خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بهزاد نبوی: شیخ الاسلامی را نمی‌شناختم

/ گفت‌وگو با احسان ارجمند حقیقی، بهزاد نبوی و معصومعلی معصومی /

به دنبال انتشار نام «مرجان شیخ الاسلامی آل آقا» به اتهام اختلاس در پرونده‌ی فساد پتروشیمی، ماجرای سوابق عجیب او ورد زبان‌های کاربران توییتر شد. مهم‌ترین نکته‌ای که مورد توجه قرار گرفت تغییر گرایش سیاسی او است.

گفته شد که خانم شیخ الاسلامی در انتخابات مجلس ششم کاندیدای حزب مشارکت بوده است اما در انتخابات مجلس هشتم به لیست اصولگرایان وارد شده است و در ادامه هم با مهدی خلجی که یکی از چهره‌های طرفدار تحریم است ازدواج کرده.

اما بعد از این سخنان بود که برخی از اصلاح طلبان گفتند که وی در انتخابات مجلس ششم اصلاً نامزد حزب مشارکت نبوده است و حمایتی از سوی مشارکت برای او وجود نداشته است. یکی از این چهره‌ها جمیله کدیور بود که حمایت جبهه‌ی مشارکت از خانم شیخ الاسلامی در انتخابات مجلس ششم را رد کرد.

ناگفته نماند که روزنامه‌ی کیهان هم در این سوی ماجرا حمایت اصولگرایان از خانم شیخ الاسلامی را رد کرد و لیستی که نام او در آن قرار داشت را لیست اصلی اصولگرایان ندانست.

برای روشن شدن این ادعا که آیا واقعاً حزب مشارکت در انتخابات مجلس ششم حمایتی از مرجان شیخ الاسلامی داشته است یا نه و اینکه آیا اصلا نام او در لیست انتخاباتی مشارکت وارد شده یا نه، با «احسان ارجمند حقیقی» عضو کنونی حزب ندا که در آن زمان عضو حزب مشارکت در استان کرمانشاه بوده است گفت‌وگویی انجام شد.

ارجمند حقیقی ضمن اشاره به اینکه اسم این فرد در نهایت وارد لیست نشد از اصرار برخی اصلاح طلبان از جمله، رضا خاتمی و بهزاد نبوی برای حضور نام شیخ الاسلامی در لیست کرمانشاه صحبت می‌کند و می‎گوید حتی دکتر معصومی، رییس وقت جبهه مشارکت در کرمانشاه نیز دیداری با بهزاد نبوی داشته و پس از شنیدن اصرارها به کرمانشاه بازگشته است. این درحالی است که بهزاد نبوی و دکتر معصومی این موضوع را رد می‌کنند، نبوی می‌گوید که تا چند روز اخیر شیخ الاسلامی را نمی‌شناخته و معصومی نیز با رد اینکه دیداری با نبوی داشته می‌گوید صحبت‌هایش کلی‌تر از حضور یک فرد در لیست بوده است.

متن کامل گفت‌وگوی انصاف نیوز با ارجمند حقیقی، نبوی و معصومی را در ادامه بخوانید:

ارجمند حقیقی: حمایت جبهه‌ی مشارکت از شیخ الاسلامی انکارناپذیر است

ارجمند حقیقی در توضیح ماجرای حمایت مشارکت از خانم آل آقا گفت: «هر کس فساد کرده حتماً باید با او برخورد شود و این یک امر فراجناحی است و ارتباطی با هیچ گروه و دسته و جریان خاصی هم ندارد. اما طبیعتاً اصلاح طلبان باید نسبت به یک نفر که زمانی منسوب به اصلاح طلبان بوده حساسیت بیشتری داشته باشند.

اینکه خانم آل آقا در آن مقطع زمانی مورد حمایت مشارکت بوده مساله‌ی انکارناپذیری است. حالا می‌توانند بگویند 20 سال قبل از ایشان حمایت کردیم و بعداً تغییر کرده و الان هم باید با او برخورد شود؛ این مشکلی ندارد. اما اینکه بخواهند کل مساله را پاک کنند که نه اینگونه نبوده و مورد حمایت نبوده درست نیست».

او ادامه داد: «به طور مشخص ایشان در آن مقطع مورد حمایت یک طیف در جبهه‎ی مشارکت بوده و این طیف هم که تحکیم بود طیف نسبتاً تندی بود. خانم حقیقت جو می‌تواند یکی از مثال‌های آن باشد. این دیگر انکاری ندارد. دوستان مشارکت هم باید بروند روی این موضوع کار کنند که خانم آل آقا آن زمان عضو بوده و الان دیگر عضو نیست و حتماً هم باید با فاسد برخورد شود؛ حتی اگر عضو ما هم بود باید برخورد می‌شد.

منطق شفافیت کار در این است که این نکته را مدنظر داشته باشند. منتها خودشان آمدند و درحال تغییر بازی‌اند که آیا عضو بوده یا نبوده است؛ و عملاً از زیر بار مساله‌ای که آن زمان اتفاق افتاده می‌خواهند در بروند که این درست نیست».

آقای ارجمند با شرح ماجرای کشکمش‌های اتفاق افتاده بر سر قرار گرفتن اسامی افراد مختلف در لیست انتخابات استان کرمانشاه توضیح داد: «ماجرای خانم آل آقا این بود که در مجلس ششم از تهران چند نفر به جبهه‌ی مشارکت منطقه‌ی کرمانشاه معرفی شدند. یکی از آن افرادی که معرفی شد همین خانم آل آقا بود به اضافه‌ی خانم مژگان اثباتی. این‌ها از تهران به مشارکت منطقه معرفی شدند اما در منطقه به شدت با هر دو نفر مخالفت شد؛ به دلیل اینکه اساساً در کرمانشاه حضور نداشته و وجاهت نداشتند و طبیعتاً پایگاه رأی هم نداشتند.

اما مخالفت کرمانشاه و از آن طرف اصراری که مرکز روی موضوع داشت باعث ایجاد اختلاف شد. ضمن اینکه آن زمان شورای هماهنگی جبهه‌ی دوم خرداد تشکیل می‌شد و طبیعتاً افرادی که در ائتلاف رأی می‌آوردند اسم تمام احزاب ائتلاف جبهه‌ی دوم خرداد بر روی اسم آنها می‌آمد. منتها خانم شیخ الاسلام در ائتلاف هم رأی نیاورد؛ یعنی نه در ائتلاف رأی آورد نه در شورای منطقه‌ای کرمانشاه جبهه‌ی مشارکت.

همچنان مشارکت از تهران مصر بود. ظاهراً مثلاً خانم حقیقت جو یا یک طیف از اعضای تحکیم وحدت که در جبهه‌ی مشارکت بودند آن موقع اصرار داشتند که ایشان در لیست قرار بگیرد. آقای رضا خاتمی هم خیلی پیگیر قضیه بود که در لیست قرار بگیرد که با مخالفت دکتر معصومی مواجه شد که آن زمان رییس جبهه‌ی مشارکت منطقه‌ی کرمانشاه و قبل از آن هم رییس ستاد آقای خاتمی در انتخابات 76 در کرمانشاه بود. دکتر معصومی یک شخصیت بسیار وزین، جراح قلب هم از نظر سیاسی و هم از نظر علمی و هم از نظر پاکدستی که تمام کشور ایشان را می‌شناختند.

اما اصراری که مشارکت مرکز روی خانم آل آقا در لیست داشت باعث شد که دکتر معصومی سفری به تهران داشته باشند و جلسه‌ای با آقای بهزاد نبوی داشتند. در آن جلسه مثل اینکه ایشان هم اصرارهایی داشتند و با دلخوری برگشتند. در نهایت کرمانشاه اسم ایشان را در لیست قرار نداد.»

ارجمند ادامه می‌دهد: «در لیست مصوبی که مشارکت کرمانشاه رسماً معرفی کرد و البته مورد تأیید مرکز هم قرار نگرفت آقای دکتر یدالله دادگر نفر اول لیست بودند و آقای عباسعلی اللهیاری هم به اصرار تهران در آن قرار گرفت و گرنه ایشان در شورای کرمانشاه مورد انتخاب اکثریت نبود. منتها به علت تعامل زیرلفظی که جبهه مشارکت با کارگزاران داشت، ایشان که پیشتر کاندیدای کارگزاران بود را در لیست قرار دادند اما خانم شیخ الاسلامی در لیست قرار نگرفت.

نفر بعدی هم آقای مجتبی موسوی اجاق بود که ایشان هم به نوعی از تهران تحمیل شده بود. آقای موسوی اجاق قبلاً راست بود اما در مجلس پنجم بعد از انتخاب آقای خاتمی و قبل از انتخابات شوراها به دوم خردادی‌های آن زمان گرایش پیدا کرد و در هیات نظارت شوراهای شهر هم خیلی محکم ایستاد و در بحث تأیید صلاحیت‌ها هم خیلی فعال بود. در نتیجه آقای موسوی اجاق هم به نوعی به لیست مشارکت کرمانشاه تحمیل شد. عملاً جبهه‌ی مشارکت آن سال یک کاندیدای اختصاصی بیشتر نداشت و آن آقای دکتر دادگر بود».

این عضو ندا با اشاره به اینکه خانم آل اقا رسماً وارد لیست مورد حمایت جبهه‌ی مشارکت نشد ادامه داد: «همین مساله بعداً باعث دلخوری‌ها و اختلافاتی شد که بدلیل همین اختلافات دکتر معصومی بعد از انتخابات مجلس از ریاست جبهه مشارکت استعفا داد و دیگر در جبهه مشارکت نماندند و تقریباً فعالیت سیاسی به شکل خیلی فعالی نداشتند.

بعد از آن در مراحل مختلف انتخابات گاها می‌آمدند و حمایت می‌کردند. به نوعی می‌شود گفت خانم آل آقا یک قربانی از اصلاح طلبان آن زمان گرفت و قربانی‌ای که گرفت این بود که دکتر معصومی عملاً از جبهه مشارکت کناره‌گیری کرد و دیگر فعالیت حزبی در قالب جبهه مشارکت را ادامه نداد.

اما خانم آل آقا و خانم اثباتی هیچ کدام از رقابت کناره گیری نکردند یعنی تا انتها باقی ماندند و چند حزب کوچک کرمانشاهی که اصلاح طلب هم بودند از آنها حمایت کردند منتها رأی بسیار پایینی آوردند. من رأی دقیق را خاطرم نیست اما فکر می‌کنم بین دو تا پنج هزار رأی آورد. در حالیکه کاندیدای اول بالای 60 یا 70 هزار رأی آورد و دکتر دادگر که نفر اختصاصی جبهه مشارکت بود و حدود 40 هزار رأی آورد و 400 تا رأی از آخرین نفری که به دور دوم انتخابات رفت، کمتر رأی آورد».

بهزاد نبوی: شیخ الاسلامی را تا همین چند روز اخیر نمی‌شناختم

بهزاد نبویاما بهزاد نبوی گفت که اصلا شیخ الاسلامی را تا همین چند روز اخیر نمی‌شناخته موضوع اصرارش برای حضور این فرد در لیست مشارکت را تکذیب کرد. ‌

نبوی در گفت‌وگو با انصاف نیوز در این مورد توضیح داد: «آقای دکتر معصومی بارها آمدند تهران و باهم دیدار داشتیم اما من این مورد را یادم نیست. تا آنجا که من در جریانم و جدیدا مطلع شده‌ام، خانم اثباتی و خانم شیخ الاسلامی رقیب بودند و دیگر نمی‌دانم که مشارکت کدام را در لیست‌ خود گذاشته بود، اما ظاهرا که خانم اثباتی نبوده است.

من اصلا به خاطر نمی‌آورم که با آقای معصومی در این مورد دیداری داشته‌ام.»

او درمورد اظهارات آقای ارجمند مبنی بر اصرارش برای حضور اسم شیخ الاسلامی در لیست، گفت: «این موضوع کذب محض است، من خانم شیخ الاسلامی را همین چندروزه شناخته‌ام، مگر می‌شود که من اصرار کنم ایشان بیاید در لیست مشارکت! اصلا به من ربطی نداشته است. اگر مشارکت می‌خواست در لیست خودش بیاورد به من ربطی نداشت. در واقع من تا همین چند روز اخیر که در فضای مجازی اسمش آمده او را نمی‌شناختم.

دکتر معصومی: موضوع صحبتم با آقای نبوی کلی‌تر از یک فرد بود/دیداری انجام نشد

دکتر معصومی نیز درمورد اتفاقات آن زمان کرمانشاه به خبرنگار انصاف نیوز گفت: «آن زمان ما اینجا گروهی داشتیم و آقای دکتر دادگر را پیشنهاد دادیم، آنها موافق نبودند و اگر درست خاطرم باشد این خانم را پیشنهاد دادند. ما وقتی این پیشنهاد را نپذیرفتیم آنها هم قبول کردند و از لیست خودشان خارج کردند اما خود این خانم شیخ الاسلامی آمد.

در حزب مشارکت تشکیلاتی بود که در تهران تصمیم می‌گرفتند، ولی ما به اصطلاح کمی خودسر بودیم و خودمان تصمیم می‌گرفتیم. در واقع در نهایت هم مورد بازخواست قرار گرفتیم که چرا شما از حزب تبعیت نمی‌کنید.»

او درباره‌ی ماجرای شیخ الاسلامی و لیست مشارکت توضیح داد: «خانم شیخ الاسلامی را که معرفی کردند اصلا با او صحبت هم نکردیم، ما شاخص‌هایی داشتیم و قبول نکردیم؛ در نهایت دکتر دادگر را پیشنهاد دادیم که آنها هم دادگر را قبول نکردند. درواقع کاندیدای آن زمان کرمانشاه از مشارکت نبود. بنابراین در نهایت اسم این خانم در لیست مشارکت نبود اما خود این خانم آمد.»

او با اشاره به اینکه صحبتش با بهزاد نبوی بر سر مسایلی کلی‌تر از حضور یک فرد در لیست بوده گفت: موضوع گفت‌وگوها با آقای نبوی ربطی به این خانم نداشت. ما بالاخره باهم می‌نشستیم و صحبت می‌کردیم. البته آن دیدار هم اگر درست خاطرم باشد صورت نگرفت چون آنها گفتند جلسه داریم و لیست را بسته‌ایم. بحث ما کلی‌تر از یک نفر بود. گفتیم که خودتان می‌برید و می‌دوزید و باید از شهرستان‌ها هم نظر بخواهید.

آنها تشکیلاتی داشتند از گروه‌های مختلف، یعنی گروه‌هایی در مرکز تصمیم می‌گرفتند. ما می‌گفتیم به فلان تصمیم شما بطور کلی اعتراض داریم و آنها می‌گفتند که رای‌گیری است، می‌گفتیم پس ما شهرستان‌ها چه‌کاره‌ایم؟ گفتند که بالاخره تصمیم مرکز بوده. درواقع تلفنی صحبت کردم. موضوع صحبت من با آقای نبوی کلی بود و بحث یک فرد نبود.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. بس کنیداین حرفارو….تواین دیارامکاناتی که وجوددارد اگر…..هم باشد لنگه همین خانم میشود…تمام سناریوی 88 همین بود….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا