خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تاکید ناطق نوری بر تحزب: 35 سال گذشته، آزمون خطا تمام

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در کشور باید ابزار یعنی دمکراسی و قاعده بازی وجود داشته باشد، گفت: متاسفانه قاعده بازی را بلد نیستیم و بدون تحزب نمی شود کشور را اداره کرد.
به گزارش ایرنا، ناطق نوری امروز (دوشنبه) در سومین همایش ملی نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری یکی از مشکلات کنونی کشور را نبود ابزار یعنی دمکراسی دانست و گفت: مجلس در وسط دمکراسی است و پس از انقلاب و حتی با وجود جنگ تحمیلی ما انتخابات را تعطیل نکردیم که نشان دهنده آزادی و دمکراسی است ولی دمکراسی ابزار می خواهد که آن را ندارید.
وی ابزار دمکراسی را احزاب دانست و ادامه داد: کشوری که در آن دمکراسی وجود دارد باید حزب داشته باشد و بدون تحزب نمی شود کشور را اداره کرد.
ناطق نوری با قرائت آیه هایی از سوره احزاب خاطرنشان کرد: مردم عادی اگر بخواهند خبره ای برای انتخاب رهبر انقلاب، رییس جمهوری و مجالس کشور انتخاب کنند نمی دانند که در استان، شهر و یا منطقه آنها چه کسانی وجود دارند تا انتخاب صحیح انجام دهند. 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر خبره نباشد ما دچار قومیت، قبیله گری یا موج می شویم و متاسفانه طبق بررسی هایی که انجام شده و آسیب شناسی هایی می بینیم در مسائل کشور مردم روی موج ها حرکت می کنند. نمی شود کشور را روی موج اداره کرد و هر گروهی بیاید و برود.
وی با بیان اینکه متاسفانه در کشور ابزار نداریم و قاعده بازی را هم بلد نیستیم، افزود: وقتی جناح «الف» بر سر کار بیاید تا جایی حق دارد که نیروهای «ب» را تسویه کند.
وی افزود: معاونین، مشاورین و وزرا از جناحی که تازه دولت را تحویل گرفته است باید بر سر کار بیایند اما پایین تر از مشاورین و معاونین که کارشناسان هستند نباید دستخوش تغییر شوند ولی می بینیم که جناح «الف» وقتی بر سر کار می آید تا فراش مدرسه را عوض می کند و وقتی «ب »نیز می آید می گوید آنها زدند ما هم می زنیم. 
ناطق نوری ادامه داد: 35 سال از انقلاب گذشته است ما دیگر مبتدی و تازه کار نیستیم که بگوییم آزمون و خطا می کنیم و بعد از این 35 سال دیگر این کارها خریدار ندارد. 
وی افزود: ما نه قاعده بازی را بلدیم و نه ابزار آن را داریم پس باید موضوع تحزب در جامعه نهادینه شود تا حزب کاندیدا و کارشناس معرفی کند و مردم به وی رای دهند زیرا این جزو ضروریات یک کشور است. 
وی تاکید کرد: از بی قاعدگی صدمات زیادی متوجه کشور شده و از این مسیر کم آسیب ندیده ایم و طی این 35 سال نیز به نحوی کشور اداره شده ولی باید از این به بعد به این موارد توجه کرد. 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه یکی از زیباترین مرحله زندگی ام خاطرات است، افزود: خاطرات همواره آرامش بخش و زیبا است به خصوص اینکه در دوره ای انسان کارهایی انجام داده که موجب دلسردی، دل شکستگی، آزار و تحقیر کسی نشده باشد تا به یاد آوردن آن موجب آرامش خاطر شود. 
وی با بیان اینکه فلاسفه و حکما درباره قانونگذاری نظرات مختلفی دارند، به بیان این نظرات پرداخت و اضافه کرد: برخی بر این اعتقادند که اگر در جامعه ای مجریان لایق زمامدار شوند، همین وجود مجریان لایق می تواند جامعه را سعادتمند کند اما برخی دیگر بر این نظرند که وجود مجریان لایق لازم است ولی قوانین و نظامات متقن نیز می تواند جامعه را به سعادت برساند. 
ناطق نوری به نظر علمای اسلام اشاره کرد و ادامه داد: علمای اسلام بر این اعتقادند که دو عامل یعنی کتاب به عنوان قانون و وجود پیامبر به عنوان مجری لایق، جامعه را به سعادت می رساند و اگر مجریان لایق نباشند نمی توانیم جامعه را به سمت سعادت سوق دهیم. 
وی با تاکید بر اینکه مجلس در بطن دمکراسی قرار دارد، اظهار داشت: مردم ایران سابقه طولانی برای مبارزه با استبداد دارند و همین موضوع باعث شد که مجلس ملی پس از رشادت های انقلابیون مشروطه تاسیس شود تا مرکز قانونگذاری، آزادی و دمکراسی در کشور قرار گیرد. 
رییس اسبق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز مجلس را به عنوان یکی از ارکان حکومت قرار داد و از نظر قانون اساسی، مجلس جزو مقتدرترین نهادهای حکومتی و همچنین مجالس دنیا است. 
وی ادامه داد: در هیچ کجای دنیا نمی توان مجلسی را یافت که به اقتدار مجلس ما باشد و حتی کنگره آمریکا در برخی از موارد قابلیت انحلال و وتوی مصوباتش وجود دارد اما در قانون اساسی ما هیچ بندی برای انحلال مجلس دیده نشده است. 
وی با یادآوری این مطلب که یکی از افرادی که به شدت در زمان نگارش قانون اساسی از قرار گرفتن بندی در آن برای منحل شدن مجلس انتقاد کرد و اجازه نداد که این بند در قانون اساسی گنجانده شود، رهبر معظم انقلاب بود، گفت: مجلس قابل انحلال نیست و مصوباتش تا زمانی که به تایید شورای نگهبان نرسد مصوبه و قانون نیست اما وقتی تایید شد دیگر هیچ مقامی در کشور نمی تواند آن را وتو کند البته براساس همین قانون اساسی مجلس غیر از قانونگذاری نیز می تواند به عملکرد دولت و قوای دیگر نظارت داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: از نظر قانون اساسی مجلس بسیار مقتدر است و این اقتدار را نظام و قانون اساسی به آن داده است. پس معلوم می شود جایگاهی والا و پرمسوولیت دارد و به همین دلیل نمایندگانی که انتخاب می شوند و در این جایگاه قرار می گیرند مسوولیت سنگینی دارند و هرچه جایگاه سنگین و بالاتر باشد مسوولیت کسانی که در این جایگاه هستند بیشتر است. 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به روند تشکیل مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: در آن زمان تصمیم گرفتم که برای استفاده از نیروهای کارشناس خارج از مجلس با همکاری «محمدجواد لاریجانی» این مرکز تشکیل شود تا بتوانیم از ظرفیت کارشناسان استفاده کنیم. 
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا