خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیت‌الله سروش محلاتی: ماه رجب فرصتی برای رهایی از شرک است

استاد حوزه علمیه قم گفت: معارف موجود در ادعیه برای این است که انسان از فرصت هایی مانند ماه رجب استفاده کرده و تغییری در او پیدا شود.

به گزارش شفقنا، آیت الله محمد سروش محلاتی در آغاز درس خارج فقه خود حلول ماه مبارک رجب را تبریک گفت و اظهار داشت: مرحوم سید بن طاووس در اقبال نقل می کند که امام صادق (ع) با آغاز ماه رجب این دعا را می خواندند: «خَابَ الْوَافِدُونَ عَلَى غَيْرِكَ وَ خَسِرَ الْمُتَعَرِّضُونَ إِلَّا لَكَ وَ ضَاعَ الْمُلِمُّونَ إِلَّا بِكَ وَ أَجْدَبَ الْمُنْتَجِعُونَ إِلَّا مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَكَ». مشابه این جملات و تعبیرات در صحیفه سجادیه هم هست. امام سجاد (ع) در روزهای جمعه و روز عید فطر در بخشی از دعای خود این جملات را داشتند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: فرصت ماه رجب و نیز شعبان و رمضان فرصتی برای چه منظوری است؟ دعا و مناجات و توجه به خداوند است اما مهم این است که این توجه، این دعا و خواستن چه جهت گیری پیدا می کند و انسان از خداوند چه می خواهد؟

آیت الله سروش محلاتی افزود: مهمترین مساله در ادعیه، رهایی انسان از شرک است. البته انسان می تواند از خداوند هرانچه می‌خواهد مسالت کند اما ظاهرا فراتر از همه اینها مسئله توحید است. موضوع دعایی که در ابتدا خواندم رهایی از شرک است.

او ادامه داد: افعال منفی که در این دعا وجود دارد نشان دهنده آن است که انسانی که به غیر خدا توجه پیدا می کند موفقیت پیدا نمی‌کند، ضایع می شود، دچار دوری از رحمت الهی می شود.

استاد حوزه علمیه قم گفت: در این دعا صحبت این است که انسان به ازاء آنچه به دست می آورد، چه چیزی را از دست می دهد؟ انچه انسان از دست می دهد به مراتب بالاتر و مهمتر از آن چیزی است که به دست می آورد. فرصت ماه رجب برای ما طلبه ها توجه به این مراتب است که مقداری از این آلودگی ها و شرک رهایی یابد.

ایت الله سروش محلاتی بیان کرد: هرکس که به غیر خدا پناه ببرد، تمام سرمایه خود را از دست داده است. هرکس به غیرخدا دل ببندد و مشغول شود، خودش را ضایع و نابود کرده است. حضرت می فرماید: «کسانی که در جستجوی آبادانی هستند و می خواهند به سرسبزی برسند ولی این خرمی و نشاط و آبادانی را از غیر فضل تو می جویند، دچار محرومیت خشکسالی می شوند و مشمول رحمت الهی نمی شوند». اینها تلنگری برای بریدن توجه ما به غیرخداست.

او افزود: هرکس رغبتی به حق تعالی پیدا کند در به روی او گشوده می شود. هرکس که طلب و جستجو کند، خیر الهی بر او بذل می شود. هرکس سوال کند و بخواهد فضل الهی در او روا می گردد و هرکس امید داشته باشد نعمت الهی برای او مهیاست.

استاد حوزه علمیه قم: معارف موجود در ادعیه برای این است که انسان از فرصت هایی مانند ماه رجب استفاده کرده و تغییری در او پیدا شود. همه بهانه هایی که انسان های بهانه گیر دارند در این دعاها برطرف شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا