خرید تور تابستان ایران بوم گردی

لیلاز: روحانی کارنامه نسبتا درخشانی در حوزه طبقات فرودست دارد

سعید لیلاز، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: خود من هم منتقدعملکرد دولت روحانی در زمینه تحریم هستم اما با این حال دولت روحانی کارنامه نسبتا درخشانی در حوزه طبقات فرودست جامعه ایران دارد. ما می توانیم با جرات سر خود را بالا بگیریم و بگوییم که حتی در دولت آقای روحانی، بهترین عملکرد هم در زمینه بهبود معیشت کارگران، بازنشستگان، مستمری بگیران، بازنشستگان وجود داشته و لذا در دوران اصلاح طلبان قدرت خرید طبقه کارگر که بیش از ۹۵ درصد مستمندان را تشکیل میدهند بهبود بخشیده شده است.

سعید لیلاز درسومین کنگره جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان خاطر نشان کرد: بدون تردید بهترین عملکرد از نظر اقتصادی مربوط به دوران خاتمی است و بعد از ان مربوط به دولت هاشمی رفسنجانی است.

لیلاز در ادامه ضمن اشاره به کاهش ۲۵ درصدی قدرت خرید طبقه کارگر در دولت دهم و در فاصله سالهای ۸۹ تا ۹۲ اظهار کرد: با وجود اینکه خود من هم منتقدعملکرد دولت روحانی در زمینه تحریم هستم اما با این حال دولت روحانی کارنامه نسبتا درخشانی در حوزه طبقات فرودست جامعه ایران دارد.

وی با بیان اینکه مسئله ما در حال حاضر مسئله اقتصاد است، برای انتخابات پیش رو مسئله اصلی معیشت و کارآمدی است گفت: مردم دیگر کاری ندارند چه کسی نماز شب می خواند و چه کسی نمی‌خواند.

او در ادامه باری دیگر به عملکرد اقتصادی دولت روحانی اشاره کرد و افزود: برای انتخابات سال آینده این موضوع بسیار حائز اهمیت است که ما می توانیم با جرات سر خود را بالا بگیریم و بگوییم که حتی در دولت آقای روحانی، بهترین عملکرد هم در زمینه بهبود معیشت کارگران، بازنشستگان، مستمری بگیران، بازنشستگان وجود داشته و لذا در دوران اصلاح طلبان قدرت خرید طبقه کارگر که بیش از ۹۵ درصد مستمندان را تشکیل میدهند بهبود بخشیده شده است.

این تحلیلگر اقتصادی معتقد است که دولت در مقابل تحریم‌ها دست و پایش را گم کرده است و در دولت روحانی برآورد و درک صحیحی از تحریم ها وجود نداشته است.

ایستادگی در مقابل تحریم‌های ظالمانه امریکا عملی و شدنی است

بر اساس اظهارات این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران و ایالات‌متحده در یک جوی نمی‌رود و ایستادگی در مقابل تحریم‌های ظالمانه امریکا کاملاً عملی و شدنی است.

او در ادامه خاطرنشان کرد: درست است که ما در برجام به یک مذاکره شرافتمندانه رسیدیم اما باید جایی در مقابل با آمریکا بایستیم.

بر اساس اظهارات این عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی  اگر سو مدیریت، فقدان انسجام و غارت سازمان‌یافته در کشور ما نبود ما به‌راحتی قادر به ایستادگی در مقابل تحریم‌ها بودیم.

این تحلیلگر اقتصادی که نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه را مناسب‌ترین مرجع برای کارشناسی وضعیت اقتصادی کشور می‌داند با اشاره به نرخ ۳۵ نرخ تورم در ۷ ماه گذشته اذعان می‌کند: این نرخ تورم ناشی از همین بی‌تدبیری‌ها و سوء مدیریت‌های داخلی است.

او با اشاره به کاهش شدید تولید در بخش‌های پیشران صنعتی چون خودروسازی گفت: مابین ۳۰ تا ۳۵ درصد سال گذشته تولید خودروداریم که البته در هفته‌های گذشته این روند کمی بهبود داشته است که این مسئله خود نشان می‌دهد که هرگاه دولت بخواهد و عنصر آزاده برای تدبیر داشته باشد می‌تواند این مسائل اقتصادی را حل کند.

لیلاز در ادامه با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور به‌صراحت عنوان کرد: ما دومین سقوط اقتصادی بعداز جنگ ایران و عراق را امسال تجربه خواهیم کرد.

بر اساس اظهارات این تحلیلگر اقتصادی اولین سقوط اقتصادی در سال ۹۱ و با حدود ۸ درصد کاهش رشد اقتصادی صورت گرفته و اکنون دومین سقوط اقتصادی ایران در دولت روحانی پیش روی مردم ایران است.

او در ادامه اظهار کرد: از کاهش شدید رشد اقتصادی و نرخ تورم بالا بدتر، ناروشنی وضعیت سیاسی و اجتماعی است که خود شایعات و ابهاماتی را راجع به این‌که ما وارد چه فضای سیاسی و اجتماعی می‌شویم را به دنبال داشته است و جریان‌های سیاسی دارند از فشارهای خارجی برای پیشبرد مقاصد سیاسی خود استفاده می‌کنند.

او در ادامه با اشاره به فساد موجود در ایران گفت: بدون توجه به جنگی که بین گروه‌ها و طبقات اجتماعی هست ما قادر فهم مسائل ایران نخواهیم بود.

لیلاز فقدان اصلی احزاب ایران را نبود مدرسه سیاسی دانست و خاطرنشان کرد: فقدان مدرسه سیاسی و آموزش حزبی یکی از ضعف‌های احزاب ایران است.

عامل فرار سرمایه‌گذاری فشارهای دستگاه‌های نظارتی بر بنگاه‌هاست

لیلاز یکی از ویژگی‌های اقتصاد ایران در آستانه سال ۹۸ را فشار دستگاه‌های نظارتی به بنگاه‌های اقتصادی دانست و گفت: این فشارها که تا حد زیادی به برخوردهای جناحی و سیاسی متصل است عمدتاً باعث فرار سرمایه‌گذاری از کشور خواهد شد.

اگرچه او عملکرد دولت روحانی را به‌استثنای سال ۹۷ موفق می‌داند اما در بخشی از صحبت‌هایش می‌گوید: رشد تشکیل سرمایه در دولت روحانی بسیار کمتر از احمدی‌نژاد بوده است اما بازهم به نظر می‌رسد در دولت دوازدهم این مسئله در حال تشدید شدن است.

او در ادامه با اشاره به سهم ده‌درصدی بخش کشاورزی در تولید ناخالصی ملی گفت: سه میلیون از شاغلان ما در بخش کشاورزی قرار دارند و من معتقدم که با توجه به وجود صنایع تابعی که در این بخش قرار دارند اگر بارندگی‌ها مدیریت شوند می‌توان وضعیت تولید ناخالص ملی را بهبود بخشید و تا حد زیادی کاهش رشد سال ۹۷ را جبران کرد.

این تحلیلگر اقتصادی معتقد است صنعت عمده کاهش خود را انجام داده است و در سال اخیر اتفاق بیشتری درزمینهٔ کاهش ارزش‌افزوده در بخش صنعت روی نخواهد داد. او که با رویکردی مثبت نسبت به بخش خدمات نگاه می‌کند معتقد است که با رشد بخش خدمات می‌توانیم مقداری از کاهش رشد را جبران کنیم.

این فعال سیاسی و اقتصادی گفت: ما در سال ۹۸ تداوم سقوط را نخواهیم داشت و اقتصاد ایران می‌تواند با دخالت کمتر دولت به وضعیت بهتری برسد.

او در ادامه با اشاره به سهم ۳۰ تا ۵۰ درصدی اقتصاد زیرزمینی در ایران گفت: بخش اقتصاد زیرزمینی در ایران شناخته‌شده است و دقیقاً بخشی است که در هنگام تحریم‌های اقتصادی می‌تواند مانند فرشته عمل کرده و مانند ضربه‌گیر جلوی تشدید اقتصادی را بگیرد.

به گفته لیلاز  کل کاهش واردات در سال ۹۷ حدود ۱۰ میلیارد بوده است و اگر چشم‌هایمان را بر این بخش غیررسمی و قاچاق ورودی به کشور ببندیم می‌توانیم بیش از مقدار فعلی واردات داشته باشیم.

بر اساس اظهارات لیلاز میزان صادرات نفت به زیر ۷۰۰ هزار بشکه رسیده است و این مسئله می‌تواند تا ۶۰۰ هزار بشکه کاهش یابد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی معتقد است که در سال ۹۸ ما با کاهش ارزش‌افزوده بیشتری در بخش صنعت و خدمات مواجه نخواهیم شد و قادر خواهیم بود تا رشد اقتصادی را در سطح صفر ثابت نگه‌داریم و شاهد رشد منفی اقتصادی نباشیم.

او در بخشی دیگر از صحبت‌هایش با انتقاد از عملکرد دولت روحانی و فساد برخی دستگاه‌های اجرایی خاطرنشان کرد: ما در شرایطی هستیم که نمی‌توانیم خود را با دوران قبلی قیاس کنیم.

لیلاز باری دیگر به‌نقد عملکرد دولت روحانی پرداخت و به‌صراحت گفت: باوجوداینکه ما شاهد یکی از ضعیف‌تریم مجالس قانون‌گذاری ایران بوده‌ایم اما اگر دولت ما از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌کرد ما می‌توانستیم بگوییم چرا کمک نمی‌کنند و چرا حاکمیت از دولت حمایت نمی‌کند ولی وقتی‌که دولت نمی‌تواند تصمیم‌گیری کند و اقدام جدی برای حفظ معیشت و مقابله با تحریم ندارد چه می‌توان گفت.

او معتقد است که تحریم مشکل اصلی اقتصادی نیست بلکه مشکل اصلی ما در درون کشور است.


عضو شورای راهبردی جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان در سومین کنگره این جمعیت اظهار داشت: در پاره‌ای از محافل و مراکز تصمیم‌گیری سیاسی و جناحی عده‌ای با اهداف خاص سعی دارند عرصه را بر دولت آقای روحانی تنگ کنند.

سید حسین مرعشی با اشاره به سیاست روشن رهبری در قبال دولت‌های منتخب مردم گفت: رهبری همواره بر حمایت از دولت‌های منتخب مردم تأکید داشتند، حتی دولت‌هایی که زاویه و مشکلاتی داشتند.

مرعشی تصریح کرد: درحالی‌که عده‌ای خود را ذوب در ولایت می‌دانند اما در قبال دولت آقای روحانی برخلاف سیاست کلی نظام و سیاست روشن رهبری اقدام می‌کنند.

وی افزود: عده‌ای می‌خواهند دولت آقای روحانی مجبور شود زودهنگام عرصه مدیریتی کشور را ترک کند، این را از مجموع حرف‌هایی که در مجلس مطرح می‌شود به‌عنوان‌مثال استیضاح و طرح سؤال مجدد می‌توان فهمید.

سخنگوی حزب کارگزاران خاطرنشان کرد: در شرایطی که ایران در سخت‌ترین دوران حیات سیاسی خود است می‌خواهند به دولت ضربه بزنند و این ضرر بزرگی است.

وی تصریح کرد: اصلاح‌طلبان علیرغم انتقاداتی که به دولت دارند که البته حق هم دارند اما فکر می‌کنم باید در دفاع از دولت آقای روحانی سخت‌تر از گذشته باشند.

مرعشی بابیان اینکه در ایام پیش رو آقای روحانی باید بیشتر از گذشته و با هوشیاری متوجه اهمیت رابطه خود با رهبری باشد گفت: رابطه صمیمانه و جلب همراهی رهبری برای دولت در این ایام ضرورت دارد.

مرعشی با اشاره به فتنه 98 که از سوی برخی اعلام می‌شود گفت: اصلاح‌طلبان با حمایت از دولت آقای روحانی و آقای روحانی با نزدیک شدن به رهبری می‌توانند این توطئه فتنه را خنثی کنند.

وی با اشاره به وضعیت معیشتی مردم خاطرنشان کرد: مسئولیت معیشت مردم عمدتاً متوجه دولت است و دولت می‌تواند با همین منابعی که در دست دارد و با جلوگیری از اتلاف منابع برای معیشت مردم تصمیمات شفاف‌تر و اجرایی‌تری بگیرد چراکه بی تصمیمی و به طبیعت واگذار کردن خسارت‌بار است.

مرعشی بابیان دو راهبرد کلی در رابطه با برون‌رفت از مشکلات معیشتی افزود: دولت باید به سمت آزادسازی قیمت‌ها برود و یارانه نقدی را اضافه کند، حقوق‌ها را ترمیم و پرداخت‌ها را از محل منابع انجام دهد و یا بخشی از زندگی مردم را با سیستم سهمیه‌بندی با استفاده از ابزارهای الکترونیکی با قاطعیت تمام اعمال مدیریت کند.

وی ادامه داد: در شرایط تحریم باسیاست فراوانی نمی‌توان زندگی مردم را عادی کرد، این امکان‌پذیر نیست و دولت باید به‌روشنی بین این دو راهبرد کلی تصمیم بگیرد و اقتصاد کنونی ایران را سامان بخشد و مردم را از بلاتکلیفی نجات دهد.

مرعشی بابیان اینکه وقتی مرزهای ایران باز است و حجم وسیعی از دام از ایران خارج می‌شود گفت: چطور در این شرایط می‌خواهیم دام را وارد کشور کنیم.

وی در پایان به مسائل استان اشاره کرد و گفت: در خصوص مسائل استانی در سی سال گذشته هر کرمانی معادل ۵۰ درصد هر ایرانی تولید ناخالص ملی داشته است و سرانه تولید ناخالص ملی ما ضعیف بود اما امروز به 9 دهم درصد رسیدیم و هر کرمانی 9 دهم درصد هر ایرانی تولید ناخالص دارد.


محمد فرشاد امروز در سومین کنگره جمعیت توسعه و آزادی استان گفت: رابطه تحزب و توسعه ی همه جانبه و پایدار کشور ریشه در تاریخ معاصر ایران دارد.به طوری که از آغاز مشروطیت و شکل گیری مجلس احزاب هم ظاهر شدند.

دبیرکل جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان امروز جمعه در سومین کنگره این گفت: رابطه تحزب و توسعه ی همه جانبه و پایدار کشور ریشه در تاریخ معاصر ایران دارد. به طوری که از آغاز مشروطیت و شکل گیری مجلس احزاب هم ظاهر شدند.

محمد فرشادیادآور شد: احزاب گاهی هم مسیر طبیعی خود را طی کردند به عنوان مثال از مشروطیت تا سال ۱۳۰۷، از سال ۱۳۲۰ تا سال ۱۳۲۷، ۱۳۳۰ تا ۱۳۳۲ و تا اندازه ای سال های 1339 تا ۱۳۴۱، احزاب توانستند خود را نشان دهند.

وی با بیان اینکه در بقیه ادوار به واسطه وجود حکومت‌های دیکتاتوری احزاب ضعیف و زیر زمینی شدندگفت: اما پس از انقلاب ۵۷ زمینه تحزب و فعالیت های سیاسی فراهم شد.

فرشاد عنوان کرد: در سال‌های اخیر ضرورت تحزب و تشکل منجر به تلاش برای کار سیاسی ضابطه‌مند و قانونمند شده است و مسئولین تراز اول مملکت نیز به این موضوع اذعان دارند.

فرشاد خاطر نشان کرد: در همین راستا دولت دوازدهم لایحه جامع انتخابات را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده است.

وی تاکید کرد: در لایحه جامع انتخابات موضوع حزب و جایگاه حزب بخوبی دیده شده است و امیدواریم تصویب و اجرایی شود.

فرشاد در ادامه افزود: اگر لایحه همانطور که ارائه شده است اجرا شود احزاب جایگاه خود را پیدا خواهند کرد.

دبیرکل جمعیت توسعه و آزادی استان ضمن اشاره به نقش اصلاح طلبان در ادوار مختلف گفت: اصلاح طلبان در استان کرمان در طول سالهای پس از انقلاب در چارچوب احزاب و تشکل های مختلف به صورت هماهنگ اقدام کردند.

فرشاد در ادامه خاطرنشان کرد: اطلاح طلبان با عناوین مختلف چه به عنوان نیروهای چپ و چه نیروهای دوم خرداد فعالیت داشتند ودر هر دوره موفقیت هایی کسب کردند.

وی به فعالیت های سیاسی و حزبی و تاثیر آن بر توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در زمان اصلاح طلبان اشاره کرد و گفت: تاسیس هواپیمایی ماهان، تاسیس ۵ فرودگاه در استان، احداث هفت باغ علوی، بازسازی باغ شاهزاده ماهان و تاسیس خودروسازی ارگ بم، راه انداری کتاب خانه ملی و مرکز کرمانشناسی از اقدامات ارزشمند زمان اصلاح طلبان بوده است.

فرشاد در ادامه تاکید کرد: در همه این فعالیت ها نقش بی بدیل آقای مرعشی بارز، اصلی و محوری بوده است و سایر اصلاح طلبان هم ایشان را همراهی کردند.

دبیر کل جمعیت توسعه و آزادی استان در پایان اعلام کرد: جمعیت توسعه و آزادی استان خود را رقیب هیچ تشکلی نمی داند.

وی با ابراز امیدواری اعلام کرد: ما در کنار سایر احزاب و تشکل های اصلاح طلب و سایر دست اندرکاران عرصه سیاسی استان هستیم و امیدواریم بتوانیم جایگاه شایسته اصلاح طلبان را پیدا کنیم و منشا تحولات مثبت در استان باشیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا