خرید تور تابستان ایران بوم گردی

در دومین جلسه‌ی دادگاه حسین هدایتی چه گذشت؟

سیامک مدیرخراسانی، وکیل مدافع حسین هدایتی در رابطه با اتهام پولشویی مطرح شده در مورد موکلش، گفت: در این پرونده اساسا پول از بانک خارج شده و نمی‌تواند مصداق پولشویی باشد.

به گزارش ایسنا، مدیرخراسانی در دومین جلسه رسیدگی به اتهامات حسین هدایتی و 10 متهم دیگر مرتبط با این پرونده، اظهار کرد: منشا پولشویی باید مال حرام باشد  ولی در این پرونده اساسا پول از بانک خارج شده و نمی تواند مصداق پولشویی باشد.

در ادامه قهرمانی نماینده دادستان گفت: آقای هدایتی در جلسه قبل گفت که کلیه موارد مربوط به موسوی نژاد است و ایشان از پول تسهیلات استفاده کرده که درست نیست و از ۸ شرکت ۵ شرکت با مشارکت موسوی نژاد بوده است. آقای هدایتی در مورد سه شرکت دیگر چه میفرمایید؟

وی افزود: در مورد ۵ شرکتی که آقای موسوی نژاد به همراه آقای هدایتی نقش داشته است صحبت می‌کنم. بانک سرمایه در شرایطی بوده که نمی‌توانسته تسهیلات زیادی بدهد و متهمان فکری می‌کنند تا بانک مرکزی را دور بزنند. آنها می‌گویند منابعی در داخل بانک بیاوریم تا نقدینگی بانک بالابرود و در این راستا با چندین گروه مذاکره می‌کنند. اول تفاهم نامه‌ای صورت می‌گیرد و در این زمینه آقای موسوی نژاد با تفاهمات صورت گرفته با آقایان کاظمی و بخشایش، تفاهم‌نامه می‌نویسند. یک طرف این تفاهم نامه آقای شریعتی بوده است و بنا بوده به مدت ۵ سال به بانک‌ کمک‌ کنند و بانک هم به آنها تسهیلات بدهد و با اینکه قرار بوده تفاهم نامه ۵ ساله باشد ولی گاهی پول‌ها دو ماهه از بانک خارج می‌شد.

قهرمانی افزود: ما تا  ۲۱ میلیارد تومان حق دلالی کشف کردیم.

نماینده دادستان تصریح کرد: آقای هدایتی! آقای شریعتی به دستور شما پای تفاهم نامه رفتند و نمی توانید بگویید که من نقشی نداشتم. این تفاهم برای اخذ مصوبه بوده و پس از اخذ مصوبه‌ها، باید وثیقه‌ای در بانک بگذارند تا منابع را از بانک بگیرند. در این زمینه دو ملک در جاده جهرم به شیراز به مبلغ ۴۵۳ میلیارد تومان را به عنوان وثیقه می‌گذارند که قیمت واقعی آن ۳۲ میلیارد بوده و در این زمینه  ۱۳ برابر گرانمایی صورت گرفته است. نقش آقای هدایتی در این زمینه محرز است و اینکه می‌گوید ملک را ندیدم درست نیست.

وی افزود: آقای هدایتی با همراهی آقای موسوی نژاد مجموعا ۳۲۰ میلیارد تومان از بانک‌خارج کرده است.

قهرمانی افزود: منبع دوم شرکت جاوید گشت هیرمند بوده که از طریق این شرکت تسهیلاتی به میزان ۱۳۰ میلیارد تومان اخذ شده که در اینجا مهمترین نقش هدایتی به همراه آقای ضیایی -قائم مقام بانک سرمایه- داشته است. در ۷ مرحله در آنجا تسهیلات پرداخت شده است.

نماینده دادستان با اشاره به یکی از متهمان به نام «تولایی» از او به عنوان ماشین پولشویی فردی به نام یاسر ضیایی یاد کرد.

قهرمانی در ادامه از تولایی پرسید شغل شما چیست که او در پاسخ، گفت: تولیدی دارم و تهرانپارس زندگی می‌کنم. من از سال ۷۹ با آقای ضیایی هم‌کلاس در دانشگاه بودم.  سال ۹۰ یا ۹۱ بود که دوباره با آقای ضیایی دوران دوستی‌مان برگشت و از سال ۹۲ خیلی صمیمی شدیم. او می گفت که مشکلات قضایی دارم از حساب تو استفاده کنم و سپس خانه‌ای به نام من کرد.

نماینده دادستان گفت: شما پوششی بودید که در ملک بشینید. وقتی آقای ضیایی در بازداشت بود،  همسر هدایتی وثیقه می‌آورد و او را از زندان آزاد می‌کند که معلوم نیست دلیلش چه بوده است. تسهیلات داده شده بدون وثیقه بوده است.

قهرمانی ادامه داد: آقای هدایتی گفت که پول‌ها را در کار تولید صرف می‌کرده که باید بگویم پولی برای تولید بکار نرفته است. در شرکت سروش تجارت سیمرغ فاکتور برای خرید ده‌ها تن آلومینیوم صادر شده ولی نیم کیلو آلومینیوم هم نخریدند. در جاوید گشت هیرمند دوگونه فاکتور صادر شده و بخشی از فاکتورها مربوط به سویا بوده که اصلا نخریده‌اند. ۶۲ میلیارد تومان فاکتور  به نفع جاوید گشت هیرمند صادر شده است.

وی به فرار مالیاتی متهم اشاره کرد و گفت: اقدام شما فرار مالیاتی است و جرم است که به شما تفهیم نشده است. این دفاتر مالی کجاست؟هیچ ردپایی از حسین هدایتی در پرونده نیست. در شرکت‌ها بی‌بضاعتان را وارد می‌کنند و تسهیلات به نامشان می‌گیرند ولی اسمی از هدایتی نیست.‌ هیچ ملکی به نام هدایتی نیست حتی سیم کارت هم بنامش نیست ولی تمام اقدامات با رهبری آقای هدایتی انجام شده است.

قهرمانی افزود: ضمانت نامه‌ها حسن انجام تعهد بوده و وثایق سنگین می خواهد در صورتی که وثیقه ندارد. بخشی از تسهیلات بابت سهم مدیران فاسد بانک بوده است. در پرونده در شرکت تدبیرگران اطلس بخشی از تسهیلات به نام نزدیکان ضیایی واریز می شده و ۹۲ میلیارد تومان به نام پسر آقای موسوی نژاد رفته است.  ۹ میلیارد تومان حق دلالی شرکت‌ها بوده است.

وی افزود: بخشی از پول به حساب برخی اشخاص  برای تولید فیلم رفته است. هدایتی در بخشی از فیلم ورود کرده و پرداختی‌هایی داشته که تعیین تکلیف می‌شود. شما در کدام بانک میبینید که سه روز مانده به تحویل سال ضمانت نامه به مبلغ ۵۰ میلیارد تومان صادر شود و گاهی ضمانت نامه صادر شده و دو روزه استعلام چک اعلام شده در حالی که صورت حساب شرکت‌ها نیز مورد تایید جامعه حساب رسان نبوده است.

وی افزود: مساله بعدی این است که بازپرداخت آقای هدایتی ۱۵ میلیارد بوده است و عملا تسویه حساب نکرده و بازپرداخت جدی هم نداشته‌اند. آقای هدایتی افرادی را وارد کرده بودند که ملک را به بانک تحمیل کنند.

قهرمانی با گله از بانک مرکزی گفت: معاونت وقت نظارت بانک‌ مرکزی کم کاری داشته است. هزار برابر تسهیلات داده شده است. اگر بانک مرکزی آن روز نظارت خودش را خوب انجام داده بود نه الان هدایتی اینجا بود و نه قوه قضاییه سه سال به سختی می‌افتاد.

در ادامه قاضی اتهامات سیدمهدی موسوی نژاد یکی دیگر از متهمان پرونده را قرائت کرد و  از او خواست  در جایگاه قرار گیرد. قاضی از متهم پرسید آیا اتهامات را قبول دارید؟ که متهم پاسخ داد خیر.

این متهم گفت: برای اینکه به جهت فروش املاکم به حسین هدایتی امروز اینجا هستم  متاسفم. آقای هدایتی از ابتدا تلاش کرده که با طرح افترا و فرافکنی توجه مقامات را از واقعیت منحرف کند و ایجاد شبهه، حربه دفاعی اوست. پیگیری پرونده به دلیل اغراض خاص بوده اما من به قانونمندی ضابطین قضایی شهادت می‌دهم.

موسوی نژاد گفت: از آقای هدایتی می‌خواهم که با سند سخن بگویی. من هم‌مانند شما در جبهه بودم و یک برادرم به شهادت رسید اما آیا این دادگاه تشکیل شده که ما مقدسات را بیان کنیم؟ اینجا محل پاسخگویی  است. اینجا حاشیه فوتبال نیست که در قبال سکه شاهد هورای هواداران باشیم. آقای هدایتی ادعا کردید تولیدکننده با سابقه در کشور بودید. شما در کدام فعالیت اقتصادی بدون استفاده از  رانت موفق بودید؟

این متهم گفت: آقای هدایتی به من گفتید هزینه بازداشتم گران است زیرا من ییش از یک میلیون و دویست نفر فالوئر و طرفدار دارم ولی آقای  هدایتی من فالوئر ندارم. اقای هدایتی دوران پدرخواندگی تمام شده است و  بی‌شک این کشور نیاز به سازنده و تولیدکننده دارد.

در حین دفاعیات موسوی نژاد، بینی حسین  هدایتی شروع به خونریزی کرد.

موسوی نژاد گفت: در جلسه قبل هدایتی گفت که کارشناسی پروژه ها توسط من جعل شده که ادعای ایشان کذب است. کارشناسی ها توسط شهرداری  صورت گرفته و  باید کارشناس پاسخگو باشد.

این متهم افزود: مدیران بانک سرمایه که تسهیلات را به هدایتی دادید شما در جریان معامله بودید که ۱۱ ماه گذشت و هدایتی تسهیلات را پرداخت نکرد و بعد از ۱۱ ماه می رود و وام را دریافت می کند. آقای بانک سرمایه که شما وام را استمهال کردید دلایلتان برای استمهال چه بوده است؟  تخلف از انجایی شروع شده که نظارت نشده است و با توجه به سود بدهی استمهال شده است.

این متهم ادامه داد: اقای هدایتی بدون وجود هرگونه دلیل و با هدف انحراف ذهن دادگاه اقدام به طرح مسایل کذب کرده است.

موسوی نژاد اضافه کرد: در قراردادهای منعقده به توافق طرفین تاکید شده و در هیچ بندی از قرادادها صحبتی از نظریه کارشناسی نشده است.

موسوی نژاد گفت: من دارای هیچ گونه سمتی در اسناد نیستم و اصل اسناد در دفترخانه موجود است. هدایتی گفته که در استخر من صورت جلسه ها امضا شده است باید بگویم که کذب است. من قبل از انجام معامله هیچ آشنایی با هدایتی نداشتم و پس از معامله نیز هیچ مراوده ای نداشتم.

وی افزود: آقای هدایتی به کذب عنوان کرده که پروژه‌های پارسان و لیان را با تسهیلات خریداری کرده است و به صراحت معین است که در زمان مبایعه نامه‌ها هیچگونه تسهیلات قطعی وارد نشده است.

وی افزود :  هدایتی گفته پس از پروژه املاک کارسان و لیان هزار شغل ایجاد کرده که کذب است. ۱۵۰۰ نفر در پروژه کار می کردند بدون اینکه این پروژه تسهیلاتی اخذ کرده باشد و با سرمایه گذاری بنده بوده است. بانک سرمایه باید در هزینه کرد تسهیلات نظارت می کرد و عدم نظارت بانک سرمایه و عدم استمهال این تسهیلات ما را به اینجا کشانده است.

وی افزود: ۱۵۰۰ نفر در دو پروژه کار می کردند و ۷۰۰ نفر فصلی کار می کردند که جمعا ۲۲۰۰ نفر می شود و ۷۰ هزار متر بنا ساخته شده است. امروز این پروژه ها دو تا نگهبان دارد و ادعای هدایتی در خصوص اشتغالزایی در این پروژه ها، مرثیه خوانی قاتل بر جنازه مقتول است. آن دو تا پروژه عین بچه های من بوده است.  ۱۵ ماه در بانک سرمایه تلاش کردم‌ و بانک سرمایه با کم لطفی هایش مرا وادار به فروش این پروژه ها کرد.

این متهم افزود: ۷۰۰ کارگر بدلیل اینکه از کار بیکار شدند شکایت کردند و بانک سرمایه بیشترین ظلم را کرده است. هدایتی از زمان بازداشت تاکنون  چندین بار گفته که قصد تسویه را دارد،  یکی از حربه های ایشان تهدید است و  ایشان احساس می‌کند تافته جدا بافته است و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات را هدایتی گرفته و ۵ دوره ، مربوط به ۵ سال قبل است و ۵ سال است که خود در بانک ، با یک شام و ناهار در نایب، مدیران بانک را راضی می‌کند که استمهال کنند.

وی افزود: جای تعجب است که هدایتی وقتی در حال مذاکره است عوامل پنهان ایشان در حال رایزنی و خرید بانک سرمایه به قیمت غیرواقعی بوده اند. هدایتی علاوه بر وام خواری به دنبال بانک‌خواری است و دلیل عدم تسویه او  مرده  نگه داشتن بانک سرمایه است وگرنه ایشان اگر بخواهد تسویه کند براحتی تسویه می کند.

این متهم خطاب به حسین هدایتی گفت: شما امروز تهدید می کنید تا به شما اجرای احکام شالیزارهای شمال را بدهند.

قاضی دادگاه خطاب به موسوی نژاد یکی از متهمان پرونده گفت: شما در باب خرید و فروش پروژه ها بحث می کنید بحث ما در رابطه با اخذ تسهیلات است لطفا در این زمینه توضیح دهید. شما چه نقشی داشتید؟

موسوی نژاد گفت: انعقاد تفاهم نامه و سپرده ها ربطی به من ندارد.

قاضی دادگاه به موسوی نژاد گفت که شما برای خانم هانیه پهلوان و  اقای حدادان حساب باز کردید گفت: خیر .

در این هنگام قاضی مسعودی مقام، ادامه رسیدگی به پرونده را به ساعت ۱۳ موکول و اعلام تنفس کرد.

براساس این گزارش، پس از پایان تنفس دادگاه و ادامه رسیدگی به پرونده در نوبت ظهر ، موسوی نژاد متهم پرونده در ادامه دفاعیاتش گفت: نماینده محترم دادستان از من سوال کردند و گفتند که اگر 145 میلیارد معامله شما بوده، چرا به 45 میلیارد تومان تقلیل پیدا کرده است. باید بگویم که اقدامات 15 ماهه ام از جمله معرفی شرکت‌ها و اخذ موافقتنامه اگر مورد موافقت بانک واقع شده بود، مطابق مبایعه نامه بود و خریدار مسئولیت قبول اخذ تسهیلات را بر عهده داشته است. آقای هدایتی از اقدامات گذشته من در بانک سرمایه در این دو پروژه منافعی کسب کرده است که بر عهده خودش است.

وی افزود: آقای هدایتی در تاریخ سازش نامه از فک رهن املاک مورد تهاتر و انتقال به نام من خودداری کرده است. من زمان مراجعه به منزلم در تاریخ 93.7.15 به استناد گواهی بیمارستان و نظریه پلیس 110 توسط 2 مهاجم موتورسوار مورد ضرب و شتم  به قصد قتل قرار گرفتم و برای حفظ جانم و دوری از جنگ مجبور به پذیرش سازش نامه شدم.

قاضی خطاب به موسوی نژاد گفت: شما که می‌گویید اینها همه صحنه سازی بوده است که موسوی نژاد پاسخ داد، من نمی‌گویم،  هدایتی می‌گوید.

در ادامه قهرمانی نماینده دادستان خطاب به موسوی نژاد گفت: شما نمی توانید از خود در فرایند تسهیلات  سلب مسوولیت کنید. شما سو جریان را می دانستید. شما اقدامات نامتعارفی داشتید.  شما در سه شرکت در کنار مدیران بی بضاعت با هم‌برای افتتاح حساب رفتید. حضور اقای بخشایش در ویلای شما در لواسان برای چه بوده است؟

قهرمانی گفت: شما اگر از آقای هدایتی طلب داشتید باید شکایت می کردید چرا منتظر تسهیلات ماندید تا از محل تسهیلات پول شما پرداخت شود. شما همه اقدامات را انجام می دادید و پول تسهیلات بلافاصله به حساب شما واریز می شد. شما ٢٤٢ حساب در ظرف دو روز به نام پسرتان افتتاح کردید. حالا که پول طلب را گرفتید چرا به حساب فرزندتان ریختید. شما همین نقش را در پرونده آقای شاملویی داشتید که باید توضیح دهید.

در ادامه، یاسر ضیایی یکی از متهمین پرونده که به عنوان مطلع در دادگاه حضور پیدا کرده  بود با حضور در جایگاه  گفت: من مطلع شدم آقای هدایتی به بنده اتهام اختلاس زده اند. من اول بگویم نیامده ام علیه آقای هدایتی صحبت کنم و  فقط میخواهم اتهام جدیدی به من وارد نشود.

وی خطاب به هدایتی گفت: شما ٥٠ میلیارد تومان بازپرداخت نقدی داشتید، آیا باقی مبالغ را نمی توانستید به همین شکل پرداخت کنید تا به من واگذار نکنید.

ضیایی افزود: بنده در این مقطع که ایستاده ام در محضر شما در آینده نزدیک باید به عنوان متهم حاضر شوم و تا الان مبلغ چک را رد مال کرده ام.

وی مجددا خطاب به هدایتی گفت: آقای هدایتی شما در سال ٩٣ بابت خرید باشگاه پرطرفدار تهران از من پول گرفتید پس نمی توانید منکر بده بستان با من شوید.

بر اساس این گزارش ضیایی ادامه داد: بنده بابت رد مال چکی را به ایشان دادم و ایشان آن را در اختیار شخص ثالث قرار داده است.

نماینده دادستان از  ضیایی خواست  در مورد مبلغی که به یکی از باشگاه‌ها پرداخت شده است توضیح دهد.

ضیایی گفت: این مبلغ برای مدیریت قبل از من بوده و  بابت مطالبات شرکت آرکا از شرکت نورد و لوله اهواز مبلغی به آقای هدایتی پرداخت می‌شود که از آن مبلغ بابت جشن قهرمانی پرسپولیس استفاده می‌شود.

قهرمانی نماینده دادستان گفت: البته پول آرکا نبوده و بانک بوده است.

ضیایی پاسخ داد: بله از بانک بابت شرکت آرکا گرفته شده بود که در اختیار مدیریت قبلی یعنی آقای مهریزی بوده است.

قاضی گفت: شما در شرکت نورد منصوب چه کسی بودید؟

ضیایی پاسخ داد: اول منصوب آقای هدایتی بودم و بعد از اختلافاتی که با ایشان پیدا کردم نماینده دیگری را تعیین کردند و ۴ و نیم میلیارد تومان حصول مطالبات شرکت نورد را تأمین کردم که ان شرکت مشکلات مالی داشت.  بابت آن چکی که به شخص ثالث در نمایشگاه ماشین تحویل داده شده، آقای هدایتی 11 میلیارد و 800 میلیون تومان را به این شخص بدهکار نبود و بخشی از آن را پرداخت کرده بود. بابت ملک مورد صحبتم در سال 94 بانک اقتصاد نوین آن ملک را تصرف کرد و مالک آپارتمان به نام اقتصاد نوین بوده است. اجاره نامه آن هم به مبلغ 11 میلیارد و 800 میلیون تومان در حساب‌ها آمده است که از تاریخ ۱۲ مهر سال ۹۴  مال آن آپارتمان نبودم.

در ادامه قهرمانی نماینده دادستان خطاب به حسین هدایتی گفت: مبالغ شما به هرکس که بذل و بخشش شده اعم از ورزشی و غیر ورزشی همه را بر می‌گردانیم. برخی گفته بودند اینها کادو است؛ این مبالغ حتی اگر کابین همسران شده باشد باید برگردد. املاک شما شناسایی شده و تا آخرین ملک اینها را شناسایی خواهیم کرد. بانک فساد داشته است.

نماینده مدعی العموم  خطاب به موسوی نژاد گفت: آقای بخشایش در ویلای شما چه کار می کرده است؟

موسوی نژاد پاسخ داد: آقای بخشایش ملکی را در شیراز به یک مجموعه واگذار کرده بود و یک بار ایشان در ویلایی که از اقای هدایتی خریداری کرده بودم، آمدند.

موسوی نژاد ادامه داد: آن زمان که برای پسرم حساب باز کردم  ۸ سالش بود.

موسوی نژاد گفت: برای اخذ تسهیلات دفتر می‌خواهد ولی شرکت‌های ساختمانی بدلیل پرداخت روزشمار مالیاتشان دفتر ندارند. من چندین پروژه را ساختم و حوزه فعالیتم در جهرم است.

در ادامه نماینده بانک‌سرمایه توضیحاتی را ارایه داد.

خبر تکمیل می‌شود…

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا