خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سهم 88 نفری ایران از دانشمندان برتر دنیا

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: 60 هزار دانشمند برتر جهان انتخاب شده‌اند که از این تعداد 88 نفر، ایرانی هستند و سهم حوزه پزشکی کشور از این تعداد دانشمند ایرانی، 18 نفر است.
به گزارش ایسنا، دکتر رضا ملک‌زاده در مراسم روز پژوهش و تجلیل از پژوهشگران نمونه دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: 30 سال پیش تعداد محققانی که در سطح دنیا کار میکردند بسیار کم بود در حالی که امروزه این تعداد به 15 میلیون نفر رسیده است و 25 میلیون مقاله در سراسر جهان چاپ شده است. اگر همه این مقالات نتایج خوب و کاملی داشت تا به حال باید بسیاری از مشکلات حل میشد.
وی افزود: نخستین مشکل ما این است که برترین های ما از کشور خارج می‌شوند و چون زیرساخت های پژوهشی نداریم نمی‌توانیم از خروج آنها جلوگیری کنیم. باید این نکته را نیز عنوان کرد که 75 درصد خلاق‌ترین محققان در امریکا مهاجر هستند که از نظر تعداد، ایران پنجمین کشور در بین این مهاجرین است. اگر این تعداد در کشور می‌ماندند کارهای بزرگی می‌توانستند انجام دهند.
ملک زاده عنوان کرد: ایران یک درصد علم دنیا را تولید میکند که 32 درصد از این میزان مربوط به رشته های پزشکی و وابسته است. از نظر تعداد مقالات در جهان رتبه 17 و از نظر تعداد استناد رتبه 24 را داریم و باید بتوانیم به گونه ای کار کنیم که تعداد ارجاعات افزایش یابد.
به گفته وی، یک سوم تولید علم خاورمیانه نیز مربوط به ایران است.
وی ادامه داد: از نظر پژوهش، دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ایران چهارم است. البته بهتر است تقسیم‌بندی بین المللی را در نظر بگیریم و بیشتر به آن اهمیت دهیم.
ملک زاده خاطرنشان کرد: چالش های زیادی در مسیر پژوهش وجود دارد. یکی از این چالش ها این است که 85 درصد تحقیقات در دنیا تاثیری روی سلامت نمی‌گذارند و چندان مفید نیستند.
وی تاکید کرد: عامل ارزشیابی مقالات مناسب نیست و ما باید بیشتر به ارجاعاتی که به مقاله میشود توجه داشته باشیم. چالش دیگر مقالات تکراری است و مشکل دیگر مربوط به بودجه تحقیقات است؛ زیرا بودجه ای که برای پژوهش تعیین میشود بسیار کم است.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: از چندین سال گذشته تا کنون مقالات زیادی در ایران نوشته شده که 58 درصد این مقالات هیچ ارجاعی نداشته اند. برخی از اساتید برای ارتقا خود مقالاتی مینویسند که چندان مناسب نیست و به پژوهش ضربه میزند.
وی ادامه داد: برای ارتقا پژوهش در این دانشگاه نیز توصیه میشود اساتید زمان بیشتری را به پژوهش اختصاص دهند و همچنین آمار زیستی و اپیدمیولوژی در این دانشگاه چندان قوی نیست که باید تقویت شود. هرچند که نمیتوان برای شیرازی ها کار سنگین تعیین کرد ولی چاره ای نداریم و باید بیشتر تلاش کنیم.
دکتر محمد هادی ایمانیه، رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت: وزارت بهداشت میتواند به ما کمک کند که بتوانیم نیروی انسانی جذب کنیم که در حوزه پژوهش کار کنند.
وی افزود: یکی از مشکلات ما عدم ثبات تصمیم گیری است. هر دولتی که می آید قوانین خودش را دارد و معیارها برای ارتقا اساتید تغییر میکند و اساتید سردرگم می مانند.
ایمانیه گفت: اساتید نیز باید سعی کنند نیازهای جامعه را ارزیابی کنند و بر اساس نیازها پژوهش انجام دهند. همچنین باید روحیه کار تیمی را افزایش دهیم و چندین گروه بتوانند با هم کار کنند و نتیجه بگیرند.
دکتر هاشمی، معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم گفت: اهمیت پژوهش برای همگان روشن است. جایگاه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پژوهش خوب است ولی باید تلاش کنیم تا مشکلاتی که در این راه وجود دارد را حل کنیم.
وی افزود: اولویت هایی برای پژوهش تعیین کرده ایم. اولین اولویت کاربردی کردن تحقیقات است. باید به سمتی برویم که بتوانیم از نتایج تحقیقات استفاده کنیم.باید با صنعت نیز ارتباط برقرار کنیم.قدم بعدی تربیت نیروی انسانی پژوهش محور است. قدم دیگر نیز جذب اعتبار برای پژوهش هاست. البته امسال نسبت به سال گذشته وضعیت بودجه بهتر است.
هاشمی گفت: برنامه ما این است که بتوانیم انستیتو سلول های بنیادی و پزشکی را تاسیس کنیم. توسعه و تجهیز آزمایشگاه حیوانات، مرکز ثبت بیماری سرطان، توسعه مطالعات کهورت، تجهیز آزمایشگاه ها نیز در دستور کار است.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا