خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نقش ایران در بازسازی سوریه از نگاه روزنامه‌ی بحرینی

بازسازی سوریه این روزها موضوعی است که تحلیل‌های فراوانی درباره‌ی آن می‌شود، از برآورد هزینه‌ها تا کشورهایی که نقش اول را در بازسازی خواهند داشت و….

لیل سعد [layelle saad] دبیر میز خاورمیانه در گلف نیوز، روزنامه‌ی بحرینی، در بخشی از گزارش خود به نقش ایران در بازسازی سوریه اشاره کرد. او در قسمتی از آن نگاهی به اظهارات یک کارشناس انداخته که گفته است: دولت‌های ایران و روسیه برای حفظ قدرت اسد هزینه‌ی زیادی صرف کرده‌اند. بازسازی این کشور این فرصت را به آن‌ها می‌دهد که اکنون سود خود را با بازسازی‌ها به دست بیاورند.

به گزارش انصاف نیوز، بخشی از این گزارش درباره‌ی سیاست‌های بازسازی سوریه را در ادامه می‌خوانید:

جنگ داخلی هفت ساله‌ی سوریه به تدریج به موضوع و مناقشه‌ای پرتنش تبدیل شد. بازسازی این کشور نیز به موضوعی قابل توجه تبدیل خواهد شد.

بشار اسد به طور حتم پیروز این جنگ داخلی شده است. عمدتاً دلیل این پیروزی، حمایت‌های متحدان اصلی او یعنی دولت‌های روسیه و ایران است. این پیروزی بزرگ اسد، هزینه‌های فراوانی را به همراه داشته است.

در حالی که پس از پایان هر جنگ انجمن‌های بین المللی از بازسازی‌های پس از جنگ حمایت می‌کنند، اما آنها هیچ علاقه‌ای به حمایت از بازسازی سوریه ندارند.

تارما کافمن عضو ارشد موسسه‌ی بروکینگز در پیامی صوتی گفت: تعدادی از دولت‌های غربی معتقدند که بشار اسد در این جنگ باید تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد. کافمن در این پیام به اتهاماتی مثل تمایل به نابودی کشور، کشتار نیمی از جمعیت غیرنظامی، نابودی زیرساخت‌های غیرنظامی، دست داشتن در جنایت‌های بزرگ جنگی و استفاده از سلاح‌های شیمیایی اشاره می‌کند.

از دیدگاه مجامع جهانی حوادث سال 2011 سوریه، به عنوان قیامی از سوی حامیان دموکراسی علیه بیش از 40 سال قدرت خاندان اسد تعریف می‌شود. این قیام به سرعت تبدیل به یک جنگ داخلی شد. سازمان ملل از این حادثه، به عنوان بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در عصر جدید یاد می‌کند.

مبارزان علیه دولت اسد از هر ملیتی با برنامه‌ای شخصی به این جنگ داخلی پیوستند. پیوستن این افراد منجر به پیچیده‌تر شدن این اختلافات داخلی شد. این موضوع به نفع بشار اسد بود. او اقدامات خود را مانوری علیه تروریست تعریف کرد.

ایران به کمک گروه‌های شبه نظامی خود به ویژه [حزب الله لبنان] فعالیت‌های گسترده‌ای به نفع بشار اسد در خاک سوریه داشتند.

دولت سوریه: به ما کمک کنید

بشار اسد در جنگ داخلی پیروز شد. دولت سوریه پس از این پیروزی گفت: ما پیروز شدیم. به ما در بازسازی کمک کنید یا اینکه از پناهندگی رادیکال‌ها و پناهجویان رنج می‌برید.

از بشار اسد در مدت زمان کوتاه حمایت‌هایی شده است، اما این حمایت‌ها برای آثار پس از جنگ کافی نیست.

هنگامی که روسیه جنگنده‌های هوایی و نیروهای نظامی خود را در سال 2015 به این کارزار وارد کرد، اسد به پیروزی قاطع نزدیک شد.

پس از کشته شدن نیم میلیون نفر در این جنگ داخلی، رییس جمهور سوریه به مذاکره سیاسی علاقه‌ نشان داد. این مذاکره می‌توانست به عنوان راه حلی سیاسی برای پایان دادن به این تنش باشد.

استیون هیدمن یکی از اعضای ارشد بروکینگز به خبرگزاری گلف گفت: تردید دارم که کشورهای غربی در بازسازی این کشور شرکت کنند. در حالی که برخی از کشورهای آسیایی با انگیزه‌ی مزایای اقتصادی از دولت سوریه حمایت می‌کنند.

هیدمن می‌گوید: اسد از پشتیبانان خارجی خود در زمان جنگ داخلی، به طور حتم حمایت می‌کند.

شرکت‌های روسی پیشنهادهایی برای بازسازی میدان‌های بزرگ نفتی سودآور سوریه ارائه داده‌اند. علاوه بر روسیه کشورهای ایران و چین نیز پیشنهادهایی برای بازسازی زیر ساخت‌ها ارائه کرده‌اند.

بنجامین ویتز، روزنامه‌نگار امریکایی درباره‌ی این موضوع می‌گوید: ایران معتقد است که حمایت از اسد یک کار ارزشی است. اما می‌توان اینگونه تصور کرد که دولتمردان ایرانی اهداف دیگری (سود اقتصادی و کسب درآمد) را نیز با برنامه‌ی بازسازی سوریه دنبال می‌کنند.

این نظریه‌پرداز معتقد است: این یک درآمد و تجارت بزرگ برای سازندگان سوریه است. حجم زیاد مخروبه‌ها را فراموش نکنید. سود اقتصادی و پول زیادی در بازسازی سوریه وجود دارد. دولت‌های ایران و روسیه برای حفظ قدرت اسد هزینه‌ی زیادی صرف کرده‌اند. بازسازی این کشور این فرصت را به آن‌ها می‌دهد که اکنون سود خود را با بازسازی‌ها به دست بیاورند.

میزان حجم تخریب بسیار وسیع است. میزان مبلغ بازسازی حدود 100 تا 300 میلیارد دلار برآورد شده است. اما این چنین به نظر می‌رسد این موضوع برای اسد اهمیتی ندارد.

هیدمن نیز درباره‌ی بازسازی سوریه می‌گوید: حتی اگر اسد مجبور شود تمامی کمک‌های لازم را از دولت‌های خارجی بگیرد، او می‌خواهد تمام جوانب بازسازی را تحت کنترل داشته باشد.

این تحلیل‌گر به قوانین جدید وضع شده در کشور سوریه، به خصوص قانون شماره 10 اشاره می‌کند. هدف این قانون سازماندهی و تعریف مجدد املاک خصوصی و عمومی به ویژه در مناطق جنگ زده است.

قانون شماره ده در سوریه در حال اجراست. این قانون به مالکان سوری اجازه می‌دهد تا دارایی خانه یا زمین خودشان را ثابت کنند. مالکانی که موفق به اثبات اموال خود نشوند، املاک آنها مصادره می‌شود یا در حراجی عمومی به دولت واگذار می‌شود.

دولت سوریه هزینه‌ی بازسازی این کشور را 200 میلیارد دلار ارزیابی کرده است. برنامه‌ی بازسازی این کشور 15 سال طول می‌کشد.

در طول چهار سال گذشته بازسازی سوریه توسط اشخاص و با کمک سازمان ملل متحد بوده است.

مترجم: علی خسروجردی، انصاف نیوز

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا