خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل العربی الجدید از سفر روحانی به عراق

العربی الجدید در یادداشتی سفر رئیس جمهور روحانی به عراق نشان دهنده این می‌داند که تهران به کشورهای دیگر به ویژه آمریکا می‌خواهد این پیام را برساند که جایگاه ایران در عراق برتر از هر کشور دیگری است.

به گزارش ایسنا، روزنامه العربی الجدید که دفتر آن در لندن است، در یادداشتی تحت عنوان “سفر امروز روحانی به بغداد؛ پیام به واشنگتن” نوشت: حسن روحانی، رئیس جمهور ایران امروز (دوشنبه) در رأس هیأتی دولتی و سیاسی در سفری بی‌سابقه عازم بغداد شد، این مساله باعث شده است که دولت بغداد تمام توان خود را برای استقبال از روحانی بکار گیرد.

در این یادداشت آمده است که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران قرار است با علمای نجف از جمله آیت الله سیستانی، مرجع عالی قدر شیعه دیدار کند، همچنین پیش از این محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز شنبه برای انجام مقدمات سفر روحانی وارد بغداد شد و با محمد علی الحکیم، همتای عراقی خود و دیگر مسئولان عراقی دیدار کرد.

این روزنامه فرامنطقه‌ای که مورد حمایت قطر است در ادامه نوشت: یکی از مسئولان دفتر عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق اعلام کرده است، سفر روحانی به عراق با هدف امضای توافق نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های اقتصادی، تجاری، سیاسی و همچنین در رابطه با مرزها و آب‌های مشترک است که پیش از این کمیته‌های ایرانی و عراقی بر سر آنها توافق کرده بودند.

این مسئول عراقی افزود: این سفر همچنین در راستای حل مشکلات قدیمی از جمله میدان‌های نفتی مشترک، ترسیم مرزهای بین دو کشور، منابع آبی، تبادلات تجاری و همچنین ایجاد بانک مشترک ایرانی و عراقی و لغو ویزا میان دو کشور است.

این مسئول عراقی که نزدیک به نخست وزیر این کشور معرفی شده است، همچنین اعلام کرده است که در جریان این سفر در رابطه با افتتاح کنسولگری‌های جدید در دیگر استان‌های عراق نیز توافق خواهد شد و این مساله برای واشنگتن آزار دهنده خواهد بود.

وی اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌های عراقی مبنی بر اینکه روحانی در این سفر درخواست غرامت ۸ سال جنگ تحمیلی می‌کند را نفی کرد و افزوده که به این پرونده پرداخته نخواهد شد.

از سوی دیگر احمد الحمدانی، تحلیلگر سیاسی به العربیالجدید می‌گوید که این سفر در وهله اول به منظور نمایش دادن قدرت ایران در عراق به واشنگتن و برخی کشورهای منطقه است. اعلان تهران برای سفر روحانی به بغداد پیش از سه هفته و رفتن برخی مسئولان ایرانی به عراق برای تدارک این سفر و نوع توافقاتی که قرار است در این سفر امضا شوند همگی نشان می‌دهد که ایران به کشورهای مختلف می‌خواهد این پیام را برساند که این کشور قوی‌ترین طرف در عراق است و نفوذ سیاسی، اقتصادی و نظامی در عراق دارد.

این تحلیلگر سیاسی در ادامه گفت که برخی از توافقاتی که قرار است در این سفر امضا شوند پیش از این نیز در سطح مقام‌های پایین‌تری نیز می‌توانست به امضا برسد اما جمع کردن و به تأخیر انداختن همه آنها برای سفر روحانی نشان می‌دهد که این سفر در درجه اول پیامی سیاسی برای دیگر کشورها است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا