خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نظر سخنگوی حزب اعتماد ملی درباره‌ی لایحه جامع انتخابات

سخنگوی حزب اعتماد ملی با اشاره به اینکه لایحه جامع انتخابات بخشی از انتقادات اصلاح‌طلبان از شیوه برگزاری انتخابات را برطرف کرده است، گفت: جهت گیری این لایحه به سوی حزبی شدن انتخابات بوده که یکی از آرمان‌های اساسی اصلاح‌طلبان است.

اسماعیل گرامی‌مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه جایگزینی انتخاب احزاب به جای انتخاب افراد، رویکرد اصلی لایحه جامع انتخابات است، اظهار کرد: این لایحه به خودی خود احزاب را پاسخگو می‌کند، زیرا به جای انتخاب افراد در انتخابات، احزاب انتخاب می‌شوند. انتخاب احزاب هم موجب می‌شود که احزاب دست به تشکیل ائتلاف‌های بزرگ شده و تعدد احزاب کاهش می‌یابد و از سویی احزاب را در قبال مردم پاسخگو خواهد کرد.

وی درباره ارائه لیست از سوی احزاب در انتخابات به شرط داشتن پنج هزار عضو بیان کرد: این محدودیت موجب تقویت احزاب می‌شود. اگر حزبی توان بسیج پنج هزار نفر را نداشته باشد یا باید عرصه را ترک کند یا دنبال ائتلاف با سایر احزاب و ایجاد جبهه واحدی باشد. رویکرد لایحه جامع انتخابات به سمت حزبی شدن انتخابات یکی از آرمان‌های اساسی اصلاح‌طلبان است. اگر این لایحه به همین شکل تصویب شود، تحول بزرگی در جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی رخ داده و در هر جریان دو یا سه حزب بزرگ ایجاد می‌شود. همچنین حزبی شدن انتخابات موجب افزایش کیفیت نمایندگان مجلس، وزرا و استانداران خواهد شد.

سخنگوی حزب اعتماد ملی در ادامه درباره نوآوری لایحه جامع انتخابات در زمینه خوداظهاری داوطلبان انتخابات برای وفاداری و التزام به قانون اساسی و ولایت فقیه تصریح کرد: لایحه جامع انتخابات بخشی از انتقادات اصلاح‌طلبان را برطرف کرده است. ما معتقدیم اعتراف و خوداظهاری فرد برای وفاداری و التزام به اسلام، ولایت فقیه و قانون اساسی کفایت می‌کند، مگر بصورت عملی خلاف آن ثابت شود. تجسس برای اندازه‌گیری التزام به ولایت فقیه، اسلام و قانون اساسی لازم نیست.

گرامی‌مقدم در پایان با تاکید بر اینکه لایحه جامع انتخابات در جهت دموکراتیک‌تر شدن انتخابات است، گفت: امیدوارم مجلس این لایحه را تصویب کند و احزاب هم به دنبال تطبیق خود با این لایحه باشند. در شرایطی که براندازان در تلاش برای القای ناتوانی جمهوری اسلامی در پیاده کردن قوانین دموکراتیک بوده و مردم را تشویق می‌کنند که از اصلاح طلبان و اصولگرایان عبور کنند، ما به اصلاح ساختاری نیازمندیم. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های اصلاح ساختاری، اصلاح قانون انتخابات است که جامعه را برای انجام اصلاحات امیدوار نگه می‌دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا