خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بازارچه بوی عیدی با طعم صمیمیت

نهمین جشنواره غذا و بازارچه خیریه بوی عیدی “جمعیت امداد دانشجویی-مردمی امام علی” امسال نیز در سه روز از اسفند ماه در مجموعه فرهنگی تلاش برگزار شد.

گزارش خبرنگار انصاف نیوز از این بازارچه را می‌خوانید:

به مجموعه فرهنگی تلاش می‌رسم. جلوی در مجموعه توسط چند جوان که در حال تبلیغ بازارچه به عابران هستند با روی خوش و لبخند به داخل دعوت می‌شوم. از پله‌ها بالا می‌روم، در سمت چپ پله‌ها فضای باز وسیعی وجود دارد و چندین غرفه‌ی رستوران در این فضا دیده می‌شود. هر کدام از این رستوران‌ها در فضای باز در حال پختن انواع غذاها هستند. جلوتر می‌روم و به غرفه‌ی بچه‌های “خانه ایرانی پاکدشت” می‌رسم.

خانه‌های ایرانی جمعیت، مکانی برای ارتباط مستقیم بین مددکار و مددجو است و در مجموع بیش از ۳۰ خانه ایرانی در حال فعالیت‌اند که شامل خانه علم، خانه اشتغال، خانه درمان و خانه هنر ایرانی جمعیت هستند. هر کدام از این خانه‌ها در محلات حاشیه و پر معضل تهران از جمله پاکدشت، لب خط شوش، مولوی، شهریار، شهرری، احمدآبادمستوفی، فرحزاد، دروازه غار و خاک سفید فعالیت دارند. پاکدشت یکی از شهرستان‌های استان تهران است که در جنوب شرقی تهران قرار دارد.

در غرفه‌ی خانه ایرانی پاکدشت، املت ایتالیایی مخصوص سرآشپز و کوکو سبزی همراه با نان داغ پخت مادران سرپرست خانوار به همه تعارف می‌شود. در کنار غرفه‌ی آن‌ها، سیاه چادر بچه‌های کرمانشاه به چشم می‌خورد که دوغ تازه محلی خنک می‌فروشند. در کنار این غرفه چای زغالی برپا است. چند دقیقه‌ای را روی میزهای غذاخوری جلوی غرفه‌ها می‌نشینم و چای زغالی ناب این غرفه را می‌خورم.

بعد از آن به سمت سالن اصلی که غرفه‌های فروش محصولات در آن قرار دارد می‌روم. دم در سالن میز بزرگی قرار دارد که روی آن انواع گل‌های زینتی برای فروش چیده شده؛ گل‌های رنگارنگی که محصول “خانه ایرانی پاکدشت” است و اعضای این خانه با صفا و صمیمیت در حال تلاش برای فروش محصولاتشان هستند. وارد سالن اصلی می‌شوم جلوی در ورود، میز روابط عمومی جمعیت قرار دارد که پشت میز تعدادی از اعضای فعال جمعیت در حال پاسخ گویی به سؤالات و راهنمایی مراجعین هستند.

جلوتر می‌روم، در سمت راست راهرویی قرار دارد که سر نبش آن “کافه کوخ” مستقر است و مراجعین را به خوردن انواع نوشیدنی‌ها و غذاهای سرد و گرم خود دعوت می‌کند. و اما در سمت چپ، محوطه‌ی وسیعی هست که غرفه‌ی “خانه ایرانی قصرقند” با محصولات دست ساز خود از جنس حصیر و سوزن دوزی دایر شده است.

قصرقند از توابع استان سیستان و بلوچستان و در جنوب این استان قرار دارد.

کمی جلوتر کارناوال شادی که صدای آن‌ها هنگام ورود به سالن به گوش می‌رسد به چشم می‌خورد؛ کارناوالی که چند عروسک دلقک با لباس‌های رنگارنگ و دماغ‌های قرمز بزرگ در حال شادی و گرفتن عکس با کودکان حاضر در سالن هستند. دختر بچه‌ای دماغ قرمز دلقک را به صورت خود چسبانده و چشمانش را مانند دلقک گرد کرده و با خوشحالی در حال خندیدن و گرفتن عکس یادگاری است.

از کنار آن‌ها می‌گذرم و به سمت گالری نقاشی کودکان تحت پوشش جمعیت می‌روم که در پشت کارناوال شادی قرار دارد؛ نقاشی‌هایی که روح لطیف کودکان در آن‌ها موج می‌زند. کنار گالری راهرویی قرار دارد که به سالن غرفه‌های غذا می‌رسد. از آن عبور می‌کنم و وارد سالن می‌شوم؛ سالنی پر از غذاهای متنوع و خوش عطر و طعم که بوی آن‌ها کل سالن را پر کرده است.

در سمت چپ ابتدا غرفه‌ی محصولات “خانه ایرانی شهریار” (شهرستانی در غرب استان تهران) مستقر شده با غذاهای متنوع. کمی جلوتر در سمت راست به غرفه‌ی محصولات “خانه ایرانی لب خط” (از خانه‌های ایرانی تحت پوشش جمعیت امام علی در محله شوش واقع در جنوب تهران) می‌رسم؛ غذاهای خوشمزه و رنگارنگ از انواع کوکو گرفته تا کشک بادمجان و زرشک پلو با مرغ با طعم و بوی متنوع.

کمی جلوتر غرفه‌ی ترشیجات است. کنار این غرفه در بزرگی هست که سالن محصولات غذا را به سالن بزرگتری وصل می‌کند. در این سالن انواع محصولات پوشاک و وسایل تزئینی به چشم می‌خورد که بخشی از آن‌ها حاصل کار خانه‌های ایرانی تحت پوشش جمعیت و بخش دیگر آن مربوط به غرفه‌هایی است که به افرادی خارج از جمعیت اجاره داده شده است و طبق گفته‌ی محیا واحدی، از داوطلبان جمعیت امام علی، این غرفه‌ها بخشی از سود خود را برای حمایت به جمعیت اهدا می‌کنند.

در قسمت پایین سالن یک سن بزرگ است که دو کودک بر روی آن در حال آماده شدن برای اجرای دوتار نوازی هستند. به سمت چپ سالن که غرفه‌های فروش محصولات جمعیت مستقر هستند می‌روم. ابتدا در کنار غرفه‌ی “خانه ایرانی احمد آباد” (احمد آباد مستوفی، از توابع شهرستان اسلامشهر در غرب استان تهران) می‌ایستم؛ به شمع و سبزه‌های حاصل دست اعضای این خانه نگاهی می‌اندازم. نزدیک در ورود چشمم به کیسه‌های دوستدار محیط زیست “خانه ایرانی دروازه غار” (محله‌ای در جنوب شهر تهران) می‌افتد، کیسه‌هایی با اندازه و طرح‌های مختلف.

اما غرفه‌ی محصولات “خانه ایرانی لب خط” از همه شلوغ‌تر و اعضای این خانه در حال تبلیغ محصولاتشان شامل تقویم‌ها و دفترچه‌های پارچه‌ای و عروسک‌های انگشتی نمدی هستند، اعضایی که با تمام وجود و عشق خالص و صمیمی خود تلاش می‌کنند تا محصولاتی که حاصل زحمات کودکان و مادران عضو خانه‌هایشان هستند به فروش برسد. جشنواره‌ای پر از شور و رنگ و امید.

بازارچه‌ی خیریه بوی عیدی هر ساله با هدف حمایت از کودکان کار و مادران سرپرست خانوار در روزهای پایانی سال به همت “جمعیت امداد دانشجویی_مردمی امام علی “برپا می‌شود.

بازارچه بوی عیدی با طعم صمیمیت

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا