خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش همایش بررسی خودسوزی زنان در ایلام

گفته می‌شود ایلام رتبه‌ی یک خودسوزی در دنیا را دارد و وجود آمار بالای خودکشی در این استان باعث پژوهش‌های بسیاری در مناطق غربی کشور شده است؛ اینبار هم در ششمین همایش مادرانه که به حمایت از زنان باردار و نوزادان مناطق محروم توسط جمعیت امام علی ع یازدهم اسفند در سالن انجمن جامعه شناسی ایران برگزار شد به برسی موضوع خودسوزی زنان و علل این اتفاق پرداختند.

به گزارش انصاف نیوز، در بخشی از این همایش لیلی شفاعی وکیل پایه یک دادگستری گفت: بسیاری از خودسوزی زنان در ایلام به دلیل تشویق اطرافیان صورت می‌گیرد که مثلاً چون یک خانم طلاق گرفته آن را دلیل بی آبرویی خانواده می‌دانند و با بیان اینکه تو لکه‌ی ننگ خانواده هستی پس بهتر است بمیری، منجر به تشویق فرد برای آتش سوزی می‌شوند.

شفاعی این نکته را یادآور شد که در قانون برای کسی که باعث تشویق به خودکشی فرد دیگر شده باشد و عامل این موضوع باشد جرم انگاری نشده و نیاز است این خلع جبران شود.

بعد از آن دکتر مهرداد عربستانی رییس انجمن انسان شناسی ایران هم از جنبه‌ی انسان شناسی طرح مساله کرد و گفت: «عوامل زمینه‌ای مختلفی مثل فقر و آسیب‌های دیگر پیش زمینه‌ی این شکل خشونت‌ها است. در یکی از ایالت‌های هند که شیوه‌ی زندگی از سال‌های قبل مادر تباری است باعث شده زنان از نظر اجتماعی وضعیت خیلی بالاتری داشته باشند.

مردانی که در بافت اجتماعی ایلام یکی از عوامل ایجاد خشونت هستند باید از نگاه آنها هم به مساله پرداخته شود زیرا مرد هم به نوعی تحت تأثیر دیدگاه‌های اطرافیانش است زیرا در مواردی اگر یک مرد از روی تعصب موجب تشویق برای خودکشی زنی نشود، در بسیاری از موارد با فضای موجود در آن مناطق ممکن است خودش کشته شود که این اتفاق در سال‌های گذشته هم اتفاق افتاده بود که یک مرد به دلیل تعصب مردهای دیگر کشته شود.»

دکتر قهرمانی، روانشناس در همین مورد پیشنهادی را ارائه داد و گفت: «بررسی‌ها معطوف به آن است که اگر حالا برای این مساله فکری نشود وقتی این خشونت‌ها روی زنان انجام می‌شود فرزندان هم تحت آسیب قرار می‌گیرند و در آینده تبدیل می‌شوند به مردان خشونت‌گر و یا زنانی که قرار است تحت خشونت قرار بگیرند، به همین دلیل باید از حالا بسترهای آموزشی را فراهم کرد که در آینده بتوان برای پیشگیری این موضوع کاری کرد.»

همچنین زهرا رحیمی مدیرعامل جمعیت امام علی ع در بخشی از صحبت‌هایش گفت: «متاسفانه همونطور که شاهد هستیم تفکر مردانه، قانونگذاری مردانه و نگاهی که همیشه سیاست گذاری مردانه داشته به نوعی سیاست‌ها را رانده است که اگر مسائل فرهنگی هم با آن همراه شود فضای را برای یک زن ایجاد می‌کند که خیلی وقت‌ها هیچگونه مفرّ قانونی- اجتماعی برای حمایت از خودش پیدا نمی‌کند.

در شناسایی‌های ایلام روستایی پیدا کردیم به اسم «رها» که سمبل یک دختری شد که بطور اجباری و بدون هیچ رضایتی به دلیل فقر مجبور شده بود به یک ازدواج اجباری تن دهد که بیشتر به استثمار جنسی شبیه هست تا ازدواج. در حقیقت در روستا این دختر تنها کسی نبود که درگیر چنین شرایطی بود بلکه رها سمبل سبک زندگی در آن منطقه است.

این دختر شاید همان دختری باشد که در پنچ سال آینده قرار است خودش را به آتش بکشد و بسوزد. دختری که به دلیل فقر خانواده مجبور به چنین ازدواجی می‌شود بدون آنکه حامی و حمایت کننده‌ای پشت او باشد ما را به این وا می‌دارد که صدای این زنان باشیم.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا