خرید تور تابستان ایران بوم گردی

علت واکنش‌ها به استعفای ظریف چه بود: 1400 یا برجام؟

/ شهاب طباطبایی و عماد بهاور پاسخ دادند /

هنوز دقایق زیادی از انتشار خبر استعفای محمد جواد ظریف نگذشته بود که چه در داخل و چه در مجامع بین المللی به سرعت مطرح شد و واکنش‌های زیادی هم به همراه داشت و حتی هشتگ ظریف در توئیتر ترند شد. در این میان عده‌ای از چهره‌های بین المللی و داخلی از خبر استعفای او ابراز ناراحتی و در مقابل تعدادی نیز ابراز خوشحالی کردند. (لینک)

آیا ممکن است برای عده‌ای این نگرانی وجود داشته باشد که ظریف در سال 1400 بخواهد کاندید ریاست جمهوری شود و بتواند آرای مردم را به نفع خود کسب کند و علت خوشحالی‌ها از استعفای ظریف هم همین باشد؛ هرچند ظریف در طی سال‌های گذشته در مصاحبه‌هایی گفته بود که کاندید ریاست جمهوری نخواهد شد.

خبر استعفای ظریف از زمان انتشار تا اعلام رسمی مخالفت رییس جمهور، در میان مردم عادی در تاکسی‌ها و خیابان‌ها مطرح بود و مردم درباره‌ی آن صحبت می‌کردند و همچنان در حال بحث درباره‌اش هستند.

انصاف نیوز در این‌باره با شهاب الدین طباطبایی عضو شورای مرکزی حزب ندا و عماد بهاور عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت‌وگویی کرده است.

شهاب الدین طباطبایی می‌گوید آقای ظریف تمایلی به پست ریاست جمهوری ندارد اما شاید شرایط تغییر کند و این اتفاق بیافتد و همچنین عماد بهاور معتقد است خوشحالی‌ها از خبر استعفای ظریف به این دلیل است که عده‌ای نمی‌خواهند روابط ایران با غرب و آمریکا بهبود پیدا کند.

شهاب طباطبایی: سوژه‌ی آقای ظریف برای مردم مهم است

شهاب طباطباییشهاب طباطبایی با بیان اینکه «بنده در گذشته در یک مصاحبه‌ی طولانی با آقای ظریف صحبت کردم،گفت: ایشان در پاسخ به سوالم در مورد کاندیداتوری در ۱۴۰۰ قاطعانه گفتند من برای یک کاری ساخته شده‌ام و آن هم دیپلماسی و مذاکره است، من حتی به پست ریاست جمهوری هم فکر نمی‌کنم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز گفت: حالا من تحلیل خودم را می‌گویم. به هر حال اگر آقای ظریف در آن شرایط آن حرف را زد اما در عالم سیاست روی هیچ چیز نمی‌شود مطلق و قاطع حساب کرد، ریاست جمهوری بستگی به خیلی چیزها دارد، هیچ چیز از حالا قابل پیش‌بینی نیست و هر اتفاقی هم دور از انتظار نیست.

طباطبایی افزود: آقای سیدمحمد خاتمی از وزارت ارشاد استعفا داد و به کتابخانه‌ی ملی رفت، چند سال بعد هم رییس جمهور شد. اگر همان روزها از ایشان می‌پرسیدی پاسخش احتمالا این بود که من اصلاً به ریاست جمهوری فکر هم نمی‌کنم. می‌خواهم بگویم هیچ چیز مشخص نیست، اما جواب آقای ظریف آن روز آن بود.

او ادامه داد: من نمی‌دانم که الان کسی وجود دارد که نگران باشد سال 1400 چه کسی رییس جمهور می‌شود؟ اصلاً از مناسبات آن موقع خبر نداریم، یک وقت می‌بینید تا آن موقع کسانی که نگران هستند یک فردی سال 1400 رییس جمهور شود، اینقدر باهم رفیق شوند که حتی به آن فرد پیشنهاد بدهند که کاندیدا شود. سیاست اینطوری است.

طباطبایی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین ویژگی ظریف که باعث شده است تا این حد مهم شود، چیست، گفت: دوتا موضوع است؛ یکی خود آن سوژه‌ای است که آقای ظریف با آن درگیر است، یعنی برجام و مذاکرات. خود این سوژه و موضوع برای اغلب مردم موضوع اولویت‌داری بود، چون اینطور گفته و احساس می‌شد که اقتصاد و معیشت مردم به همین اتفاقات بین‌المللی گره خورده است.

یکی همین است و دیگری خود شخصیت دکتر ظریف است. وجه تمایز آقای ظریف با وزرای سابق امور خارجه این است که خود شخصیت آقای ظریف مدل مواجه‌اش با خبرنگارها، مردم و حتی گفتمان او جذاب است و به هرحال مردم گفتمان جذاب را دوست دارند.

عماد بهاور: ماندن یا رفتن ظریف می‌تواند با باقی ماندن یا نماندن برجام معادل باشد

عماد بهاور، عضو شاخه‌ی جوانان نهضت آزادی ایران نیز با بیان اینکه این جریان‌ها که از استعفای ظریف خوشحال شدند در واقع با کل بحث برجام و ارتباط با کشورهای خارجی و غرب مشکل دارند، گفت: با آقای ظریف هم در همان چارچوب مخالفت می‌کنند. کلا با بهبود روابط با غرب مشکل دارند، حالا به هر دلیلی که هست. شاید فکر می‌کنند در راستای استقلال کشور نیست یا هر دلیل دیگری که دارد.

بهاور در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز گفت: یک سری کلاً با روند بهبود روابط با غرب و در ادامه با آمریکا مساله دارند. آقای ظریف هم مهم‌ترین نقش را در این قضیه داشت و می‌خواهند این قضیه را تضعیف کنند و جلوی ارتباط ایران با آن کشورها را بگیرند. پس خبر استعفای او موجب خوشحالی آنها می‌شود، زیرا در وضعیت تحریم یا وضعیت فوق‌العاده امنیتی جمعی از آنها منافعشان بیشتر تأمین می‌شود، زیرا در آن وضعیت بیشتر می‌توانند انحصارها را در اختیار خودشان قرار بدهند.

او ادامه داد: از آنجایی که در وضعیت‌های بحرانی توزیع منابع در اختیار نیروهای نظامی و امنیتی می‌افتد به همین دلیل منابع و منافع قابلیت کنترل دارند و خودشان می‌توانند این نیازها را تأمین کنند. اما در یک وضعیت آزاد و باز با کشورهای مختلف این قضیه به شفافیت و قواعدی نیاز دارد که کشورها با هم به توافق برسند پس در آن شرایط نمی‌تواند از این کارهایی کنند که به هر حال دلواپس‌ها در دوره‌ی تحریم می‌توانند انجام دهند.

بهاور درباره‌ی مهم‌ترین ویژگی آقای ظریف گفت: آقای ظریف برخلاف وزاری خارجه سابق حضور رسانه‌ای فراگیری دارند. در داخل و در سطح بین الملل و بلاخره نقشی که ایشان در برجام ایفا کردند به اصطلاح موجب تحولی جدی در روابط اقتصادی و مسائل اقتصادی ما شدند. همینطور تحولی در سیاست خارجی و روابط بین الملل به وجود آوردند و به لحاظ رسانه‌ای ایشان چهره‌ی اول در دولت، بعد از آقای روحانی هستند.

او افزود: مردم هم او را می‌شناسند و چون همه‌ی مسائل زندگی و معیشت مردم مربوط به قضیه‌ی برجام است، مستقیم بر زندگی مردم تأثیر می‌گذارد. پس هر اتفاقی در این زمینه برای مردم مهم است. ماندن یا رفتن آقای ظریف می‌تواند با باقی ماندن یا نماندن برجام معادل باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا