خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اعتراض انجمن دفاع به تداوم بازداشت کیوان صمیمی و مرضیه امیری

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در بیانیه‌ای به تداوم بازداشت کیوان صمیمی و مرضیه امیری اعتراض کرد.

به گزارش دریافتی انصاف نیوز، متن این بیانیه در پی می‌آید:

بنام خدا. ده روز از بازداشت آقای کیوان صمیمی سردبیر ماهنامه‌ی ایران فردا و رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و خانم مرضیه امیری خبرنگار روزنامه‌ی شرق می‌گذرد. آنچه بر تلخی ماجرا می‌افزاید بازداشت این دو همکار مطبوعاتی در آستانه‌ی روز جهانی آزادی مطبوعات است. آقای صمیمی و خانم امیری در کنار شماری از کارگران و دیگر فعالان مدنی در تجمعات روز جهانی کارگر حضور داشته‌اند و هیچ اقدام غیرقانونی از ایشان سر نزده که مستوجب بازداشت و تشکیل پرونده‌ی امنیتی و قضایی باشد.

مطابق با اصل بیست و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی که اصلی‌ترین سند ملی در کشور ما و مهمترین میثاق میان دولت و ملت است ” تشکیل اجتماعات و راه پیمایی‌ها بدون حمل سلاح، به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است”. تا آنجا که می‌دانیم کیوان صمیمی و مرضیه امیری حامل هیچگونه سلاح سرد و گرمی نبوده‌اند و هیچ کاری نکرده‌اند که حتی با بدبینانه‌ترین و تنگ‌نظرانه‌ترین برداشت‌ها مخل به مبانی اسلام تلقی شود. مرضیه امیری به سابقه‌ی حرفه‌ی خبرنگاری و به قصد خبررسانی و کیوان صمیمی نیز به عنوان یک مطبوعاتی با سابقه و کنشگر دلسوز مدنی در آن تجمع مسالمت‌آمیز حضور داشته‌اند.

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات طی ده روز گذشته با نگرانی، حسن نیت و امیدواری در انتظار آزادی زودهنگام ایشان سیاست صبر و سکوت پیش گرفت، با این امید که علاوه بر قانونمداری، دوراندیشی و مصلحت‌سنجی مسوولان امنیتی و قضایی سبب‌ساز حل و فصل ماجرا شده و با رفع سوء تفاهم پیش آمده آقای صمیمی و خانم امیری آزاد شوند اما تداوم بازداشت آنان امیدها را کمرنگ نموده و نگرانیها را افزایش داده است.

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات رسماً تأسف عمیق و نگرانی جدی خود را از تأخیر در آزادی این دو همکار مطبوعاتی و ابهام در وضعیت آنان اعلام و از متصدیان مربوط آزادی فوری و بی قید و شرطشان را درخواست و صادقانه اعلام می‌کند که رعایت قانون و تضمین آزادی‌های قانونی نه تنها وظیفه‌ی تخلف‌ناپذیر مسوولان امنیتی و قضایی در هر شرایطی است بلکه علاوه بر آن از مصلحت‌های مهم و قابل ملاحظه در شرایط خطیر کنونی نیز هست.

روزنامه‌نگاران به عنوان بخشی قابل توجه از سرمایه‌ی اجتماعی کشور و به عنوان دیده‌بان‌های بیدار جامعه نقشی مهم در دفاع از حقوق مردم و نظارت بر اجرای قانون دارند، بنابرین به مصلحت کشور نیست که پاداش خدمت صادقانه و تلاش دلسوزانه‌ی ایشان بازداشت و زندان باشد.

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات امیدوار است هر چه سریعتر با آزادی کیوان صمیمی و مرضیه امیری و دیگر بازداشت شدگان تجمعات روز کارگر و روز معلم، امید به بهبود مناسبات میان دستگاههای دولتی و جامعه‌ی مدنی روز به روز افزایش یابد و قانون و آزادیها و حقوق مصرح مردم در آن، تنها مبنای مواجهه‌ی دستگاههای ذیربط با شهروندان ایرانی و کنشگران جامعه‌ی مدنی باشد.

بیست و یکم اردیبهشت نود و هشت

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا