خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کلیات “معامله قرن” اعلام شد

مشاور ارشد دونالد ترامپ و فرستاده او در روند صلح خاورمیانه مهم‌ترین اصول طرح صلح آمریکا برای حل بحران میان فلسطین و اسرائیل موسوم به معامله قرن را مطرح کرد.

به گزارش ایسنا، جارد کوشنر، مشاور ارشد رئیس‌جمهور آمریکا و فرستاده این کشور در روند صلح خاورمیانه در مصاحبه با شبکه اسکای نیوز درباره سفرش به امارات گفت: ما دیروز به ابوظبی رسیدیم و در این سفر دوره‌ای به شش کشور سفر خواهیم کرد. درباره اهداف این سفر باید بگویم که ما از دو سال پیش برای طرح صلح تلاش می‌کنیم و آماده ارائه این طرح هستیم. ما به تلاش‌هایمان ادامه می‌دهیم و با طرف‌های ذیربط در منطقه مشورت می‌کنیم.

وی در جواب سؤالی درباره جزئیات طرح صلح آمریکا گفت: ما تاکنون توانستیم بیشتر جزئیات این طرح را محرمانه نگه داریم و این مسئله بسیار مهمی است. در مذاکرات قبلی ما دیدیم که جزئیات قبل از اینکه به نتیجه برسیم فاش می‌شود و همین مسئله سیاستمداران را مجبور به فرار از طرح می‌کند.

کوشنر افزود: وضعیتی که ما در حال مذاکره درباره آن هستیم طی ۲۵ سال اخیر تغییر چندانی نکرده است. ما به دنبال ایجاد راهکارهای واقع‌بینانه و عادلانه برای این مسائل در سال ۲۰۱۹ هستیم. ما بر چهار اصل در طرحمان تکیه کرده‌ایم. اصل اول آزادی است. ما می‌خواهیم مردم از آزادی مذهبی، اجتماعی و عبادت و احترام برخوردار باشند. می‌خواهیم عزت و کرامت مردم حفظ شود و به یکدیگر احترام بگذارند. مسئله دیگر امنیت است. ما اینجا در ابوظبی ساختمان‌های فاخر و بزرگ و تجارت شکوفایی می‌بینیم اما بدون امنیت کسی اینجا زندگی یا سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

وی درباره معیارهای طرح آمریکا و نقطه‌مشترک این طرح با توافق اسلو یا طرح صلح عربی گفت: ما طرح‌های مختلفی که طی سال‌های گذشته ارائه شده را بررسی کردیم. در این راستا تلاش‌های زیادی صورت گرفت اما این پرونده حل نشده و نتوانستیم دو طرف را به امتیازدهی قانع کنیم. درباره اسلو و طرح‌های دیگر ما تا حد امکان از آن‌ها استفاده کرده و مسائل مختلف را مورد بررسی قرار داده‌ایم. تلاش ما این است که به یک طرح مفصل و عمیق دست یابیم.

کوشنر درباره پیامدهای اقتصادی این طرح برای فلسطین و اسرائیل گفت: پیامدهای اقتصادی این طرح تنها به اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها محدود نمی‌شود بلکه شامل تمامی منطقه از جمله اردن، مصر و لبنان نیز می‌شود. طرح سیاسی مفصل است و شامل ترسیم مرزها و حل مسائل و وضعیت نهایی است. هدف ما ارتقای زیرساخت و قوانین و تقویت آموزش برای ایجاد فرصت‌های جدید و تضمین شکوفایی منطقه است.

وی درباره وضعیت کرانه باختری و نوار غزه گفت: از نظر جغرافیایی این دو منطقه از هم جدا هستند اما ما می‌خواهیم یک رهبری متحد داشته باشند. مذاکرات زیادی میان حماس و فتح صورت گرفته است اما من معتقدم مردم دولتی می‌خواهند که از منافعشان دفاع کند.

کوشنر درباره موعد اعلام طرح صلح گفت: ما تا پایان انتخابات اسرائیل که نهم آوریل برگزار می‌شود منتظر می‌مانیم. ما مذاکرات زیادی با اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها و تعدادی از رهبران عربی و طرف‌های ذیربط داشته‌ایم. ما امیدواریم که زمانی که این طرح اعلام شود مردم از یک بعد جدید به آن نگاه کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا