خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بیانیه کمیسیون حقوق بشرکانون وکلای مرکز به مناسبت روز جهانی زن

بیانیه کمیسیون حقوق بشر و کمیسیون فرهنگ و هنر کانون وکلای دادگستری مرکز به مناسبت روز جهانی زن را در ادامه می‌خوانید:

“ارتقای حقوق زنان مستلزم اصلاح و توسعه نظام حقوقی است”

هنگامه روز جهانی زن ( هشتم مارس ) فرصت مغتنمی برای فعالین حقوق زنان در سراسر جهان است تا مطالبات خود را مطرح و عزم خود برای استیفای حقوق تضییع شده در ادوار تاریخی را ابراز نمایند . متاسفانه پس از گذشت بیش از 162 سال از تاریخ 8 مارس 1857 و گذشت بیش از 97 سال از اولین روزی که جمعیت پیک سعادت نسوان در شهر رشت این روز را در ایران به رسمیت شناختند ، زنان چه در ایران و چه در سایر نقاط گیتی درگیر مراتبی از نقض حقوق خود بوده و علیرغم سابقه طولانی در پی جویی مطالبات و مبارزه در راستای تحقق آنها و بدست آوردن قسمتی از خواسته ها تا کنون برخی از حداقل حقوق اولیه نیز از زنان دریغ گردیده و هر روزه شاهد نقض حقوق فردی و اجتماعی زنان بصورت موردی و سیستماتیک و هنجارین می باشیم .

زنان در ایران نیز با وجود رهاوردهای ارزنده، از این قاعده مستثنی نبوده و درگیر سطوحی. از نقض شامل تبعیض جنسیتی ،خشونت در اجتماع ( همچون آزار خیابانی ، اسیدپاشی و …) ، خشونت خانگی و عدم حمایتهای تامینی و غیره می باشند چنانچه آمار بسیار محدود منتشر شده نیز گویای این موارد می باشد .

زنان میهن ما نیز علیرغم وجود امتیازات فاخر از حیث سابقه تاریخی ،در معرض آسیب های قابل ذکر جدی بوده و حمایت از آنها از جمله وظایف اساسی دولت ها تلقی می گردد.لذا دولت ها و رژیم حقوقی باید اقدامات حمایتی تامینی هدفمندی جهت بدست آوردن حقوق پایه و اساسی زنان را مورد توجه قرار دهند .از جمله:

_ ایجاد ساز و کار حمایتی جهت جلوگیری از تبعیض جنسیتی علیه زنان مغفول مانده و ساختارهای فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی جهت رفع هرگونه اشکال تبعیض نیاز به اصلاح و ترمیم دارد .

_ قوانین حمایتی در خصوص زنان کامل و جامع نیست و حداقل قوانین موجود نیز بطور کامل اجرایی نمی گردد . لایحه منع خشونت علیه زنان علیرغم ارائه تا کنون به تصویب نرسیده و تبدیل به قانون نگردیده است .

_ قوانین حمایتی در خصوص مقابله با خشونت های خانگی علیه زنان وجود نداشته و زنان آسیب دیده هیچ گونه حمایت قانونی و بالینی مخصوص در این زمینه را ندارند .

_ آموزش های مبتنی بر تعریف جنسیت و منع تبعیض جنسیتی مورد توجه مراجع مربوطه نبوده و اقدامات عملی در این خصوص صورت نمی گیرد .

_ علیرغم وجود مراکز محدود و اقدامات آن مراکز ، زنان آسیب دیده تحت هیچ ساز و کار مشخصی برای بازگشت به زندگی عادی قرار نداشته و حمایت های روانی بصورت جدی در دستور کار مراجع مسئول قرار ندارد .
_مشارکت اجتماعی و نقش افرینی در عرصه کنش مدنی و سیاسی در سطح قابل قبولی تلقی نگردیده و باید این نقش همساز با کیفیت و کمیت زنان کشور منصفانه و اثربخش تعریف شود.

کمیسیون فرهنگ و هنر و کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز ضمن گرامی داشت روز جهانی زن ،با تاکید بر هم افزایی سرمایه اجتماعی جامعه زنان در مسیر توسعه و اصلاح نظام حقوقی، مصرانه درخواست توجه بیشتر حوزه عمومی، نهادها و مراجع صالح مربوطه در جهت رفع هرگونه اشکال تبعیض ، جلوگیری از خشونت های خانگی و در بستر اجتماع علیه زنان را داشته و از افکار عمومی و جامعه مدنی نیز تقاضای توجه بیشتر به اموزش و مطالبه و اگاهی در راستای تحقق برابری حقوق زنان را دارد .

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا