خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ده روایت از یک جلسه مجمع تشخیص مصلحت!

لایحه الحاق به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی موسوم پالرمو با ناتمام ماندن مذاکرات اعضای مجمع تشخیص مصحلت نظام در نشست  ۱۱ اسفند هم به نتیجه نرسید و مقرر شد، مجمع در نشست آینده در این باره تصمیم‌گیری کند.

به گزارش اعتدال، اعضای مجمع، امروز هم در دو گروه موافق و مخالف به اظهار نظر درباره این لایحه اختلافی میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان پرداختند، که به علت طولانی شدن مذاکرات، فرصت به رای‌گیری نهایی نرسید.

جدا از این که مجمع تشخیص پس از برگزاری 4 جلسه همچنان درباره لایحه موسوم به پالرمو به تصمیم قطعی نرسیده و در شرایط پیچیده اقتصادی کشور ادامه بررسی آن را به سال آینده موکول کرده، نکته ای که قابل تامل است اینکه اعضای  مجمع تشخیص مصحلت نظام هریک برای تعویق بررسی پالرمو در مجمع و موکول کردن آن به سال آینده دلیل متفاوتی دارند.

یکی از اعضای مجمع می گوید: باید مقداری صبر کنیم تا اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل کنند؛ اگر عمل نکردند آن وقت مجمع تشخیص تصمیم مقتضی را می‌گیرید.

برخی از اعضا تقاضای نماینده دولت مبنی بر اینکه با توجه به شرایط پایان سال و مشکلات اقتصادی، اعلام نظر مجمع می تواند شرایط تورمی را وخیم تر کند، را دلیل این تعویق می داند.

یکی دیگر از اعضای مجمع تشخیص می گوید: برای بحث کارشناسی بیشتر در جلسات بعدی روی آن کار می‌شود تا تصمیم‌گیری شود. شاید یک جلسه بیشتر برای بررسی کافی نباشد و چند جلسه نیاز داشته باشیم، به‌خصوص اینکه CFT نیز به مجمع ارجاع شده و این دو باید با هم مورد بررسی قرار بگیرد تا تصمیم واحدی گرفته شود.

عضو دیگر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سؤال درباره CFT هم بحثی صورت گرفت یا خیر، می گوید: فعلاً بحث درباره پالرمو است ولی نظر اعضا غالباً این است که CFT حتی مشکلات امنیتی دارد و فقط مسائل اقتصادی نیست؛ بنابراین احتمال جلب موافقت و نظر اعضا نسبت به  CFT خیلی کمتر است.

عضو دیگر مجمع نیز CFT را مرتبط به پالرمو می داند و می گوید از آنجا که مصوبه CFT به تازگی به مجمع ارجاع شده و به دلیل همپوشانی و ملاحظاتی که بین لوایح پالرمو و CFT وجود دارد، مقرر شد بررسی لایحه پالرمو با تاخیر صورت بگیرد تا کارشناسان مربوطه به بررسی  CFT نیز با دقت بپردازند. این عضو تاکید می کند FATF باید رفتار سازنده تری داشته باشد تا بر رفتار مجمع نیز تاثیر بیشتری بگذارد.

عضو دیگری از اعضای مجمع تشخیص مصلح نظام اما معتقد است نظر اعضای مجمع درباره پالرمو و همچنین CFT تقریبا مشخص است و احتمالا این لوایح در مجمع رد خواهند شد.

واقعیت اینکه هر یک از اعضای مجمع تشخیص به ظن خود به موضوع بررسی پالرمو در مجمع می اندیشند و بر اساس آن خروجی نظرات و تصمیات اتخاذ شده در مجمع را بیان می کنند. آخر هم مشخص نیست واقعا چرا تا این قدر بررسی پالرمو به نعویق می افتد، یکی درخواست نماینده دولت و یکی هم درخواست نماینده مجلس را بهانه می کند، برخی تعهد FATF و برخی هم تعهد اروپا را دلیل ان می دانند. در نهایت هم برخی نیاز به زمان بیشتر برای بررسی همزمان لوایح پالرمو و CFT را دلیل این تعویق می دانند. با این حال دلیل جامع و روشنی در اختیار مردم و رسانه ها از دلیل تعویق بررسی ها اعلام نمی شود و مشخص نیست تا چند جلسه و در چه زمانی مجمع نظر نهایی خود درباره لوایح FATF را اعلام می کند.

اما آنچه مهم و حتی حیاتی به نظر می رسد، ایجاد فضای سردرگمی در بین مردم نسبت به آینده اقتصادی کشور است. فضایی که مشکل جدی به خصوص برای سرمایه گذاران اقتصادی کشور ایجاد کرده و ابهام آنها نسبت به امنیت اقتصادی کشور در آینده کارشناسان اذعان دارند یکی از عواملی است که فضای اقتصادی ایران را در حال رکود نگاه داشته است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا