خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش ایران به اعطای حمایت دیپلماتیک به نازنین زاغری

سفیر ایران در بریتانیا اعطای حمایت دیپلماتیک به نازنین زاغری را مخالف حقوق بین‌الملل دانست.

حمید بعیدی‌نژاد در صفحه توییترش نوشت: تصمیم وزارت خارجه انگلیس به اعطای حمایت دیپلماتیک به خانم زاغری، مخالف حقوق بین‌الملل می‌باشد و فاقد آثار حقوقی و اجرایی است.حقوق بین‌الملل اعطای حمایت دیپلماتیک از سوی دولت‌ها را فقط نسبت به اتباع خود ممکن می‌داند. طبق قانون ایران، ایرانیان فارغ از محل اقامت، تابعیت خود را حفظ می‌کنند.


انگلستان با اعطای حمایت دیپلماتیک به نازنین زاغری این پرونده را از حالت کنسولی به مسئله‌ای میان دو کشور تبدیل کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای‌نیوز، انگلستان با تصمیم اعطای حمایت دیپلماتیک به نازنین زاغری، شهروند دو ملیتی ایرانی-انگلیسی خود، قوی‌ترین اقدام را تا کنون درخصوص وی، علیه ایران داشته است.

این نخستین بار است که دولت انگلستان با به کار بردن این ابزار قانونی بین‌المللی به “نحوه برخورد” با یکی از شهروندانش در یک کشور دیگر اعتراض نشان می‌دهد.

این اقدام پرونده نازنین زاغری را از یک قالب کنسولی درآورده و آن را به یک مسئله کشوری میان تهران و لندن تبدیل کرد.

جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلستان، اقرار کرد که اعطای این حمایت دیپلماتیک را به سادگی انجام نداده است، اما گفت: “این یک اقدام دیپلمایتک مهم است که به تهران نشان می‌دهد رفتار آن کاملاً اشتباه است”.

وی با بیان این که این اقدام به تمام دنیا نشان می‌دهد که نازنین زاغری بی‌گناه است، مدعی شد که انگلستان زمانی که با یکی از شهروندانش از روی “ناعدالتی” رفتار شود، کنار نخواهد نشست.

هانت ادعا کرد که نازنین زاغری یک زن بی‌گناه است که سه سال اخیر را دور از دختر و همسر خود در یک زندان ایرانی سپری کرده است.

وی در این باره تصریح کرد: ما برای تأمین آزادی او سخت تلاش کردیم اما علی‌رغم تلاش‌های مکرر، این اقدام موفقت‌آمیز نبوده است.

وی افزود: بنابراین من امروز تصمیم‌گیری درباره اقدامی بسیار غیرمعمول برای انگلستان را انجام دادم که اعمال حمایت دیپلماتیک است.

هانت در ادامه گفت: این نشان می‌دهد که دولت انگلستان عدم سازگاری نحوه رفتار با وی با تعهدات ایران نسبت به قانون بین‌المللی را به رسمیت می‌شناسد و جایگاه این مسئله را به مسئله‌ای میان دو کشور تبدیل می‌کند.

به گزارش ایسنا، نازنین زاغری که در سال 2016 در تهران بازداشت شده بود، به اتهامات امنیتی به پنج سال حبس محکوم شده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پیشتر در پاسخ به ادعای جرمی هانت مبنی بر این که ایران از بازداشت افراد دوتابعیتی به عنوان ابزاری دیپلماتیک استفاده می‌کند، گفته بود: وزیر امور خارجه انگلیس موضوع یک زندانی دوتابعیتی در ایران را مطرح کرده که مقامات کشورمان بر مجرم شناخته شدن ایشان در دادگاه صالحه و استقلال قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران تاکید و بیان کردند وی تبعه جمهوری اسلامی ایران است و بر اساس قوانین داخلی ایران محاکمه و محکوم شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا