خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مقایسه هزینه مترو در تهران، پاریس و نیویورک

اظهارات یک عضو شورای شهر تهران درباره قیمت واقعی بلیط مترو تهران در روز‌های گذشته خبرساز شد. او گفته که مردم تهران باید هزینه زندگی در آن را هم بپردازند(در این گزارش برای محاسبات قیمت دلار 10 هزار تومان و قیمت یورو 11 هزار تومان در نظر گرفته شده است).

فرادید نوشت: قیمت واقعی بلیط مترو در تهران ۱۰ هزار تومان است. این جمله را یکی از اعضای شورای شهر تهران در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها گفته بود. این خبر به سرعت در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شد. بعضی‌ها به شدت به این عضو شورا حمله کردند و برخی هم تاییدش کردند.

اما استدلال‌های این عضو شورا برای حرفش چه بوده است؟ آیا واقعا در بقیه کلان شهر‌های دنیا استفاده از مترو این قدر هزینه دارد؟ اصلا بقیه اعضای شورا با این حرف موافق هستند؟ در این گزارش می‌خواهیم به این سوالات پاسخ دهیم.

محمود میر لوحی: مردم باید هزینه زندگی در تهران را بپردازند

محمود میرلوحی از اعضای شورای شهر تهران و عضو کمیسیون برنامه و بودجه شوراست. او در دولت محمد خاتمی نیز مدتی معاون وزیر کشور بوده است.

میرلوحی چند روز قبل در مصاحبه‌ای گفت: «من فکر می‌کنم بر اساس آن چه که در دنیا مرسوم است قیمت واقعی بلیط مترو در تهران در حدود ۱۰ هزار تومان می‌شود».

به اعتقاد این عضو شورای شهر، شهروندان تهرانی باید هزینه زندگی در این شهر را بپردازند. میر لوحی می‌گوید طبق قانون تامین یک سوم هزینه تمام شده بلیط مترو با مصرف کننده، یک سومش با شهرداری و یک سوم دیگر با دولت است. اما دولت تا به حال سهم خود را نپرداخته است.

حرف حساب میر لوحی این است که متروی تهران در حال حاضر زیان‌ده شده و هزینه‌هایش را نمی‌تواند تامین کند. با این اوضاع خبری هم از توسعه مترو و افزایش ظرفیت آن نخواهد بود.

او می‌گوید اگر قرار است به تهرانی‌ها بابت بلیط مترو یارانه داده شود باید دولت هزینه‌اش را به گردن بگیرد.

قیمت بلیط مترو در تهران چقدر است؟

اساسا در هر کلانشهری مترو جزو وسایل حمل و نقل عمومی پاک است. به همین دلیل دولت‌ها تلاش می‌کنند استفاده از آن را در بین شهروندان ترویج کنند.

در شهر تهران در حال حاضر مترو جزو وسایل حمل و نقل عمومی ارزان و قابل دسترس است. در سال ۹۷ قیمت بلیط تک سفره مترو ۱۰۰۰ هزار تومان اعلام شده است. البته در صورت استفاده از کارت بلیط و در فواصل نه چندانی طولانی هزینه مترو برای شهروندان کمتر می‌شود؛ چیزی حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان.

حال اگر یک شهروند برای رفت و آمد به محل کارش در مسافتی نه چندان طولانی از مترو استفاده کند، می‌شود روزی ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ هزار تومان.

یک کارمند در تهران با ۲۵ روز کاری چیزی حدود ۲۵ تا ۵۰ هزار تومان البته در مسافت‌های کوتاه برای مترو هزینه می‌کند. اگر درآمد متوسط کارمند تهرانی در بخش خصوصی حدود ۱۵۰۰۰۰۰ هزار تومان باشد، ۱.۶ تا ۳.۳ درصد حقوق ماهیانه اش را برای مترو هزینه می‌کند.

قیمت بلیط مترو در پاریس چقدر است؟

خب حالا بیایید ببینیم قیمت بلیط مترو و متوسط درآمد کارمند‌ها در پاریس چقدر است. پاریس یکی از شهر‌های قدیمی اروپا و جزو اولین شهر‌هایی است که مترو در آن راه اندازی شده است.

متروی شهر پاریس

قیمت بلیط تک سفره در این کلانشهر برابر با ۱.۹ یورو است که می‌شود حدود ۲۱ هزار تومان. اگر کارمندی در پاریس برای رفت و آمد به کار روزانه از مترو در ۲۵ روز کاری استفاده کند، هزینه اش می‌شود حدود ۴۸ یورو (برابر با ۵۲۵ هزار تومان).

اجازه دهید حقوق یک کارمند ساده پاریسی را هم بگوییم. یک کارمند ساده حداقل حقوق ماهانه اش ۳ هزار یورو (۳۳ میلیون تومان) است. در واقع کارمند پاریسی ما حدود ۱.۶ درصد حقوقش را برای مترو هزینه می‌کند.

قیمت بلیط مترو در گران ترین شهر جهان چقدر است؟

شهر نیویورک یکی از بزرگترین و گران ترین شهرهای جهان است. این شهر یکی از قدیمی ترین و سریع‌ترین متروهای جهان را دارد که در 24 ساعت شبانه روز فعال است. تعداد ایستگاه های مترو بسیار بالا بوده و همه مناطق نیویورک را پوشش می هد.

قیمت بلیط تک سفره متروی نیویورک 2.5 دلار(حدود 25 هزار تومان) است. البته مانند متروی تهران کارت های مبلغ دار هفتگی یا ماهانه ارزان تر هستند.

اگر کارمند نیویورکی هر روز برای رفت و آمد از مترو استفاده کند، در نهایت برای 25 روز رفت و برگشت به محل کار حدود یک میلیون و 250 هزار تومان برای هزینه مترو پرداخت می کند.

متوسط حقوق دریافتی یک کارمند معمولی در نیویورک حداقل 3 هزار دلار(حدود 30 میلیون تومان) است. با فرض این که این کارمند ماهانه یک میلیون و 250 هزار تومان برای مترو هزینه کند، او حدود 4 درصد درآمدش را به مترو اختصاص می دهد.

متروی شهر نیویورک

با توجه به درآمد سرانه در این سه شهر، شهروندان حدود 1.6 تا 4 درصد حقوق ماهانه خود را صرف هزینه استفاده از مترو می کنند. ظاهرا عضو شورای شهر تهران تفاوت فاحش سطح درآمد‌ها در تهران را با دیگر شهر‌ها در نظر نگرفته است.

از طرف دیگر گران شدن بیش از حد بلیط مترو می تواند موجب روی آوردن شهروندان به وسایل حمل و نقل دیگر مانند تاکسی شود که آلودگی هوا را افزایش می دهد.

هر گونه اظهار نظر و تصمیم اعضای شورا در تهران بر زندگی میلیون‌ها نفر تاثیر می گذارد. بنابراین آن‌ها باید در حوزه تخصصی خود اطلاعات جامع و دقیقی داشته باشند یا حداقل از نظرات مشاوران باتجربه و زبده استفاده کنند.

البته بعد از انتشار این خبر، رییس شورای شهر، محسن هاشمی گفت که شورا هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بلیط مترو ندارد.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا