خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هشدار موگرینی نسبت به اقدام علیه امنیت خوان گوآیدو 

‘فدریکا موگرینی’ رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد که هرگونه اقدامی که آزادی و امنیت رهبر اپوریسیون ونزوئلا را به خطر بیندازد باعث به وجود آمدن دامنه گسترده‌تر و جدیدتری از بحران‌ها پیرامون این کشور شده و با محکومیت قاطع جهانی مواجه می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، خوآن گوآیدوی تحت حمایت آمریکا که در ماه ژانویه خود را رئیس جمهور این کشور خواند، در ۲۲ فوریه در اقدامی معترضانه به حکم یکی از دادگاه‌های قضائی عالی ونزوئلا مبنی بر ممنوعیت خروج گوآیدو از کشور به دلیل تحقیقات در دست انجام، به کلمبیا رفت. بعد از اینکه گوآیدو موفق نشد تا کمک‌های بشر دوستانه را که از سوی آمریکا برای ونزوئلا به مرز این کشور با کلمبیا فرستاده شده بود به مردم کشورش برساند، اعلام کرد که به خانه برمی‌گردد.

بر اساس گفته‌های “خوآن کارلوس والدز”، معاون قاضی دادگاه عالی ونزوئلا، گوآیدو به دلیل نقض حکم ممنوعیت سفرش به خارج با ۳۰ سال حبس در زندان مواجه خواهد شد.

فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای از سوی اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا بر عقیده خود مبنی بر اینکه راه حل بحران چند بعدی که ونزوئلا را فرا گرفته تنها می‌تواند یک راه حل سیاسی، دموکراتیک و مسالمت‌آمیز باشد، تاکید دارد. در این رابطه هر اقدامی که استقلال، امنیت یا هویت گوآیدو را خدشه دار کند و به خطر بیندازد با افزایش تنش‌ها و محکومیت‌ها از سوی جامعه جهانی مواجه خواهد شد.

بر اساس گفته‌های موگرینی اعضای مجمع ملی ونزوئلا “از مصونیت قانون اساسی برخوردارند که باید به آن کاملاً احترام گذاشته شود” و “با این روش آنها می‌توانند قانون‌گذاری را بدون ذره‌ای ترس و احساس خطر بر روی خود یا خانواده شأن انجام دهند.”
این بیانیه همچنین متذکر شد که این اتحادیه به “نظارت نزدیک وقایع ونزوئلا با همکاری اعضای گروه تماس بین‌المللی و شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی خود” ادامه می‌دهد.

در همین حال “الیوت آبرامز”، فرستاده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا نیز در مورد پرونده گوآیدو به همراه واکنش گسترده جهانی، کاراکاس را تهدید کرده است.

ونزوئلا هم اکنون در میان بحران سیاسی گسترده‌ای گیر افتاده است. در ۵ ژانویه خوآن گوآیدو به عنوان رئیس مجمع ملی ونزوئلا که تحت کنترل اپوزیسیون است، انتخاب شد.

در ۲۳ ژانویه هنگامی که دادگاه عالی ونزوئلا انتخاب او را ملغی اعلام کرد، گوآیدو خود را به عنوان رئیس جمهور خودخوانده این کشور معرفی کرد. اما نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا که در دهم ژانویه برای بار دوم سوگند ریاست جمهوری را خواند و به این سمت دست یافت، جنبش گوآیدو را تلاشی از سوی آمریکا برای ایجاد یک کودتا علیه ونزوئلا خوانده است.

بنا به گفته یک منبع دیپلماتیک در حالی که آمریکا به سرعت گوآیدو را به رسمیت شناخت، اتحادیه اروپا به دلیل وتوی ایتالیا موفق به رسیدن به یک بیانیه مشترک در این مورد نشد. علی رغم این موضوع بسیاری از کشورهای اروپایی هر یک به صورت جداگانه‌ حمایت خود را از گوآیدو و جنبشش نشان داده‌اند.

روسیه، چین، کوبا، بولیوی و چند کشور دیگر اما حمایت‌های خود را از نیکولاس مادورو، به عنوان تنها رهبر مشروع و قانونی این کشور نشان داده‌اند. سازمان ملل متحد نیز همچنان دولت مادورو را به رسمیت می‌شناسد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا