خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«آدمی شجاع می‌خواهیم که این ساختار را بعد از 40 سال بازنگری کند»

پرونده‌ی ادغام یا انحلال برخی نهادها -5

سیدحسن موسوی چلک رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، و رضا شریفی عضو حزب ندای ایرانیان با انتقاد از موازی‌کاری در ادارات و نهادها بر لزوم کوچک سازی آنها و جلوگیری از موازی‌کاری تاکید کردند.

موسوی چلک معتقد است موازی‌کاری حتی درون یک سازمان هم وجود دارد و این می‌تواند باعث مشکلاتی مثل فرار از پاسخگویی شود. او می‌گوید سازمان اداری استخدامی کشور در این مورد باید تصمیم بگیرد.

از سوی دیگر رضا شریفی نیز تجربه‌ی دولت را در ادغام وزارتخانه‌ها تجربه‌ی موفقی نمی‌داند و معتقد است که باید نهادها و سازمان‌هایی که شرح وظایف مشترک دارند بررسی شوند و بعد از آن تصمیم‌گیری شود.

متن گفت‌وگوی انصاف نیوز با سیدحسن موسوی چلک و رضا شریفی درباره‌ی ادغام یا انحلال نهادها و سازمان‌هایی که وظایفی یکسان یا شبیه به هم دارند را در ادامه بخوانید:

موسوی چلک: موازی‌کاری باعث فرار از پاسخگویی و مسوولیت می‌شود

موسوی چلک در مورد ساختار اداری در ایران می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین وظایف حاکمیت اتخاذ تدابیر لازم برای ساختار پدیداری مناسب برای انجام وظایف است. برای اینکه این کار انجام شود یکی از مهمترین اصول این است که ما از موازی‌کاری جلوگیری کنیم تا بتوانیم بر منابع مدیریت بهینه، شفافیت در عملکرد، پاسخگویی، سیاست‌گذاری یکسان و برنامه‌ریزی همه جانبه راجع به موضوعات داشته باشیم. متاسفانه در ایران این موضوع هیچ وقت جا نیفتاد، نیاز به یک آدم شجاع است که بعد از چهل سال این ساختار را بازنگری کند.

این موضوع فقط مربوط به سازمان‌های بیرونی نمی‌شود، حتی در یک سازمان، حتی در یک معاونت دیده می‌شود که موازی‌کاری وجود دارد. این نشان می‌دهد که مجموعه‌ای که ساختار اداری ایران را برنامه‌ریزی می‌کند یک مجموعه‌ی قوی و کارآمد نیست.»

او درباره‌ی دلیل اینگونه موازی‌کاری‌ها می‌گوید: «بخشی از این موازی‌کاری‌ها مربوط به فشارهای سیاسی است. شما کارهایی را می‎بینید که بخشی از آن زیر مجموعه‌ی دولت است و بخشی از آن مربوط به جای دیگری. وقتی ساختارهای متعددی برای انجام یک وظیفه درست می‌شود این طبیعی است که مسایلی مثل فرار از پاسخگویی، فرار از مسوولیت‌، هدر دادن منابع، نیاز به نیروی انسانی بیشتر و هزینه‌های اضافی به وجود می‌آید.»

او در ادامه می‌افزاید: «یکی از بندهای بودجه 98 این است که در بخش اداری باید فعالیت‌های موازی هم درون سازمان‌ها و هم بیرون سازمان‌ها  حذف شود. باید دید سازمان اداری استخدامی چه برنامه‌ای برای آن دارد چون شورای‌عالی اداری باید برای این موضوع تصمیم بگیرد اما از نظر من این هیچ گاه اجرایی نخواهد شد چراکه تعدد دستگاه‌های مرتبط در یک حوزه زمینه‌ی فرار از پاسخگویی را بیشتر فراهم می‌کند.»

موسوی چلک درباره‌ی اینکه چه نهادی می‌تواند در این موضوع تصمیم‌گیری کند گفت: «سازمان اداری استخدامی و شورای عالی اداری کشور باید این تصمیم را بگیرند البته بخشی از آن هم مربوط به مجلس است که باید با کمک دولت در این موضوع ورود پیدا کند، ساختار مدیریتی با دولت است.»

او در ادامه می‌افزاید: «اگر مرکز مشاوره را فرض کنیم می‌بینیم که قوه قضاییه، بهزیستی، دانشگاه و نیروی انتظامی همگی چنین مرکزی دارند؛ هرکسی دارد کار خودش را می‌کند.

در دولت، ما هم وزیر علوم و هم معاون علمی داریم. هم وزیر اقتصاد و هم مشاور اقتصادی رییس جمهور داریم اینها چه معنایی دارد؟ یا وزیر اقتصاد اینکاره هست یا نیست. خود دولت علاقه‌مند به حذف این موازی‌کاری‌ها نیست البته منظورم این دولت نیست بلکه همه‌ی دولت‌ها اینطور بوده‌اند. بخشی از این فعالیت‌های موازی هم مربوط به نهادهای خارج دولت است که دولت هیچ تاثیری روی آنها ندارد. برای مثال می‌توان از بهزیستی و کمیته‌ امداد نام برد که بهزیستی زیر نظر دولت است ولی کمیته امداد زیرنظر دولت نیست. قوه قضاییه در حوزه پیشگیری از طلاق کار می‌کند بهزیستی و معاونت زنان و خانواده رییس جمهور، که نمی‌دانم کارش چیست هم روی این موضوع کار می‌کنند. بالاخره تعداد زیادی مشغول و مسوول هستند.

در مورد سلامت اداری و حقوق شهروندی هم شورای عالی انقلاب فرهنگی کار می‌کند هم وزارت کشور، هم دستیار ویژه رییس جمهور در حوزه حقوق شهروندی و هم قوه قضاییه. یک بخشی از کار را هم سازمان اداری استخدامی انجام می‌دهد.»

موسوی در پاسخ به سوالی که پیش‌بینی می‌کند این مشکل تا چه زمانی در ایران حل شود می‌گوید: « من بعید می‌دانم علاقه‌مندی برای بازنگری ساختار مدیریتی کشور وجود داشته باشد. کم شدن سازمان‌های موازی تصمیمی است که دولت دست کم در مجموعه خودش می‌تواند بگیرد که آن هم وجود ندارد.»

تجربه‌ی دولت در ادغام وزارت خانه‌ها موفقیت آمیز نبوده

عضو حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه ابتدا باید ضعف و قوت‌های نهادهایی که شرح  وظایف موازی دارند را شناسایی کرد، گفت: بعد از بررسی باید دید کدام‌ها را  می‌توان ادغام کرد و نیاز به بررسی‌های همه جانبه و دقیق دارد. تجربه‌ی دولت در ادغام وزارت‌خانه‌ها موفقیت آمیز نبوده است.

رضا شریفی در گفت و گو با خبرنگار انصاف نیوز گفت: یک سری از نهادها و بنیادها در زمان تاسیس قرار بود کارهایی را انجام دهند که در چارچوب مسوولیت‌های نهادهای دیگر نبوده یا احساس کرده‌اند که توانایی انجام آن کار را ندارند؛ یعنی در نهایت نهادهای دیگر انجام این مسوولیت‌ها را بر عهده گرفتند. البته ممکن است به مرور زمان دچار تغییرات ‌شوند که در این صورت بعضی از نهادها را باید باهم ادغام کرد.

او افزود: باید به‌صورت مداوم -چه در شرایط عادی و چه در شرایط غیرعادی- این نهادها را ارزیابی کنیم و هرجایی که احساس می‌کنیم لازم است تغییرها را ایجاد کنیم و ساختار را اصلاح کنیم، در مجموع این اقدامات مثبت است. بویژه در شرایط بحران یک مقدار اهمیت این مساله بیشتر می‌شود.

شریفی ادامه داد: نکته‌ای که باید درباره‌ی ادغام‌ این نهادها بررسی کرد این است که رقابت نباید از بین برود؛ درواقع تعدد این نهادها رقابتی به وجود می‌آورد که باعث افزایش کیفیت و بهبود بهره‌وری می‌شود. اگر آن‌ها را به یک نهاد تبدیل کنیم ممکن است در بعضی از موارد منجر به انحصار شود. انحصار مشکلات و وضعیت بدتری نسبت به الان را به وجود می‌آورد.

بنابراین در ابتدا باید مشخص کنیم که شرح مسوولیت‌ نهادها چه اشتراکاتی بایکدیگر دارند؟ کدام یک از آن‌ها بهتر می‌توانند از پس این مسوولیت‌ها بر بیایند و در عین حال در بعضی از این حوزه‌ها انحصار ایجاد نمی‌شود.

رضا شریفی اضافه کرد: تجربه‌ای که دولت در ادغام وزارت خانه‌ها داشت به نظر من تجربه‌ی چندان موفقی نبوده است و اگر با آن رویکرد ادغام‌ها را انجام دهیم به نظر می‌رسد نه تنها مسایل را حل نمی‌کنیم بلکه مسایل جدیدی را هم اضافه می‌کنیم.

این عضو حزب ندا در پایان گفت: بنابراین باید توسط کارشناس‌ها در حوزه‌های مدیریتی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی این نهادها ازیابی‌ هزینه‌ها انجام شود که مشخص شود کدام نهادها هزینه‌ی بیشتری  دارند؛ ممکن است یک درصد صرفه‌جویی در یک نهاد برابر با پنجاه درصد صرفه جویی در یک نهاد دیگر باشد. این ها را باید اولویت بندی کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا