر امور خارجه را در عرصه بین‌الملل آزار داده است.

نماینده مردم گچساران و باشت تصریح کرد: در مجموع دولت در شرایط کنونی باید خود را جمع و جور کند زیرا با توجه به شرایط سنگین اقتصادی که بیشترین فشارها از حوزه بین‌الملل است، دولت باید به درستی شرایط را مدیریت کند.

وی افزود: البته به آقای ظریف برای اینکه از این وضعیت نارحت باشند، حق می‌دهم زیرا دولت از سربازی که در خط مقدم با دشمن می‌‌جنگد باید حمایت بیشتری کند، آقای ظریف از این موضوع نگران است، وی زمانی که در خط مقدم قرار می‌گیرد نسبت به حمیات افراد پشت سر خود اطمینان خاطری ندارد، در طول برجام و بعد از آن هم حمایت خاصی از عرصه دیپلماسی ما صورت نگرفت.

تاجگردون یادآور شد: دولت باید این استعفا را مدیریت کند، مقامات عالی کشور حتی مقام معظم رهبری اگر تشخیص دهند باید ورود کنند زیرا این اتفاق آثار اقتصادی بدی به هرماه خواهد داشت. آقای روحانی هم در این موضوعات باید نزدیکی بیشتر با وزرای خود داشته باشد تا چنین اتفاقاتی رخ ندهد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: استعفای آقای ظریف بیانگر عدم مشورت لحظه‌ای بین رئیس‌جمهور و وزرا است که اگر ادامه یابد موجب عدم انسجام بیشتر می‌شود بنابراین امیدواریم این موضوع ختم به خیر شود هرچند آقای ظریف حق داشته این کار را با توجه به شرایط انجام دهد.

نقوی‌حسینی: «ظریف» نباید از زیر بار مسئولیت فرار کند

سید حسین نقوی حسینی درباره استعفای ظریف با بیان اینکه «فراکسیون نمایندگان ولایی صراحتاً اعلام کرده که الان موقعیت خوبی برای استعفای آقای ظریف نیست» ابراز عقیده کرد: دولت آقای روحانی با مجری‌گری آقای ظریف در سیاست خارجی وقت و انرژی خود را صرف مذاکره با آمریکا و اروپا کرد، شش سال رفت و آمد و نشست و توافق و گفت‌وگو کرد و نهایتاً ما به جای قبلی یعنی اواخر دولت آقای احمدی نژاد برگشته‌ایم.

وی ادامه داد: در حال حاضر تحریم‌ها سر جای خود باقی است، محدودیت‌ها اعمال می‌شود، نظام مالی و پولی کشور متوقف است و تعامل خارجی و مراودات اقتصادی وجود ندارد و نفت هم خریداری نمی‌شود. اگر این مسیر درست بوده آقای ظریف نباید استعفا دهد بلکه باید قهرمانانه به کارش ادامه دهد و اگر مسیر غلط بوده، نمی‌شود استعفا دهد که از زیر بار مسئولیت فرار کند. این همان کاری است که آقای قاضی زاده هاشمی کرد. او طرح تحول سلامت را خیلی پر طمطراق آغاز کرد آن را به مردم گران فروخت و وقتی به بن بست رسید استعفا داد و مشکلات را روی دوش بعدی‌ها گذاشت. آقای ظریف هم می‌خواهد همین کار را کند. اینکه هر وقت مصائب و مشکلات متوجه ما می‌شود از میدان فرار کنیم و فقط خود را نجات دهیم درست نیست. فراکسیون نمایندگان ولایی معتقد است که آقای ظریف نباید استعفا دهد و آقای روحانی هم نباید استعفای ایشان را بپذیرد. ایشان باید به کار خود ادامه دهد. اگر روندش درست بوده کار را ادامه دهد و اگر غلط بوده به اشتباه بودن این روند اعتراف و آن را اصلاح کند.

نقوی حسینی درباره برخی اظهارات مبنی بر اینکه دلیل استعفای وزیر امور خارجه عدم هماهنگی و برخی موازی کاری‌ها بوده، تصریح کرد: مشکلات داخل دولت به ما ربطی ندارد سفر آقای بشار اسد به تهران با اطلاع دولت بوده، زیرا آقای بشار اسد با رئیس جمهور ملاقات داشته است. حالا اگر وزیرش در جریان نیست خودشان باید مشکلات‌شان را حل کنند و این موضوع نباید باعث تنش در سیاست خارجی نظام شود.

«ظریف» حقانیت ایران را به کل دنیا ثابت کرد

سید فرید موسوی در واکنش به استعفای ظریف گفت: از سال ۹۲ و آغاز به‌کار دولت تدبیر و امید، محمد جواد ظریف به عنوان یکی از وزنه‌های سنگین دولت مشغول به فعالیت بوده است و پس از کسب موفقیت در عرصه بین الملل نمودارهای محبوبیت دولت اول روحانی را به تنهایی با عملکرد موفق خود بالا برد و در پیروزی دولت دوم روحانی در انتخابات ۹۶ نیز نقش بسزایی داشت.

وی افزود: آغاز به‌کار دولت دوم روحانی با روی کار آمدن ترامپ در آمریکا و تلاش‌های او برای تحریک دنیا علیه کشورمان همزمان بود اما با حضور ظریف به عنوان یک دیپلمات کارکشته در رأس وزارت خارجه، تیم دیپلماسی ایران بسیاری از نقشه‌های آمریکا را بر آب کرد و حقانیت ایران را به کل دنیا ثابت کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: امروز که کشور در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد چشم امید بسیاری از مردم به هنر دیپلماتی چون ظریف است که شاید همچون دولت اول روحانی بتواند با حفظ اصول ملی و با بکارگیری هنر دیپلماسی بین المللی از روزنه‌های ایجاد شده در فضای بین الملل به نفع کشور بهره ببرد که این امر در شرایط بسیار پیچیده و پر چالش فعلی اهمیتی دوچندان می‌یابد.

موسوی همچنین گفت: حضور دکتر ظریف در هیأت وزیران امیدوارکننده بود و نبودشان امیدها به تدبیر را کم‌سوتر خواهد کرد. رئیس جمهور هنگام اتخاذ تصمیم در این خصوص، باید به نقش ایشان در ساخت سرمایه اجتماعی توجه داشته و در جهت تقویت امیدها تصمیم‌گیری کند، به ویژه در شرایطی که بسیاری برای پمپاژ ناامیدی به جامعه و بدنه حامی دولت در تلاش هستند. یقیناً نبود ظریف در دولت، جامعه را در یاس و نا امیدی بیشتری فرو می‌برد و نباید شرایط طوری پیش رود که با فراگیر شدن سرخوردگی‌ها، توجیه و توضیح چرایی حمایت اصلاح طلبان از دولت مشکل‌تر شود.

وی اضافه کرد: با توجه به عملکرد موفق ظریف در شش سال گذشته و اعتماد مردم به او و همچنین ابراز رضایت مقام معظم رهبری از عملکرد دستگاه دیپلماسی امیدوارم رئیس جمهور با حل موضوع و مخالفت با استعفای وزیر امور خارجه، دولت را به صورت منسجم‌تر و هماهنگ‌تر برای برون رفت از وضعیت فعلی هدایت کند چرا که از ایشان انتظار می‌رود در این شرایط حساس و پیچیده، ظرفیت‌ها و سرمایه‌های کابینه خود با هدف تأمین منافع ملی حفظ کرده و فرصت سوء‌استفاده و بهره‌مندی بدخواهان کشور را سلب کند.

رئیس فراکسیون جوانان مجلس در پایان گفت: عرصه مناسبات جهانی یا میدان خصومت است یا میدان رقابت. نقش وزیر امور خارجه آن هم فردی چون ظریف با همه مختصات منحصر به فردش در درایت و عقلانیت در این عرصه و کارزار، علی الخصوص شرایط فعلی بسیار ویژه است و طبیعتاً تضعیف این جایگاه و کم فروغ کردن نقش وی، بازی کردن در زمین بدخواهان خواهد بود.

توضیحات مسئولان وزارت خارجه درباره استعفای «ظریف» در فراکسیون امید

فاطمه سعیدی، با اشاره به برگزاری نشست ظهر امروز فراکسیون امید با برخی مسئولان وزارت امور خارجه، از اخرین فعالیت‌های این فراکسیون در رابطه با استعفای وزیر امور خارجه خبر داد و گفت: شورای مرکزی فراکسیون امید امروز میزبان آقایان مرتضی سرمدی، قائم‌مقام و حسین پناهی‌آذر معاون پارلمانی وزارت امور خارجه بود که در این جلسه ابعاد مختلف خبر استعفای آقای ظریف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی درباره جزئیات این جلسه گفت: مسئولان وزارت امور خارجه درباره جزئیات استعفای آقای ظریف توضیحاتی ارائه کردند و ما نیز نقطه نظرات آنان را شنیدیم.

سخنگوی فراکسیون امید همچنین با اشاره به کلیات مباحث مطرح شده در این جلسه خاطرنشان کرد: خروجی این جلسه حمایت فراکسیون امید از وزیر امور خارجه و درخواست برای بازگشت ایشان به رأس وزارت خارجه است. ما به طور جدی این پیغام را به رئیس جمهور نیز منتقل کردیم که خواستار ادامه فعالیت دکتر ظریف هستیم.

سعیدی در تشریح جمع‌بندی فراکسیون امید نیز اعلام کرد: این فراکسیون ضمن تقدیر از زحمات شبانه روزی وزیر امور خارجه و همکاران ایشان اعلام می‌دارد سیاست‌گذاری دستگاه دیپلماسی کشور باید یکپارچه و با محور وزارت امور خارجه باشد.

ظریف هر 18 باری که به مجلس رفت نمایندگان را قانع کرد

علیرضا رحیمی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «آقای ولایتی طی 16 سال وزارت امور خارجه دو نوبت برای پاسخ به سوال رسمی به مجلس رفت و آقای ظریف طی ۵ سال وزارتش ۱۸ بار برای پاسخ به سوال رسمی نمایندگان در صحن مجلس حضور یافته است. در تمام ۱۸ سوال طرح شده از دکتر ظریف نمایندگان از پاسخ‌های وزیر قانع شده‌اند.»

قائم مقام وزیر خارجه: استعفای ظریف بدون هماهنگی روحانی بود

نشست شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با حضور مرتضی سرمدی قائم مقام وزارت امور خارجه، پیرامون استعفای ظریف برگزار شد.

محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید در بخشی از این نشست گفت: آقای ظریف یک چهره با تدبیر و با درایت و متعهد به آرمانهای انقلاب اسلامی است و به جرات می‌توانم بگویم حضور ایشان در راس دستگاه دیپلماسی کشورمان باعث ارتقا سیاست خارجی کشور در عرصه بین الملل شده است.

وی با اظهار گلایه از تلاش عده‌ای برای تضعیف اقتدار وزیر امور خارجه، تصریح کرد: کسانی که به دنبال کاهش اقتدار آقای ظریف هستند خواسته یا ناخواسته جایگاه کشورمان را در عرصه بین الملل تضعیف می‌کنند.

عارف خاطرنشان کرد: از رئیس جمهور هم می‌خواهیم به مانند گذشته قرص و محکم از دکتر ظریف حمایت کنند و مانع این شوند که سرمایه ارزنده‌ای به مانند آقای ظریف از دولت خارج شود.

در این نشست سرمدی قائم مقام وزیر امور خارجهتوضیحاتی درخصوص استعفای وزیر امور خارجه مطرح و با رد برخی شائبه ها درخصوص این استعفا تاکید کرد که استعفای ظریف با هماهنگی رئیس جمهور نبوده است.

نامه الیاس حضرتی به ظریف: آقای ظریف! استعفای ناگهانی شما باعث خوشحالی محافل صهیونیستی و آمریکایی شد

نماینده مردم تهران در مجلس: بنده در همین‌جا از ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران می‌خواهم که با استعفای غیررسمی شما موافقت نکند و شما هم با درک وضعیت کنونی، بر استعفای خود اصرار نورزید و ناهماهنگی ایجاد شده در قضیه سفر اسد را یک اتفاق خاص تلقی کنید نه رویه و بنابراین تصمیمی بگیرید که دوباره خشم جنگ‌طلبان اسرائیلی و آمریکایی و داخلی را به همراه داشته باشد

پروانه سلحشوری، نماینده تهران در مجلس: دو گروه از رفتن ظریف خوشحال شدند.لابی آمریکا_اسراییل، و تندروهای داخلی که منافعشان در گرو ایرانی بحرانی ست.هیچکدام‌ ایرانی آزاد و باصلابت با مردمانی در رفاه و آرامش نمی‌خواهند. وحدت و اتفاق نظر این دو گروه تصادفی نیست.  لازم است تا این گروه‌های تندروی داخلی شناسایی و محاکمه شوند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا