خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نقدی بر اظهارات آیت الله مصباح درباره‌ی «سازش»

آیت الله مصباح یزدی گفته است:

«اگر عده‌ای پیش از انقلاب و یا اوائل جنگ می‌ترسیدند و فرار می‌کردند کمابیش قابل اغماض بود؛ خب می‌دیدند که حتی سیم خاردار به ما نمی‌فروشند و در مقابل،  دشمن هر سلاحی اراده کند، در اختیارش قرار می‌گیرد. اما امروز که تجربه‌ی عینی را با چشم خودمان دیده‌ایم، اگر بترسیم، چه حجتی نزد خدا داریم؟ کسانیکه امروز بعد از دیدن مددهای الهی می‌ترسند و در باطن به دنبال سازش هستند، اینها از شمر بدترند».

حجت‌الاسلام «هادی سروش» مدرس حوزه، در یادداشت نقدی به اظهار نظری از آیت الله مصباح یزدی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

“هوالله

با اجازه حضرت استاد؛

یکم]

از این که جناب استاد عزیز، علت “سکوت ده ساله” اول و دوم‌شان را تبیین نمودند، باید مغتنم شمرد.

ده سال قبل از پیروزی انقلاب، در دوران مبارزات نهضت!

و ده سال دوران اول انقلاب و جنگ؛ که ایشان؛ سخت پی گیرِ درس و بحث و اداره دو موسسه در راه حق و باقر العلوم(ع) بودند.

دوم‌]

بله من هم مانند ایشان فکر می‌کنم که این دوران، دوران سازش نیست.

اما اگر امروز کسی بعنوان تاکتیک و به تعبیر فقهی؛ “تقیه”، به سازش باور داشته باشد، کما اینکه برخی ازعلماء و کارشناسان چنین‌اند، چه اشکال اعتقادی و فقهی بر او لازم میآید؟

مگرنه این است که اصلِ صلح و سازش در قرآن؛ جائز و مورد رغبت است؛ «وإِن جنحو اللسلم فاجنح لها و توكل على الله إنه هوالسميع العليم «انفال ۶۱» و اگر دشمنان به صلح تمايل داشتند، شما هم تمايل نشان داده و به خدای سمیع و آگاه توکل نما»

سوم]

استاد فرموده‌اند؛ “کسانی که در باطن بدنبال سازش هستند از شمر بدترند.”

منِ طلبه هر چه فکر کردم نتوانستم درک کنم که؛ چگونه در عصر غیبت که ما با نظریات فقهی متفاوتی مواجهیم، اگر فقیهی بر اساس”اجتهاد” و یا شخص مومنی که “مقلد” است با تمسک به فتوای فقیهی به “سازش” رسیده باشد، فاسق باشد و در فسق از شمر کافر بدتر باشد؟!”

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. ده سال پیش از انقلاب و ده سال پس از انقلاب یعنی سالهایی که سازش نکردن هزینه داشت و البته اکنون تظاهر به سازش نکردن هزینه که ندارد هیچ، درآمد هم دارد.

  2. مصباح کلا وقت سازش و عدم سازشو خوب بلده ! و اینو نشون داده! گوش بدید دیگه ! بعد که به خاک سیاه نشستسم خودش میگه : دیگه وقت سازشه !

  3. ایت الله حلبی مقتدای فکری وعملی انجمن حجتیه معتقدبود هرپرچمی قبل از ظهورحضرت پرچم ضلالت است(منهم مانند حضرات نقل بمضمونم همراه با تاویل است) پپس بنابراین هرشخصی چه ده سال قبل از انقلاب وچه بعداز(درحیات امام خمینی) ان تقیه کندبلااشکال است……

  4. سازش و تقيه كدومه جناب سروش ؟! از نرمش قهرمانانه كه بالاتر نداريم ! از حضرت استاد در اين مورد بپرسيد !

    1
    1
  5. سلام علیکم

    اولاً ، آقای مصباح با آقای خسروشاهی در مجله انتقام و بعثت مشغول کار بودند و این خودش به تنهایی کمک های زیادی کرد ؛

    دوماً اینکه، من از شما ی سؤالی دارم ؛ اینکه با وجود این جامعه اسلامی ، کجا و در کلام قول معصوم اجازه تقیه داده شده ؟؟؟
    شما سواد کافی در این مورد ندارید ؛

    سوماً اینکه ، مملکت و زمان ، زمانه ولایت فقیه هست ، و پیروی از ایشان واجب هست ؛ در بحث های عمده که به مردم هم مربوط میشه ، مرجع تقلید هم باید از ایشون تبعیت کنه ؛
    رهبری هم میگن شازش یک خیانت هست ؛

    باز هم تأکید می کنم شما سواد کافی بربای جواب دادن ندارید !!!

  6. :: بنام پروردگار یکتا و قادر متعال و عاشق مشورت و تفکر و منطق و گفتگو و همچنین انسانهایی که ظلم را نمی پذیرند :::
    ::: پیامبر اکرم : همانا : حسین چراغ روشنایی جهان و کشتی نجات است :::
    :::من بسیار کوچکتر از آنهستم که بخواهم در مورد این دو شخصیت برجسته سخن بگویم :::
    ::: در پاسخ به دیدگاه استاد محترم حجت السلام هادی سروش مدرس حوزه علمیه و دانشگاه در مورد مرجع تقلید عالی مقام آیت الله مصباح یزدی من نظر شخصی خود را بیان می نمایم :::
    دیدگاه اول ایشان ::: بسیار زیبا بیان کردند و همه ما با نظر ایشان موافق هستیم .
    دیدگاه دوم ایشان ::: در مورد واژه سازش بیان کردند :::
    :::دو واژه داریم :::
    ::: واژه اول صلح و سازش با دشمنان ازجنبه ترس وحشت است ::: نتیجه آن خفت و ذلت و نابودی است ::: سخن استاد مصباح یزدی بسیار شفاف و رک بیان شده است ::: من این نمونه سخنان را بسیار می پسندم :: این نمونه انسان ها از انسانی که شمر نام داشت و سر امام حسین علیه السلام را از بدن او جدا کرد ::: بسیار بدتر هستند ::: چرا که پذیرش ظلم و ستم نتیجه وحشتناک و جبران ناپذیر خواهد داشت ::: استاد هادی سروش یک داستان کوتاه برای شما بیان کنم ::: در زمان های بسیار قدیم در یکی از نقاط شهر مشهد یک انسان لات وبی شخصیت و باج گیر از مردم زندگی می کرد و هر روز به مردمی که می خواستند به محل کسب و کار خود بروند از آنها پول دریافت می کرد ::: روز اول یک ریال تعیین کرد ::: ماه بعد دو ریال ::: نهایتا روزی شد که آن مرد گفت ::: هر مرد یا زن و دختر و یا پسری که از خانه می خواهد بیرون رود ::: باید من با او همجنس بازی نمایم ::: به او تجاوزنمایم ::: کسانی که از ابتدا به او پول و رشوه نداده بودند ::: مشکلی برای آنها بوجود نیامد ::: ولی کسانی یک ریال را در روز اول داده بودند دیگر چاره نداشتند که خفت را بپذیرند ::: نتیجه گیری از این داستان را شما و دیگر دوستان توضیح دهید ::: نه تنها من بلکه قرآن مجید و کریم و پیامبران : پروردگار ::: امام خمینی ::: من به خال لبت ای دوست گرفتار شدم ::: فارغ از خود شدم و کوس ان الحق بزدم ::: آیت الله خامنه ای با گنجینه کتاب های فراوان ::: آیت الله مصباح یزدی و گنجینه کتاب های فراوان ::: همه عارفان این نمونه سخنان صریح و رک و شفاف را می پسندد مانند حضرت مولوی خداوند روح ایشان را شاد گرداند . که گنجینه اشعار بسیار آموزنده دارند :::
    ::: واژه دوم صلح است با افتخار است :::
    :::در پایان دیدگاه دو نکته بسیار قابل توجه بیان می کنم : نکته اول : صلح سیاسی : برای پایداری بیشتر و بهتر در جهان و گسترش دوستان و افکار و تفکرات و جایگاه مستحکم در جهان و آینده نگربودن ::: مانند صلح امام حسن : درود بسیار خدا بر او ::: این دیدگاه ::: بسیار زیبا و همچنین پسندیده و کاملا منطقی و متفکرانه است ::: خلاصه کلام : عالی است
    ::: ارادتمند هر انسان منطقی و متفکر هستیم ::: علی مرزوق::: 20/12/1397 ::: تقویم خورشیدی برابر با ::: 12/03/2019::: تقویم سال روز متولد پیامبر : مسیح و مادر بسیار پاک او که یکی از هفت زن بهشت پروردگار است : بنام حضرت مریم در جهان و در تمام ادیان الهی مشهور است ::

    2
    1
  7. جناب اقای شفیعیان این پست شما در بزرگترین شبکه اجتماعی جهان به دو زبان فارسی و انگلیسی پست اشترک جهانی گذاشتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا