خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تلاش برای احیای جنگل‌های سونگون

معدن مس سونگون واقع در جنگل‌های ارسباران به خاطر تخریب جنگل، سال 91 محکوم به پرداخت جریمه‌ی 74 میلیارد تومانی شد تا این جنگل‌ها بازسازی شوند و 48.5 میلیارد تومان آن را نیز تاکنون پرداخت کرده است. شهاب‌الدین بیمقدار نماینده‌ی مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز گفت تاکنون هیچ پولی برای بازسازی این جنگل‌ها اختصاص داده نشده است. او همچنین خبر داد به دستور محمدباقر نوبخت در سال 98 پنج میلیارد تومان برای بازسازی این جنگل‌ها اختصاص خواهد یافت.

بیمقدار به خبرنگار انصاف نیوز گفت: «معدن مس سونگون در جنگل‌های ارسباران و در روستای سونگون است. دور این معدن مرتع و جنگل بود که به خاطر برداشت از معدن و ساخت جاده برای آن و ساختن ساختمان‌های مختلف، مقدار زیادی از جنگل و مراتع از بین رفته است.

این معدن جریمه شد و مسوولان آن متعهد شدند که در مقابل این اقدامات 13000 هکتار جنگل بکارند. در سال 91 صورت جلسه شد که برای آن باید مس سونگون  74 میلیارد تومان به خزانه پرداخت می‌کرد و وزارت جهاد کشاورزی هم باید آن را برای کاشت جنگل و احیای مرتع به منطقه برمی‌گرداند.»

او در ادامه افزود: «متاسفانه غفلت شده بود و نه استانداری و نه اداره‌ی منابع طبیعی و نه فرماندار از این ماجرا خبر نداشتند. من متوجه شدم و پیگیری کردم.

مس سونگون تا کنون 48.5 میلیارد تومان به خزانه پرداخت کرده است ولی هیچ پولی برای بازسازی فضای سبز سونگون هزینه نشده است. من این موضوع را پیگیری کردم آقای نوبخت دستور دادند پنج میلیارد تومان سال 98 در این فضای سبز هزینه شد.

همه‌ی 74 میلیارد تومان باید برای احیای منطقه هزینه شود که ان‌شاالله در سال‌های آینده این اتفاق می‌افتد.»

او در پایان گفت: «همه‌ی 48.5 میلیارد را نمی‌شود یک جا خرج کرد چون رقم بالایی است. در یک سال آینده با همین پنج میلیارد هم می‌توان آنجا درخت بکارند و جنگل‌ها را بازسازی کنند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا