خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل اتلانتیک: نتانیاهو به پایان نزدیک است

«ناتان ساچس» مدیر مرکز سیاست خاورمیانه در نهاد بروکینگز در یادداشتی تحلیلی درباره‌ی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در آستانه‌ی انتخابات آتی معتقد است که او به نقطه‌ی پایان نزدیک شده است.

به گزارش سرویس ترجمه انصاف نیوز، ناتان ساچس در سایت آتلانتیک نوشت:

نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در آستانه‌ی انتخابات ملی این کشور با کیفرخواست در سه پرونده‌ی قضایی رو به رو شده است.

36 روز به انتخابات ملی اسرائیل باقی مانده است. دادستان کل اسرائیل تصمیم خود را مبنی بر محکومیت نخست وزیر این کشور در 3 پرونده قضایی، از جمله اتهام به رشوه خواری، به وکیل نتانیاهو اعلام کرده است. این اتهامات علیه نخست وزیر اسرائیل به ترتیب سنگینی جرم، دریافت هدایا نظیر سیگار و شامپاین از ثروتمندان برای چندین سال متوالی و پرداخت رشوه هنگفت به یک رسانه‌ی دیجیتال برای پوشش مطلوب خبری بوده است. اتهامات علیه او مطرح شده اما هنوز این نخست وزیر محکوم نشده است. نتانیاهو هنوز می‌تواند در انتخابات 9 آوریل برنده شود. او سیاستمداری بیش از حد پیچیده در نظر گرفته می‌شود. با این حال تمامی شرایط برای نامزدهای انتخاباتی برابر است، اما احتمالاً وی برای مدت طولانی نخست وزیر اسرائیل نخواهد بود.

او اعلام کرده است که همه‌ی این اتهامات برنامه ریزی شده است. هیچ مانعی برای برگزاری انتخابات پیش رو وجود ندارد مگر اینکه اتهامات موجود منجر به از دست دادن انتخابات برای نتانیاهو شود. در حالی که اسرائیلی‌ها برای برگزاری انتخابات آماده می‌شوند، روزنامه نگاران و تحلیل گران نظرات مخالف را اینگونه تحلیل می‌کنند که او در این برهه زمانی در انتخابات شکست می‌خورد. نتانیاهو معتقد است که در انتخابات آینده پیروز خواهد شد. او دلیل پیروزی خود را برتری نسبت به رقبا و علاقه‌ی بیشتر نسبت به انجام امور جاری کشور و تجربه‌ی بیشتر در مقایسه با دیگر رقبا می‌داند. کمپین انتخاباتی نتانیاهو در بیلبوردهای تبلیغاتی غول پیکر او را در حال دست دادن با ترامپ همراه با متنی با عنوان «متحد خودش» از همراهی ترامپ پس از قرار گرفتن در امور سیاسی نشان می‌دهد.

کدام یک از نخست وزیران اسرائیلی به جز نتانیاهو می‌تواند برای توافق نامه‌ی هسته‌ای با ایران با باراک اوباما یکی از روسای جمهور ایالات متحده درگیری سیاسی داشته باشد و پس از خروج ترامپ از این توافق نامه به پیروزی برسد؟ چه کسی می‌تواند چند روز پس از پیروزی انتخاباتی پوتین در کنار او در مراسم رژه نیروهای روسی در میدان سرخ، مجوز حمله به سوریه را از روسیه بگیرد؟ به جز نتانیاهو چه کسی می‌تواند در دیدار با سلطان قابوس عمانی از نشانه‌های همگرایی رو به رشد از منافع مشترک اسرائیل و کشورهای عربی حوزه خلیج حرف بزند؟ تمامی این موارد همراه با اقتصاد موفق هم سو با معیارهای اسرائیل به همراه وضعیتی نسبتاّ آرام در جنگ داخلی (مبارزه با فلسطینی‌ها) است. در مجموع بسیاری از مردم اسرائیل از عملکرد اجرایی او برای ده سال متوالی راضی هستند.

اولین شکاف برای نتانیاهو زمانی رخ داد که اپوزیسیون مرکزی بر خلاف میل او به یک واحد تبدیل شد. این رخداد یک رقیب جدی را برای نتانیاهو به ارمغان آورد. بنی گانتز رییس ستادی نیروهای دفاعی اسرائیل رقیب انتخاباتی او شد. ایهود باراک یکی از کارکنان اسبق ستاد نیروهای دفاعی اسرائیل پیش از این موفق به شکست نتانیاهو در سال 1999 شده بود. پیتژاک رابین، رئیس کارکنان جنگ شش روزه نیز پیش از این بر نتانیاهو پیروز شده است.

ژنرال‌های نظامی معمولاً در کانون فعالیت‌های سیاسی با هیاهوهای فراوانی رو بهرو می‌شوند. احزاب سیاسی این ژنرال‌ها را کنترل می‌کنند اما تمایل دارند که سریع از بین بروند. محبوبیت آنها تنها به خاطر کارنامه‌ی سیاسی آنهاست. این یک واقعیت است که آنها از نظر سیاسی ضعف دارند. در واقع گانتز هیچ تجربه‌ی سیاسی ندارد. در ارتش اسرائیل گانتز با نام مستعار بنی جوته یک اصطلاح آرامی به معنای “آسان گیر” و “صلح دوست” نامیده می‌شود. گانتز چهره‌ای نظامی شناخته شده است اما به ندرت تشویق شده است. گذشته‌ی سیاسی یک سیاستمدار می‌تواند به زودی از بین برود و او در پایان روز تبدیل به یک سیاستمدار واقعی شود.

این گونه به نظر می‌رسد، که گانتز علاوه بر یک ژنرال موفق، یک چهره‌ی سیاسی موفق نیز هست. توانایی بالای گانتز و مشاورانش پیش از ورود به جریان سیاست به وسیله‌ی انتخابات گواه بر این موضوع است. به دنبال سخنرانی‌های موفقیت آمیز برای راه اندازی کمپین انتخاباتی، گانتز مصاحبه‌ها موفقیت آمیزی داشته است و چندین نظر قطعی داده است. پس از اینکه او موفق به تشکیل مرکزی به رهبری خود شد، دو ژنرال اسبق از جناح راست و چپ و پیر لاپید سیاستمدار اسبق از او به عنوان جانشین نتانیاهو یاد کردند.

عملکرد سیاسی نتانیاهو در این بازه زمانی یک شو سیاسی بود تا برنامه‌ای استراتژی سیاسی. او به جای برنامه‌ی هدفمند برای مردم اسرائیل و رقیب سیاسیش در انتخابات پیش رو، یکی از مقامات قضایی اسرائیل را مورد حملات تند قرار داده است. اینگونه به نظر می‌رسد که نتانیاهو از پیروزی در انتخابات اطمینان دارد.

پیش از اعلام محکومیت نتانیاهو، تحقیقات بیانگر محبوبیت او و دریافت تایید از سوی رأی دهندگان حامی او بود. پس از سلب آرای مردمی از نتانیاهو، او به سرنوشت وزیر پیشین امور خارجه‌ی خود یعنی با دادسرای عمومی روبرو خواهد شد.

نتانیاهو نه تنها با مجازات سنگین رو به رو است، بلکه به عنوان یک مانع سیاسی نیز در معرض خطر قرار دارد. اگر گانتز پیش از اعلام کیفرخواست یک رقیب جدی برای نتانیاهو بود، پس از این میزان شانس او برای پیروزی افزایش یافته است. پس از اعلام کیفرخواست، اولین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که شاید او رهبری یک اردوگاه را بر عهده بگیرد.

با تمامی این تفاسیر، نتانیاهو بازهم می‌تواند برنده انتخابات شود. نظرسنجی‌های اولیه بیانگر این است که نتانیاهو اکثر آرای حزب لیکود را از دست داده است، اما حزب دیگر راست، از او حمایت می‌کنند. نتانیاهو با امتیاز وارد انتخابات می‌شود. حزبی که رهبری آن را بر عهده دارد، فرمانده سیاست‌های اسرائیل است. حزب لیکود در سال 1977 برای اولین بار به قدرت رسید. این حزب 31 سال نخست وزیری را در طول 42 سال اخیر بر عهده داشته است. در حالی که حزب چپ کارگر تنها 8 سال در رأس بوده است.

علاوه بر این، برای رفع این اتهامات، نتانیاهو در دوره‌ی اول نخست وزیری در دهه‌ی 80 میلادی عملکرد خوبی داشته است. او در پیامی به مردم، امیدوار است ماندلیت پیام او را شنیده باشد؛ او اینگونه گفت: سیستم حقوقی در حال تضعیف روحیه‌ی مردمی است. سیستم حقوقی برای رد رهبران محبوب بر اتهامات جعلی تاکید می‌کند. کمپین انتخاباتی نتانیاهو معتقد است که روزنامه‌نگاران چپ‌گرا، حقوقدانان و دانشگاهیان نمی‌توانند در انتخابات او زا شکست دهند. از این رو آنها به دنبال ابزاری دیگر برای پیروزی هستند. مطمئناً بسیاری از افراد حاضر در سیستم حقوقی از جمله ماندلیت، توسط نتانیاهو منتصب شده‌اند و هرگز یک چپ‌گرای سیاسی نیستند. اما این احتمال وجود دارد که آنها برای تقویت پایه‌ی سیاسی خود، از حزب نتانیاهو خارج شده‌اند.

اگر نتانیاهو در انتخابات پیروز شود، وی به دنبال مصونیت سیاسی کنست است. همانگونه که اسرائیلی‌ها بر “قانون فرانسه” تاکید می‌کنند، رییس جمهور را در زمان نخست وزیری از حبس تعلیق می‌کند تا او رهبری کشور را بر عهده بگیرد. پس از پیروزی در انتخابات، احزاب مایل به عضویت در ائتلاف نتانیاهو خواهان حمایت از چنین قانونی هستند. همانگونه که یوسی وردر در خبرگزاری هاآرتص نوشت: نتانیاهو تا زمان نخست وزیری مصونیت قضایی دارد. چنین قانونی می‌تواند به رییس جمهوری اسرائیل نیز افزایش یابد. نتانیاهو می‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری اسرائیل برای دوره‌ای هفت ساله انتخاب شود. ممکن است این کیفر خواست علیه او ده سال دیگر نیز صادر شود. مطمئناً این برنامه‌ی اصلی نتانیاهو نخواهد بود.

با تمامی این تفاسیر، تصویب قانون فرانسه بسیار سخت است. نتانیاهو باید جناح راست انتخاباتی را در مسیر پیروزی قرار دهد تا میزان حمایت کافی برای کسب نخست وزیری را داشته باشد. سپس او باید متحدانش را به تصویب غیر مستقیم و متبحرانه‌ی “قانون فرانسه” متقاعد سازد. تصور اینکه نتانیاهو به پایان قدرت نزدیک می‌شود در دو سال گذشته بسیار دشوار بود. در حال حاضر اینگونه به نظر می‌رسد، که او بیش‌تر از هر زمانی در نقطه‌ی پایانی قرار دارد.

مترجم: علی خسروجردی، انصاف نیوز

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا