خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سفر وزیرخارجه انگلیس به خاورمیانه 

وزیر امور خارجه انگلیس روز پنجشنبه اعلام کرد که برای دیدار با سران سه کشور عمان، عربستان و امارات در رابطه با روند صلح یمن امشب راهی خاورمیانه می‌شود.

به گزارش ایرنا، هانت با انتشار پیامی در توییتر نوشت که هدف او از انجام این سفر، در ادامه حمایت سازمان ملل متحد از توافق استکهلم درباره یمن است.

وی افزود: در این مدت پیشرفت‌هایی صورت گرفته و درگیری‌ها در بندر الحدیده در یمن کاهش‌ یافته است، ‘اما برای برقراری صلح پایدار اقدامات بیشتری بایستی صورت گیرد.’

نمایندگان انصار الله و دولت مستعفی آذرماه گذشته در نشستی که با میانجیگری مارتین گریفیتس نماینده ویژه سازمان ملل متحد در استکهلم سوئد برگزار شد، درباره آتش‌بس در شهر و بندر الحدیده و بنادرالصلیف و عین عیسی به توافق رسیدند.

با این‌حال انصار الله می گوید که ائتلاف عربی به تعهدات خود به توافق استکهلم پایبند نیست و در این مسیر کارشکنی می‌کند.

تاکنون چندین بار برای پایان دادن به جنگ یمن تحرکاتی صورت گرفته اما هر بار با کارشکنی عربستان و متحدان آن به بن‌بست رسیده است. نخستین نشست صلح دی سال 1394 در ژنو بدون هیچ نتیجه‌ای پایان یافت. دومین دور مذاکرات صلح نیز پس از چندین ماه وقفه، در اردیبهشت سال 1395 در کویت به جریان افتاد که با کارشکنی ائتلاف سعودی به بن‌بست رسید.

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس، جرمی هانت در این سفر قرار است علاوه بر دیدار با همتایان خود در عربستان، امارات و عمان، با نمایندگان انصارالله و دولت مستعفی یمن ملاقات کند و تسریع در اجرای توافق استکهلم را خواستار شود.

عربستان و امارات از ششم فروردین سال 94 در قالب ائتلاف چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصورهادی رئیس‌جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده‌خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند. انگلیس یکی از تأمین‌کنندگان اصلی تسلیحات نظامی عربستان به شمار می‌رود.

گفتنی است که هانت از سوی قانون‌گذاران انگلیسی تحت‌فشار زیادی قرار دارد تا در سفر به ریاض و دیدار با مقام‌های سعودی، پیرامون آخرین تحولات صورت گرفته در رابطه با پرونده قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی که در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید، پیگیری کند.

خاشقچی دوم اکتبر (دهم مهر) در محل کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه به قتل رسید. ریاض ابتدا قتل وی را انکار کرد اما درنهایت اعتراف کرد که این روزنامه‌نگار به دست عوامل سعودی کشته‌شده است.

در همین پیوند، انگلیس قصد دارد در تابستان سال جاری اجلاس بین المللی آزادی مطبوعات را در لندن و با حضور مقام های دولتی برگزار کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا