خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیت‌الله مکارم حاشیه‌سازی‌ اخیر در قم را توهین به مراجع و رهبری خواند

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: «شنیده شده است که در بعضی از جلسات، برخی از افراد کم اطلاع یا بی اطلاع به شورای عالی حوزه اهانت کردند؛ توجه داشته باشید شورای عالی حوزه منتخب مراجع و رهبری است؛ اگر کسی به آنها اهانتی کرده و مطلب خلافی بگوید، به مراجع و رهبر بزرگوار انقلاب توهین کرده است؛ چراکه ایشان حضور تمام اعضا را امضا کرده است.»

روزنامه‌ی ایران نوشت: راهپیمایی کفن‌پوشان از قم تا تهران؛ این پیشنهاد در بیانیه‌ای مطرح شده که طی روزهای اخیر در تجمع برخی از طلاب حوزه علمیه قم منتشر شد. تجمعی به بهانه حمایت از «گام دوم انقلاب».

این بیانیه که البته به نوشته سایت تابناک هیچ امضایی هم نداشته، هشدار داده است که «قم آماده قیام علیه نفاق» است و در ادامه با نام بردن از حسن روحانی، او و همفکرانش را «مروجان اسلام امریکایی و غربگرایان وطن‌فروش» معرفی کرده که این قیام باید علیه آنها باشد.

این بیانیه همچنین حوزه‌های علمیه و اساتید آن را به انفعال و عقب‌نشینی در برابر «غربگرایان امریکازده»، «فساد» و «واپسگرایی‌ها از اصول ارزشی انقلاب» متهم کرده‌اند. این بیانیه همچنین در موضعگیری علیه رئیس مجلس و نماینده شهر قم آورده است: «آن روز که بدنه حوزه علمیه و اکثریت قاطع طلاب و افاضل یکصدا و یکپارچه فریاد می‌زدند که امثال علی لاریجانی ذره‌ای صلاحیت و لیاقت تکیه زدن بر پست‌های کلیدی جمهوری اسلامی را ندارند، چرا معدود افراد موجه حوزوی با توجه به مرجعیت‌زادگی وی ناصران و مؤیدان او بودند؟!» البته بعد از انتشار این بیانیه، «محمدحسین نبوی» معاون تبلیغ حوزه علمیه قم ضمن اعلام بی‌اطلاعی از برگزاری راهپیمایی کفن‌پوشان از قم تا تهران در حوزه‌ علمیه قم گفت: حوزه علمیه یک حوزه آزاد است و بخش‌های مختلفی دارد.

دیروز در واکنش به این بیانیه، آیت‌الله مکارم شیرازی آن را «توهین به مراجع و رهبر معظم انقلاب» خواند. این مرجع تقلید در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم برگزار شد، اظهار داشت: «شنیده شده است که در بعضی از جلسات، برخی از افراد کم اطلاع یا بی اطلاع به شورای عالی حوزه اهانت کردند؛ توجه داشته باشید شورای عالی حوزه منتخب مراجع و رهبری است؛ اگر کسی به آنها اهانتی کرده و مطلب خلافی بگوید، به مراجع و رهبر بزرگوار انقلاب توهین کرده است؛ چراکه ایشان حضور تمام اعضا را امضا کرده است.»

به گزارش انتخاب، او گفت: «امام راحل فرمودند کسانی که به مراجع اهانت کنند، از ولایت خدا خارج می‌شوند و داخل ولایت شیطان می‌شوند؛ کسانی که این سخنان را می‌گویند، باید مراقب باشند.»

همچنین حجت‌الاسلام سید محی‌الدین قوامی از مدیران دفتر سیاسی حوزه‌های علمیه و از مسئولان برگزاری تجمع حوزویان در گام دوم انقلاب در فیضیه پیرامون برگزاری تجمع مذکور و همچنین توزیع بیانیه «قم آماده قیام علیه نفاق» توضیحاتی داد.

او با «تاریخی» خواندن تجمع حوزویان در مدرسه فیضیه، با اشاره به انتشار بیانیه یاد شده این حرکت را بی ارتباط به این تجمع خواند و گفت: «برخی افراد معلوم‌الحال دنبال تلخ کردن تجمع فیضیه بودند.»

به گفته او، این تجمع تنها یک بیانیه پایانی داشته که آن هم با امضای شورای هماهنگی نهادهای عالی حوزوی تهیه شده بود. همچنین تقی فاضل میبدی از اساتید حوزه علمیه هم گفته است «اینکه در حوزه علمیه قم پرچمی را بالا ببرند و ‏بیانیه صادر و خرابکاری کنند، مورد تأیید اساتید و مراجع نیست.»

حساسیت‌ها به این اتفاق از آنجا جدی شده که تجمعات اخیر طلاب در مدرسه فیضیه طی ماه‌های اخیر معمولاً حاشیه‌ساز بوده است. اوج این حاشیه‌ها به تجمع 25 مرداد امسال برمی‌گردد که هم پلاکاردها و شعار معروف «استخر فرح» در آن حساسیت‌برانگیز شد و هم اظهارات رحیم پور ازغدی، سخنران این مراسم با واکنش‌های تند مراجع تقلید مواجه شد.

در آن تجمع نیز رحیم‌پور ازغدی با حمله به حوزه‌های علمیه، نه تنها آنها را به انفعال در برابر مشکلات جامعه متهم کرد که حتی مدیریت حوزه‌های علمیه را ریشه اصلی سکولاریسم در جامعه دانست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا